گام بلند نتانیاهو برای تشکیل دست راستی‌ترین دولت ائتلافی اسرائيل

نخست وزیر پیشین اسرائیل و رهبر حزب لیکود موفق شد با حزب سنتگرا و مذهبی «شاس» به توافق برسد

نخست وزیر پیشین اسرائیل، با توافق اخیر می تواند دولتی ائتلافی با حضور چهار حزب، تشکیل دهد - AFP

بنیامین نتانیاهو، شناخته‌شده‌ترین سیاستمدار اسرائیل در دو دهه اخیر، موفق شد با حزب سنت گرای «شاس» به توافق برسد تا گامی بزرگ برای تشکیل دولت ائتلافی بردارد. 

نخست وزیر پیشین اسرائیل، با توافق اخیر می تواند دولتی ائتلافی با حضور چهار حزب، تشکیل دهد. 

رهبر حزب لیکود پیش از توافق پنجشنبه، با سه جریان راست افراطی و پیروز در انتخابات پارلمانی به توافق رسیده بود. بدین ترتیب انتظار می‌رود که دولت آینده اسرائیل یکی از دست راستی‌ترین دولت‌های ائتلافی در تاریخ این کشور باشد. 

پیش‌بینی می‌شود تا پیش از سال نو میلادی، بنیامین نتانیاهو که تنها ۱۸ ماه است از مقام  نخست‌وزیری کنار رفته، دوباره بر عالی‌ترین مسند قدرت در اسرائیل تکیه بزند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نتانیاهو به جز سه سال در دهه ۹۰ میلادی، از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۱، بصورت متوالی نخست وزیر اسرائیل بود. 

حزب لیکود به رهبری این سیاستمدار ۷۳ ساله در انتخابات ماه گذشته اسرائیل در ائتلاف با ۵ جریان راست‌گرای مذهبی و افراطی موفق شد اغلب کرسی‌های کنست، پارلمان اسرائیل، را از آن خود کند. 

راست‌های افراطی اسرائیل خواهان گسترش شهرک سازی‌ها در کرانه باختری، مجازات‌های شدیدتر علیه عاملان فلسطینی حملات و ایجاد محدودیت بیشتر برای حقوق دگرباشان جنسیتی هستند. 

همچنین قرار شده حزب شاس کنترل امور اجتماعی، مذهبی و آموزش و پرورش در دولت آینده را در دست بگیرد. قرار است آریه درعی،‌ رهبر این حزب وزیر بهداشت و یا وزیر کشور دولت آینده ائتلافی و همچنین معاون نخست وزیر باشد. 

بنیامین نتانیاهو تنها تا دوشنبه آینده برای تشکیل دولت ائتلافی زمان دارد. حزب لیکود با ارسال نامه‌ای از رئیس‌جمهوری درخواست کرده دست کم، دو هفته دیگر برای تشکیل دولت ائتلافی زمان در اختیار داشته باشد.

بیشتر از جهان