تلاش پکن برای جذب سرمایه‌گذاری‌ سعودی‌ها

عرب‌نیوز نوشت: جذب سرمایه‌گذاری عربستان سعودی در پروژه بزرگ «کریدور اقتصادی چین و پاکستان» از اهداف جین‌پینگ در سفر به عربستان سعودی است

با شروع سفر سه‌روزه شی ‌جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین، به عربستان سعودی، توجه‌های بین‌المللی به روابط پکن و ریاض، به‌ويژه در میانه رکود اقتصادی و اعتراض‌های اجتماعی به سیاست موسوم به «کووید صفر» پکن جلب شده است.

جذب سرمایه‌گذاری ریاض، تامین انرژی و تقویت همکاری‌های تجاری-اقتصادی از اهداف اصلی سفر ‌جین پینگ به عربستان سعودی است.

گفت‌وگو بر سر سند چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان سعودی و طرح موسوم به​​ ابتکار جاده ابریشم چین، از دیگر محورهای اصلی است که در دستورکار دیدار رهبران دو کشور قرار دارد.

انتظار می‌رود دست‌کم ۲۰ قرارداد تجاری، به ارزش تقریبی ۲۹.۳ میلیارد دلار امضا شود.

رئيس‌جمهوری چین در جریان این سفر  قرار است در نشست شورای همکاری خلیج فارس، به میزبانی عربستان سعودی، نیز شرکت کند. این نشست با حضور سران بحرین، کویت، عمان، قطر و امارات متحده عربی برگزار خواهد شد.

Fayez Nureldine / AFP

شبکه‌ خبری عرب‌نیوز روز پنجشنبه هشتم دسامبر (۱۷ آذرماه) نوشت: جذب سرمایه‌گذاری عربستان سعودی در پروژه بزرگ «کریدور اقتصادی چین و پاکستان» از دیگر موضوع‌هایی است که در دستورکار گفت‌وگوی رئيس‌جمهوری چین با شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی قرار دارد. ارزش این طرح بزرگ اقتصادی ۶۵ میلیارد دلار ارزیابی می‌شود و چین را به آب‌های دریای عرب می‌رساند.

همزمان با شروع سفر رئيس‌جمهوری چین به عربستان سعودی، خبرگزاری بلومبرگ گزارشی اقتصادی نوشت: هرچند ارزیابی‌ها نشان می‌دهد تحت تاثیر رکود در اقتصاد جهانی، تورم در سال ۲۰۲۳ در مقایسه با سال جاری میلادی کاهش می‌يابد، اما این احتمال هم وجود دارد که با بازگشت دوباره چین به اقتصاد جهانی و بازکردن درها، نیاز داخلی چین به انرژی افزایش یابد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بلومبرگ اشاره می‌کند که با تغییر سیاست در چین و افزایش نیاز پکن به انرژی، قیمت نفت ممکن است تا اواسط سال آینده میلادی تا ۲۰ درصد افزایش یابد. اگر چنین شرایطی پیش آید، شاخص قیمت مصرف‌کننده در ایالات متحده بار دیگر، در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ تا ۵.۷ درصد افزایش خواهد یافت.

افزایش احتمالی بهای انرژی، خبر خوبی برای ایالات متحده و متحدان آمریکا در اروپا نیست. افزایش بهای انرژی، جدا از پیامدهایی که برای اقتصاد داخلی آمریکا همراه دارد، می‌تواند از دامنه تاثیر تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه، به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین صادرکنندگان انرژی، بکاهد.

روزنامه فاینتشنال‌تایمز نیز بامداد پنجشنبه در گزارشی نوشت: سفر رئیس‌جمهوری چین به عربستان سعودی در حالی انجام می‌شود که روابط ریاض و واشنگتن به‌دلیل کاهش تولید نفت تیره شده است.

به‌نوشته فاینتشنال‌تایمز، سفر شی ‌جین پینگ، به ریاض تنها چند ماه بعد از سفر جو بایدن، رئيس‌حمهوری آمریکا، به سعودی انجام شد. سفری که در جریان آن بایدن مدعی شد ایالات متحده اجازه نمی‌دهد خلا در خاورمیانه ایجاد شود تا چین و روسیه آن را پر کنند.

بیشتر از اقتصاد