سخنگوی دبیرکل سازمان ملل خواستار توقف فوری اعدام‌ها در ایران شد

«هر بار که یک اعدام اتفاق می‌افتد یک گام به عقب می‌رویم»

سخنگوی دبيرکل سازمان ملل متحد در يک جلسه مطبوعاتی در روز پنجشنبه ۸ دسامبر (۱۸ آذر) از اعدام محسن شکاری، جوان۲۳ ساله در ایران انتقاد کرد. استفان دوجاريک در پاسخ به سؤالی تاکید کرد که سازمان ملل با استفاده از اعدام به عنوان مجازات، قاطعانه مخالف است. او گفت: «ما به همکارانمان در دفتر حقوق‌بشر می‌پیوندیم و خواستار توقف فوری اعدام‌ها هستیم.» سخنگوی دبیرکل در مورد این اعدام گفت: «مجازات اعدام با حق زندگی قابل تطبیق نیست.»

دوجاریک در جریان این جلسه مطبوعاتی در مورد موضوع بازداشت‌شدگان سیاسی که در معرض خطر بالای اعدام قرار دارند گفت: «هر بار که یک اعدام اتفاق می‌افتد یک گام به عقب می‌رویم.» وی افزود: «ما از آن‌چه که امروز در تهران دیده‌ایم دلهره داریم» وی خاطر نشان کرد که استفاده از اعدام برای مجازات در نقاط دیگر جهان نیز یک مشکل بزرگ است. وی ادامه داد: «چیزی که ما می‌خواهیم ببینیم دنیایی است که اعدام در آن وجود ندارد.»

خبرگزاری دولتی تسنيم روز پنجشنبه گزارش داد که جمهوری اسلامی ايران مرد جوانی را به جرم مجروح کردن يک گارد امنيتی و مسدود کردن خيابانی در تهران اعدام کرده است. این جوان ایرانی صبح روز پنجشنبه پس از آن اعدام شد که دادگاه انقلاب اسلامی تهران او را به جرم «محاربه» مجرم شناخته بود. اين اولين اعدام پس از اعتراضات سراسری و گسترده اخير ضد حکومتی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل نیز دربیانیه‌‍‌ای اعلام کرد: «مجازات اعدام با حقوق بشر ناسازگار است.» کمیساریای عالی حقوق بشر، اعدام محسن شکاری را محکوم کرد و نسبت به وضعیت ۱۱ معترض ديگر که به اعدام محکوم شده‌اند ابراز نگرانی کرد.

سازمان عفو بین‌الملل نیز سندی را به دست آورده است که توسط یکی از فرماندهان ارشد پلیس ایران امضا شده است. این فرمانده درخواست کرده است که اعدام این زندانی «در کوتاه‌ترین زمان ممکن» انجام شود و حکم اعدام او یک مکان عمومی، با هدف «دل‌گرم کردن نیروهای امنیتی» اجرا شود. از آغاز این اعتراضات تاکنون دست کم ۴۰ هنرمند، نویسنده، شاعر، بازیگر، فیلم‌‌ساز و موسیقی‌دان ایرانی دستگیر و زندانی شده‌اند.

عفو بین‌الملل تاکید کرده که «روش تکان‌دهنده محاکمه محسن شکاری از طریق سیستم قضایی جمهوری اسلامی» بدون اینکه فرصت دادرسی عادلانه و تجدیدنظر معنادار به او داده شود، نشان دیگری است از اینکه مقام‌های جمهوری اسلامی به مجازات اعدام «به عنوان سلاحی برای سرکوب سیاسی»نگاه می‌کند و هدف آن القای ترس و ایجاد ارعاب در میان مردم به عنوان بخشی از تلاش این مقامها برای حفظ قدرت و سرکوب اعتراضات مردمی است.

سازمان‌های حقوق بشری می‌گویند که در خیزش سراسری مردم ایران دست کم ۴۷۵ نفر کشته، بيش از ۱۸ هزار نفر بازداشت شده‌اند و برخی از آن‌ها در معرض خطر اعدام قرار دارند. سازمان‌های بین‌المللی حقوق‌بشر همچنین درباره ادامه نقض حقوق‌بشر در ایران ابراز نگرانی کرده‌اند. ایران از جمله کشورهایی است که بالاترین تعداد اعدام‌های سالانه در جهان را دارد. بنا به گزارش‌ها جمهوری اسلامی تا ماه سپتامبر بیش از ۴۰۰ شهروند را اعدام کرده است.