ادامه حواشی فارس‌گیت: عباس توانگر بازداشت شد!

پس از انتشار شایعاتی در مورد بازداشت قائم مقام خبرگزاری فارس، در نهایت صداوسیمای جمهوری اسلامی این خبر را تایید کرد

در ادامه حواشی مربوط به هک خبرگزاری فارس از سوی گروه «بلک‌ریواد»، و به تبع آن انتشار اسناد تهیه شده به‌وسیله این خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، صداوسیمای جمهوری اسلامی از بازداشت عباس درویش توانگر، قائم مقام خبرگزاری فارس، خبر داد. 

یکی از خبرهای هفته گذشته، انتشار متن بولتن‌های محرمانه‌ای بود که به‌وسیله خبرگزاری فارس و زیرنظر عباس توانگر برای حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، تهیه می‌شد. در روزهای گذشته غالب رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور با بررسی متن این بولتن‌ها نکته‌هایی را از آن استخراج کردند که مقام‌های جمهوری اسلامی مایل نیستند افکار عمومی از آنها مطلع باشد. 

به‌عنوان مثال در این بولتن‌های محرمانه اطلاعاتی در مورد شمار جانباختگان جنبش «زن، زندگی، آزادی» وجود دارد یا در بخش‌هایی از آنها به اختلاف‌ میان جناح‌های مختلف داخل جمهوری اسلامی در ارتباط با شیوه و شدت سرکوب مردم معترض و همچنین مذاکرات مربوط به احیای برجام اشاره می‌شود؛ اطلاعاتی که در بعضی از آنها حتی پای مجتبی خامنه‌ای، فرزند ارشد رهبر جمهوری اسلامی نیز به میان آمده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روزنامه آرمان ملی در یادداشتی که روز دوشنبه، ۱۴ آذر ۱۴۰۱، منتشر کرد با اشاره به شایعاتی که در روزهای اخیر در رسانه‌های اجتماعی، خاصه توییتر، وجود داشت از احتمال بازداشت عباس توانگر به وسیله نیروهای امنیتی وابسته به جمهوری اسلامی خبر داد. 

نویسنده یادداشت روزنامه آرمان ملی ادعا می‌کند عقبه بازداشت احتمالی عباس توانگر را باید در دستور علی القاصی، رئیس کل دادگستری استان تهران، دید که درست پس از «حمله سایبری» به خبرگزاری فارس، دستور تشکیل کارگروهی را داد تا ابعاد این واقعه را مورد بررسی قرار دهند. 

هنوز در زمان انتشار یادداشت آرمان ملی هیچ‌یک از ناظران سیاسی نمی‌توانستند به طور قاطعانه بازداشت توانگر را تایید یا رد کنند، هرچند شماری از رسانه‌های داخل و خارج از ایران با مبنا قرار دادن محتوای یادداشت مورد نظر به گمانه‌زنی در ارتباط با این موضوع پرداختند. 

با این حال پس از ساعت‌ها گمانه‌زنی در این مورد در نهایت صدا‌وسیمای جمهوری اسلامی ایران خبر بازداشت قائم مقام خبرگزاری فارس را تایید کرد، اما همچنان علت بازداشت عباس توانگر مشخص نیست و گمانه‌زنی‌ها در این مورد ادامه دارد.

عباس توانگر پیش از این، و در اسفند ۱۳۹۱، به‌علت شکایت دولت محمود احمدی‌نژاد بازداشت شد اما در کمتر از یک روز آزاد شد. با این‌وجود در همان زمان هم مشخص نشد که علت شکایت دولت دهم از او چه بود و مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی چرا او را آزاد کردند.