ند پرایس: اگر تروریست‌ها دوباره در افغانستان تجهیز شوند، اقدام می‌کنیم

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که طالبان حتی به تعهداتی که به نفعشان است هم پایبند نیستند

پرایس گفت که آمریکا توان مقابله با تروریسم در کشورهای منطقه را دارد- 

ANDREW HARNIK / POOL / AFP

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز چهارشنبه ۱۶ آذر، در کنفرانسی مطبوعاتی در واشنگتن، گفت که طالبان تا امروز نشان داده‌اند نمی‌خواهند یا نمی‌توانند به تعهداتی که داده‌اند، عمل کنند. او گفت که آمریکا فعالیت گروه‌های تروریستی در افغانستان را رصد می‌کند و اگر مطمئن شود تروریست‌های بین‌المللی در افغانستان دوباره صف‌آرایی می‌کنند، وارد عمل خواهد شد.

پرایس تصریح کرد: «طالبان نشان داده‌اند که نه تنها به تعهداتشان در قبال ما و جامعه جهانی پایبند نیستند بلکه به تعهداتی که برای خودشان مفید است نیز عمل نکرده‌اند.» او یکی از این موارد را تعهد طالبان به مبارزه با تروریسم خواند و به طالبان هشدار داد مراقب باشند افغانستان بار دیگر به پناهگاه تروریست‌های بین‌المللی و سکوی پرتابی حملات علیه کشورهای دیگر تبدیل نشود.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد که کشورش توان مقابله با تروریسم در منطقه را دارد. او به قتل ایمن الظواهری، رهبر شبکه القاعده، در تابستان سال ۲۰۲۲ در کابل، اشاره کرد و گفت اگر آمریکا مطمئن شود افغانستان به حیاط خلوت گروه‌های تروریستی بین‌المللی تبدیل شده است، اقدامی جدی خواهد کرد. او افزود: «ما طوری اقدام خواهیم کرد که منافعمان حفظ شود.»

این در حالی است که در یک سال و چهار ماه گذشته، دولت بایدن به دلیل ارسال بسته‌های پول نقد به افغانستان، هدف انتقاد شدید جمهوری‌خواهان کنگره این کشور قرار گرفته است. انتقاد کنگره آمریکا به ارسال این بسته‌ها از آنجا ناشی می‌شود که وزارت خارجه این کشور به اداره بازرسی آمریکا برای بازسازی افغانستان (سی‌گار) اجازه نمی‌دهد بر چگونگی مصرف این پول نظارت کند. منتقدان دولت بایدن معتقدند که این پول‌ها در اختیارها طالبان قرار می‌گیرند و در واقع برای تقویت یک گروه تروریستی استفاده می‌شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال، ند پرایس در پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران در مورد حمایت آمریکا از طالبان گفت که آمریکا فقط به مردم افغانستان کمک بشردوستانه ارسال می‌کند و دسترسی طالبان به این کمک‌ها را دور می‌زند. او گفت که حقوق بشر، آزادی‌های زنان، آزادی بیان و مبارزه با تروریسم خط قرمزهای دولت آمریکا به شمار می‌روند و تا زمانی که طالبان به این مسائل توجه نکنند، حمایت جهان و آمریکا را نخواهند داشت.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین به قدرت‌گیری تحریک طالبان پاکستان و افزایش حملات این گروه به پاکستان پس از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان، اشاره کرد و گفت که این یکی از اهداف جدی آمریکا است که تروریست‌ها و دیگران نتوانند از افغانستان به عنوان سکوی پرتاب برای حملات به پاکستان استفاده کنند.

ند پرایس تصریح کرد: «ما مصمم‌ایم که با شرکای خود در منطقه از جمله پاکستان، برای مقابله با تهدید تروریسم در منطقه و فراتر از آن، هر کاری می‌توانیم انجام دهیم.»

در حالی که دولت دونالد ترامپ کمک‌های نظامی به پاکستان را قطع کرده بود، دولت بایدن پس از خروج از افغانستان، یک بار دیگر کمک‌های بلاعوض نظامی به پاکستان را از سر گرفت و هدف آن را مقابله با تروریسم عنوان کرد. در نخستین اقدام در تابستان ۲۰۲۲، آمریکا ۴۵۰ میلیون دلار بابت تجهیز جنگنده‌های اف-۱۶ به پاکستان کمک کرد.

ند پرایس با اشاره به این موضوع گفت که پاکستان شریک مهمی برای آمریکا است و کشورش از فرصت‌های مهم برای تحکیم روابط با پاکستان استفاده می‌کند. به گفته او، پاکستان از برنامه آموزش نظامی بین‌المللی کمک‌های بلاعوض دریافت می‌کند. این برنامه آموزش نظامی حرفه‌ای دوره‌های عملیاتی و فنی ارائه می‌دهد که به نوبه خود توانایی‌های پاکستان برای مقابله با تهدیدها را تقویت می‌کند.

بیشتر از جهان