تلاش برای جلوگیری از تحریم کلاس‌ها با تهدید دانشجویان

تداوم تحریم کلاس‌ها در همراهی با خیزش سراسری مردم ایران و فشار برای شکستن اعتصاب

با شروع اعتراض‌های سه‌روزه در ایران، دانشجویان بیش از پیش تحت فشار قرار گرفته‌اند و مسئولان دانشگاه‌ها و نهادهای امنیتی با توجه به نزدیک شدن روز دانشجو و با علم به نقش موثر دانشجویان در خیزش سراسری مردم ایران، فشارها بر دانشجویان را افزایش داده‌اند.

در همین راستا، بعضی دانشگاه‌ها با ارسال پیام‌هایی، ضمن تهدید دانشجویان خواهان شکستن اعتصاب‌ها شدند. روابط عمومی دانشگاه سپهر اصفهان با انتشار پیامی در کانال تلگرامی خود، اعلام کرد که بر اساس اعلام وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مبنی بر «حضور حتمی دانشجویان در کلاس‌ها در تاریخ‌های ۱۴ ، ۱۵ ، ۱۶ آذر ماه»، حضور دانشجویان و استادان «الزامی» است و «هر کلاس با حضور حداقل دو نفر حتما تشکیل خواهد شد. غیبت در سه تاریخ فوق برای استادان و دانشجویان غیرموجه است و قطعا لحاظ می‌شود. لازم به ذکر است غیبت‌ها از طریق وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هم قطعا پیگیری خواهند شد».

دانشگاه ملایر نیز در اقدامی عجیب، به دانشجویانی که در کلاس‌‎‌های روز دوشنبه ۱۴ آذر غیبت کرده بودند، پیامک فرستاد. در این پیامک تهدیدی، به دانشجویان اعلام شده است که این غیبت به درج سابقه انضباطی و آموزشی برای آن‌ها منجر خواهد شد. مدیریت آموزش این دانشگاه در ادامه هشدار داده است که در صورت تداوم این غیبت‌ها، دانشجویان به کمیته انضباطی دانشگاه احضار و درس آن‌ها نیز حذف خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، نیز نیروهای حراست با حمله به جلسه شورای عمومی دانشکده علوم اجتماعی تلاش کردند تا از برگزاری این برنامه جلوگیری کنند. نیروهای حراست پس از نشستن تعدادی از دانشجویان در لابی، به‌سرعت به سمت دانشجویان هجوم آوردند و سعی در پراکنده کردن آنان داشتند. این اقدام حراست پس از چند درگیری‌ کوتاه و با مقاومت دانشجویان، ناکام ماند و دانشجویان جلسه شورای عمومی را برگزار کردند.

از سوی دیگر، نهادهای امنیتی و قوه قضاییه نیز فشار آوردن بر دانشجویان را ادامه می‌دهند تا بتوانند از وقوع اعتراض‌های بزرگ در روز ۱۶ آذر جلوگیری کنند.

به گزارش شوراهای صنفی دانشجویان، سه دانشجوی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه به نام‌های امیرحسین بلال‌پور، عرفان خستوی و زانیار غریب، ۱۴ آذر مقابل ایستگاه مترو تئاتر شهر بازداشت شده‌اند. بر اساس این گزارش، تا این لحظه اطلاعات دقیقی از وضعیت این دانشجویان در دست نیست.

دادگاه محمدصادق صادقی، دانشجوی کارشناسی ارشد ادبیات انگلیسی، هم روز ۱۶ آذر به ریاست قاضی صلواتی برگزار خواهد شد؛ تاریخی نمادین که نشان‌دهنده عزم حاکمیت در برخورد با دانشجویان است.

نیروهای سرکوبگر محمدصادق صادقی را در تاریخ ۴ آبان در مسیر دانشگاه بازداشت کردند. او در زندان فشافویه به سر می‌برد. دانشجویان دانشکده زبان‌ها و ادبیات خارجی دانشگاه تهران که کلاس‎‌های درس را تحریم کرده‌اند، در کلاس‌های خالی نوشته‌هایی در حمایت از این دانشجوی زندانی قرار داده‌اند.