وزارت خارجه بریتانیا دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی در لندن را فراخواند

وزیر خارجه بریتانیا: اعدام محسن شکاری به دست رژیم ایران منزجرکننده است

بریتانیا روز جمعه ۱۸ آذر (۹ دسامبر) بلندپایه‌ترین مقام دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در لندن را فراخواند.

این اقدام دولت بریتانیا در اعتراض به اجرای حکم اعدام محسن شکاری در ایران صورت گرفته است که اولین مورد اجرای حکم اعدام در مورد افرادی است که در جریان اعتراضات ضدحکومتی جاری در ایران بازداشت و به اعدام محکوم شده‌اند.

پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، سید مهدی حسینی متین، در سمت کاردار موقت، را ارشدترین مقام دیپلماتیک خود در سفارت جمهوری اسلامی در لندن اعلام کرده است.

محسن شکاری، جوان ۲۳ ساله‌ای که به اتهام بستن خیابان در دادگاه انقلاب تهران به اتهام «محاربه» به اعدام محکوم شده بود، سحرگاه ‌پنجشنبه ۱۷ آذرماه، اعدام شد و قتل او واکنش‌های اعتراضی و خشم گسترده داخلی و خارجی را به همراه داشت.

جیمز کلورلی، وزیر خارجه بریتانیا، در بیانیه‌ای نوشت: «اعدام محسن شکاری به دست رژیم ایران منزجرکننده است. او قربانی نظام قضایی است که محاکمه‌های سیاسی و اعتراف‌گیری اجباری دارد و احکام نامتناسب صادر می‌کند.»

کلورلی نوشت: «ما دیدگاه‌هایمان را برای مقام‌های ایرانی روشن کرده‌ایم. ایران باید فورا اعدام‌ها را متوقف کند و به خشونت علیه مردم پایان دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شاهزاده رضا پهلوی، علی کریمی، کیهان کلهر، مهدی مهدوی‌کیا، امیررضا خادم، فائقه آتشین (گوگوش)، تهمینه میلانی و شیرین عبادی از جمله شخصیت‌های سرشناسی‌اند که این قتل را محکوم کرده‌اند.

مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان اعدام محسن شکاری را «غیر شرعی» خواند.

پیشتر در روز جمعه آلمان نیز سفیر جمهوری اسلامی در برلین را برای اعتراض به اعدام  مسئله فراخواند.

آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان گفت که اعدام محسن شکاری نشان می‌دهد که غیرانسانی بودن رژیم حاکم بر ایران مرز ندارد.

سخنگوی روابط خارجی اتحادیه اروپا در توییتی نوشت: «اتحادیه اروپا اعدام محسن شکاری را قویا محکوم می‌کند و خواستار توقف اجرای مجازات اعدام است.»

وزیر خارجه بریتانیا و وزارت خارجه فرانسه نیز این اقدام جمهوری اسلامی را محکوم کرد.

قرار است در اعتراض به اعدام محسن شکاری، تجمع اعتراضی در میدان دوم صادقیه در تهران در روز شنبه برگزار شود و فعالان مدنی و کنشگران سیاسی خارج از کشور نیز فراخوان برگزاری تجمعات اعتراضی در روزها‌ی شنبه و یکشنبه را صادر کرده‌اند.

بیش از ۱۲ کارشناس مستقل حقوق بشر سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای مشترک اقدام مقامات قضایی جمهوری اسلامی در اعدام محسن شکاری را محکوم کردند و درباره امنیت جانی توماج صالحی و سامان یاسین، دو هنرمند بازداشت‌شده در جریان اعتراضات مردمی ابراز نگرانی کردند. تاکنون دست‌کم برای ۱۲ معترض بازداشت‌شده حکم افساد فی‌الارض و محاربه صادر شده و مدافعان حقوق بشر می‌گویند که آنان در خطر اعدام قرار دارند.

کارشناسان بین‌المللی و وکلا می‌گویند که حکم اعدام معترضان در دادگاه‌های ناعادلانه صادر می‌شود و مقام‌های ارشد کشورها از جمهوری اسلامی خواسته‌اند اعدام‌ها را متوقف کند و هزاران نفری را که در جریان تظاهرات سه ماه اخیر بازداشت کرده است، آزاد کند.