استقبال گرم از رئیس‌جمهوری چین در کاخ الیمامه

آمریکا به وضوح از نزدیکی عربستان و چین ناراضی است. ریاض می‌گوید برای تامین منافع و امنیت ملی‌اش شرکای جهانی‌اش را تنوع می‌بخشد

شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، روز پنجشنبه در حالی که رهبر چین از «دوران جدیدی» در روابطش با سعودی خبر ‌داد، از او در کاخ الیمامه در ریاض استقبال کرد. استقبال گرم و گسترده عربستان از این سفر نشان از علاقه ریاض به تعمیق روابط با پکن علی‌رغم ناراضایتی آمریکا است.

اعضای گارد سلطنتی عربستان سوار بر اسب‌های عربی و حامل پرچم‌های چین و عربستان، خودروی شی جین پینگ را هنگام ورود به کاخ سلطنتی در ریاض همراهی کردند، جایی که شاهزاده محمد بن سلمان، با لبخندی گرم از او استقبال کرد.

این موضوع کاملاً در تضاد با استقبال سرد از جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا بود، که روابط با او به دلیل سیاست نفتی عربستان سعودی تیره شده است.

ایالات متحده که با ناراحتی شاهد نفوذ فزاینده چین و گسترش روابطش با ریاض است، روز چهارشنبه گفت که این سفر نمونه‌ای از تلاش چین برای اعمال نفوذ در سراسر جهان است و سیاست ایالات متحده در قبال خاورمیانه را تغییر نخواهد داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هواپیمای شی جین پینگ هنگام ورود به حریم هوایی عربستان توسط جت‌های نیروی هوایی عربستان اسکورت شد. در فرودگاه ریاض اعضای ارشد سلطنتی سعودی با وی دیدار کردند و ۲۱ گلوله توپ در استقبال از او شلیک شد.

رئیس‌جمهوری چین در مقاله‌ای که در رسانه‌های سعودی منتشر شد، نوشت که این یک «سفر تاریخی» است تا «دوران جدیدی از روابط چین با جهان عرب، کشورهای عربی خلیج فارس و عربستان سعودی آغاز شود».

وی در ادامه نوشت: «چین و کشورهای عربی پرچم عدم مداخله در امور داخلی کشورها را برافراشته نگه می‌دارند و قاطعانه از یکدیگر در حفاظت از حاکمیت و تمامیت ارضی حمایت می‌کنند.»

شی جین پینگ در استقبال از دیدارش با سایر تولیدکنندگان نفت در حوزه خلیج فارس و شرکت در گردهمایی گسترده‌تری از رهبران عرب در روز جمعه، گفت که این کشورها «گنجینه‌ای از انرژی برای اقتصاد جهانی هستند... و زمینی حاصلخیز برای توسعه صنایع با فناوری پیشرفته هستند.»

عربستان سعودی و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس مانند امارات متحده عربی گفته‌اند که قرار نیست بین قدرت‌های جهانی تنها یک طرف را انتخاب ‌کنند و شرکای جهانی خود را برای تأمین منافع اقتصادی و امنیت ملی‌شان متنوع می‌کنند.