سفیر بریتانیا در سازمان ملل: روسیه در ازای حمایت نظامی و فنی به دنبال گرفتن سلاح از جمهوری اسلامی است

«ایران صدها پهپاد به روسیه داده است و مسکو از آنها برای کشتن غیرنظامیان و حمله به زیرساخت‌‌های غیرنظامی اوکراین استفاده کرده است»

بازسان سازمان ملل قرار است برای بررسی منشا پهپادهای سرنگون‌شده به اوکراین بروند-IRANIAN DEFENCE MINISTRY / AFP

باربارا وودوارد، سفیر بریتانیا در سازمان ملل متحد، روز جمعه نهم دسامبر، گفت که روسیه در تلاش برای دریافت‌ صدها موشک بالیستیک و سلاح‌های دیگر از ایران است و ابراز آمادگی کرده که در ازای آن سطح بی‌سابقه‌ای از حمایت نظامی و فنی را به جمهوری اسلامی ارائه دهد.

وودوارد همچنین گفت که از ماه اوت در نیمه تابستان، ایران صدها پهپاد را به روسیه عرضه کرده است و مسکو از آنها برای «کشتن غیرنظامیان و حمله به زیرساخت‌‌های غیرنظامی» در اوکراین استفاده کرده است.

مقام‌های جمهوری اسلامی ارسال پهپادها به مسکو را تکذیب می‌کنند. روسیه نیز استفاده نیروهایش از پهپادهای ایرانی برای حمله به اوکراین را تکذیب کرده است.

وودوارد به خبرنگاران گفت: «روسیه اکنون در تلاش برای دستیابی به تسلیحات بیشتر از جمله صدها موشک بالستیک است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت که در مقابل، «روسیه سطح بی‌سابقه‌ای از پشتیبانی نظامی و فنی را به ایران ارائه می‌کند»، و افزود: «آنچه ما را نگرانی می‌‌کند این است که روسیه قصد دارد قطعات نظامی پیشرفته‌تری را به ایران بدهد که در تقویت توان تسلیحاتی به ایران کمک کند.»‌

هیئت‌های دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران و روسیه در سازمان ملل متحد به درخواست خبرگزاری رویترز برای ابراز نظر در این خصوص پاسخ ندادند.

دو مقام ارشد و دو دیپلمات جمهوری اسلامی ایران حدود دو ماه پیش به خبرگزاری رویترز گفتند که تهران وعده داده که علاوه بر پهپادهای بیشتر، موشک‌های زمین‌به‌زمین در اختیار روسیه بگذارد.

ایالات متحده روز چهارشنبه گفت که شاهد تداوم ارائه پهپادهای ایرانی به روسیه بوده است، اما واشنگتن شواهدی مبنی بر انتقال موشک‌های بالستیک ایران به روسیه برای استفاده علیه اوکراین مشاهده نکرده است.

باربارا وودوارد، سخنان اخیر خود درباره تلاش روسیه در دریافت تسلیحات بیشتر از جمهوری اسلامی ایران، را ساعاتی قبل از نشست شورای امنیت ایراد کرد. این نشست که قرار است شامگاه جمعه و به درخواست روسیه برگزار شود، درباره تسلیحات مربوط به جنگ اوکراین است که به گفته روسیه «به دست راهزنان و تروریست‌ها» در سایر نقاط اروپا، خاورمیانه و آفریقا می‌افتد.

او همچنین گفت که بریتانیا «تقریبا مطمئن است که روسیه همزمان با تحلیل رفتن زرادخانه‌هایش، به دنبال تامین تسلیحات از کره شمالی و دیگر کشورهای تحت تحریم شدید است.»

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، که برای اعزام کارشناسان به اوکراین برای بررسی پهپادهای سرنگونه شده‌ تحت فشار دولت‌های غربی قرار گرفته است، اوایل هفته جاری در گزارشی به شورای امنیت گفت که که سازمان ملل در حال بررسی «اطلاعات موجود» درباره اتهامات مبنی بر این است که ایران پهپادهای روسیه را تامین کرده است.

بریتانیا، فرانسه، آلمان، ایالات متحده و اوکراین می‌گویند که عرضه پهپادهای ساخت ایران به روسیه ناقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل مصوب ۲۰۱۵ است.

روسیه استدلال می‌کند که اعزام کارشناسان سازمان ملل به اوکراین برای بررسی منشا پهپادها در چارچوب دستور کار گوترش قرار نمی‌گیرد.

گوترش در آخرین گزارش خود گفته است که انتقال پهپادها یا موشک‌های بالستیک - با برد بیش از ۳۰۰ کیلومتر از ایران به کشوری دیگر مستلزم تایید شورای امنیت سازمان ملل متحد نیست.