مهم‌ترین ناگفته‌های خیزش سراسری در بولتن‌های محرمانه خبرگزاری فارس

خامنه‌ای خواستار تشکیل یک «جبهه و بدنه نیرومند» است که بتوانند «در بزنگاه‌ها و اغتشاشات، سینه سپر کنند».

مجموعه بولتن‌های محرمانه خبرگزاری فارس که بخشی از آن‌ها برای اطلاع حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران، تهیه شده است، روایت دست‌اولی از گستردگی اعتراض‌ها و اعتصاب‌ها در ایران و سیاست‌های علی خامنه‌‌ای در سرکوب‌های اخیر را آشکار می‌کند.

«خط ویژه» یا «بولتن خبری» خبرگزاری فارس سال‌ها است که یکی از منابع خبری بیت علی خامنه‌ای و بسیاری از نهاد‌های نظامی و اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی محسوب می‌شود. مدیریت این بخش در خبرگزاری فارس را عباسعلی درویش توانگر، یکی از قدیمی‌ترین مدیران خبرگزاری فارس و برادر بزرگ‌تر مجتبی توانگر، نماینده کنونی مجلس، برعهده دارد.

خط ویژه محرمانه پیش از حضور مهدی فضائلی در خبرگزاری فارس راه‌اندازی شد و در تمامی ادوار مدیریتی این خبرگزاری به کار خود ادامه داده است.

پس از آنکه گروه هکری بلک ریوارد خبرگزاری فارس را هک کرد، بخشی از این بولتن‌های محرمانه نیز به دست هکر‌ها افتاد و آن‌ها به‌تازگی بخش‌هایی از این بولتن‌ها را منتشر کرده‌اند. در حال حاضر، مهم‌ترین محور‌های این بولتن‌ها مربوط به اخبار، گزارش‌ها و ارزیابی‌ها از خیزش سراسری مردم ایران و تصمیم‌ها و اقدام‌هایی است که علی خامنه‌ای برای سرکوب آن‌ها اتخاذ و به نهاد‌های تحت امر خود ابلاغ کرده است.

از آنجا که حجم اطلاعات این بولتن‌ها بسیار زیاد است و بررسی و تحلیل هر یک از آن‌ها به سرفصل‌های جداگانه‌ای نیاز دارد، ایندیپندنت فارسی خلاصه‌ای از مهم‌ترین این داده‌ها را استخراج کرده است و در اختیار مخاطبان خود قرار می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گزارش اعتراض‌ها و اعتصاب‌ها

⚫ در وقایع اخیر، ارتش به صورت شبانه‌روزی مسئول حفاظت از بسیاری از مراکز مهم دولتی و صنعتی بوده و اجازه سرکوب معترضان را نیافته است.

⚫ روسیه حاصل شنودهای منطقه‌ای خود از دستگاه‌های اطلاعاتی خارجی درباره ایران را در اختیار مقام‌های جمهوری اسلامی قرار داده‌ است. دستگاه‌های مذکور معتقدند که مردم ایران در وضعیت انقلاب قرار گرفته‌اند. 

⚫ برخی محافل سیاسی از احتمال تغییر فرمانده سپاه شیراز به دستور حسین سلامی، فرمانده کل سپاه، خبر می‌دهند؛ زیرا سپاه از قبل در جریان حمله به «شاهچراغ» قرار داشته است.

⚫ بر اساس گزارش یکی از نهادهای امنیتی، آمار کشته‌شدگان در اعتراض‌های اخیر بسیار بیشتر از آمار کشته‌شدگان آبان ۹۸ است.

⚫ احتمالا ۱۶ نفر از کشته‌شدگان حادثه زاهدان «شهید» محسوب می‌شوند و قرار است به خانواده‌ هر یک از آن‌ها مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان پرداخت شود.

⚫ سیاست کلی نظام این است که کمیته امداد یا سازمان بهزیستی به خانواده‌های «معدومان» حادثه زاهدان مقرری ماهانه پرداخت کنند. خامنه‌ای کشته‌شدگان از او  «مقصر» در این حادثه را «معدوم» خوانده است.

⚫ نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد ۵۶.۳ درصد مردم ایران معتقدند روند اعتراض‌ها همچنان ادامه می‌یابد و فعلا نمی‌توان پایانی برای آن در نظر گرفت. ۸۴ درصد هم این اعتراض‌ها را عاملی برای کاهش مشکلات می‌دانند.

⚫  پدیده حمله و به آتش کشیدن حوزه‌های علمیه در شهرهای مختلف ایران روبه‌گسترش است.

⚫ تعدادی از فرزندان کارمندان دولت و خانواده‌های شهدا در جمع بازداشت‌شدگان بوده‌اند.

⚫ در جریان رسیدگی به پرونده اعتراض‌ها و اعتصاب‌ها در دانشگاه‌ها، تاکنون پنج هزار و ۱۰۰ دانشجو به کمیته انضباطی‌ معرفی و ۱۸ استاد ممنوع‌الخروج شده‌اند.

⚫ براورد می‌شود مجموع معترضان کمتر از ۶۰۰ هزار نفر باشد. مقام‌های جمهوری اسلامی پیش‌تر این جمعیت را حدود ۱۰۰ هزار نفر اعلام کرده بودند.

⚫ نهاد‌های امنیتی ۱۲ هزار مجموعه پربازدید شامل رسانه‌های اجتماعی و وبلاگ‌ها را که در خیزش سراسری مردم ایران نقش دارند، شناسایی کرده‌اند.

⚫ دستگاه‌های امنیتی–اطلاعاتی گروهی از چهره‌ها و فعالان هنری و ورزشی را احضار و بازجویی کرده‌اند. به نام و تعداد این افراد اشاره‌ای نشده است.

⚫ نیروی انتظامی، سپاه و وزارت اطلاعات از بی‌توجهی مسئولان صداوسیما به توصیه‌ها و پیشنهادهای خود برای مواجهه با خیزش سراسری مردم ایران گلایه دارند.

⚫ گروهی از کارشناسان معتقدند که دولت در مواجهه با اعتراض‌های اخیر ناکارامد و بدون برنامه عمل کرده است.

⚫ عملکرد شورای عالی امنیت ملی در مواجهه با اعتراض‌ها برخی از «نیروهای انقلابی» را هم به تردید انداخته است.

⚫ دولت به مجلس و قوه قضاییه پیشنهاد داده که با اعمال محدودیت در ارائه خدمات اجتماعی به برخی از ستاره‌ها و چهره‌های شناخته‌شده «هنجارشکن»، با رفتارهای این گروه برخورد شود. این محدودیت‌ها در حوزه تبلیغات، فعالیت هنری و به کارگرفتن آن‌ها خواهد بود.

⚫ یک هزار و ۹۸۴ معلم که در اعتراض‌های اخیر فعال بوده‌اند، شناسایی و برخی بازداشت شده‌اند. تعدادی هم تذکر گرفته‌اند.

⚫ بررسی‌ها نشان می‌دهد از مجموع ۲۵ هزار دانش‌آموز استان کردستان، ۱۷ هزار تن در اعتراض‌ها شرکت داشته‌اند.

⚫ حسین اشتری، فرمانده پلیس، گفته که نیروی انتظامی نیازمند حمایت‌های مالی و معنوی است و «حقوق اکثر نیروهای کف میدان بین شش تا هشت میلیون تومان است و برخی از آنان نیز از مناطق مرزی برای کنترل کف میدان به شهرها اعزام شده‌اند».

⚫ در جریان اعتراض‌های اخیر، ۲۹ هزار و ۴۰۰ نفر بازداشت شده‌اند که در حال حاضر، دو هزار نفر از آن‌ها در زندان به سر می‌برند و برای یک هزار و ۵۰۰ نفر هم کیفرخواست صادر شده است.   

⚫ رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد و رئیس حراست دانشگاه اصفهان به دلیل «قصور و کم‌کاری» در جلوگیری یا مدیریت اعتراض‌ها بازداشت شدند.

⚫ بیش از ۵۰ درصد دستگیرشدگان در زاهدان فرزندان مسئولان ارشد استان سیستان و بلوچستان‌اند.

⚫ بررسی‌ها نشان می‌دهد که در جمع بازداشتی‌های اخیر، ۱۱۵ معترض نظامی بوده‌اند و تنها ۱۰ درصد بازداشتی‌‌ها از اعضای گرو‌ه‌های شناخته‌شده سیاسی مخالف نظام‌اند.

⚫ بررسی‌ها نشان می‌دهد که ۹۳ درصد بازداشتی‌ها در سراسر ایران سابقه حضور در اعتراض‌ها را نداشته‌اند. این بررسی‌ها همچنین می‌گوید که خانواده ۶۵ درصد بازداشت‌شدگان چادری‌اند. 

⚫ برخی دستگاه‌های امنیتی–اطلاعاتی براورد می‌کنند وضعیت ایران تا سه ماه آینده نگران‌کننده خواهد بود.

⚫ بررسی فنی صفحه اختصاصی الناز رکابی، ورزشکار زن ایرانی در رشته صخره‌نوردی که در جریان مسابقات جهانی اخیر بدون حجاب ظاهر شد، نشان می‌دهد که مطلب اخیر او ۳۰ میلیون بازدیدکننده داشته است که بیش از ۹۰ درصد آن‌ها حامی چنین اقدامی بوده‌اند.

⚫ نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد که ۶۱ درصد مردم گفته‌اند که نیروی انتظامی با مردم با خشونت برخورد می‌کند.

⚫ بررسی‌ها نشان می‌دهد اتباع ۱۴ کشور از جمله آمریکا، روسیه، اتریش، فرانسه، انگلستان و افغانستان در اعتراض‌های اخیر بازداشت شده‌اند.

⚫ برخی از بازداشت‌شدگان اخیر از اعضای خانواده‌های وابسته به ائمه جمعه و مسئولان نظامی و سیاسی جمهوری اسلامی‌اند.

⚫ برخی از مقام‌های سپاه پاسداران و نیروی انتظامی مقیم استان سیستان و بلوچستان در پی گسترش دامنه ناامنی‌ها در این استان، برای خود درخواست محافظ  کرده‌اند. برخی از آنان نیز درصددند خود را به دیگر استان‌ها منتقل کنند.

⚫بررسی‌ها نشان می‌دهد ۵۱ درصد دانشجویان دانشگاه‌های دولتی و ۱۸ درصد دانشجویان دانشگاه آزاد در تجمع‌های دانشجویی شرکت داشته‌اند.

تصمیم‌ها و اقدام‌های ابلاغی خامنه‌ای

⚫ بیانیه مشترک وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران درباره اعتراض‌ها به خواست خامنه‌ای صادر شده‌اند.

⚫ علی خامنه‌ای در دیدار با مدیران نهاد‌های اطلاعاتی گفته است این موضوع‌ها [خیزش مردم ایران] به این زودی تمام نخواهد شد.

⚫ ابراهیم رئیسی و علی شمخانی به خواست رهبر جمهوری اسلامی در پیگیری پرونده کشتار مردم زاهدان کم‌کاری کرده‌اند. گزارش ستاد کل نیروهای مسلح در مورد این کشتار هم با گزارش پلیس فرق دارد.

⚫ علی خامنه‌ای در پاسخ به درخواست شورای عالی امنیت ملی مبنی بر بازداشت مولوی عبد‌الحمید، گفته که او نباید بازداشت شود، بلکه باید «بی‌آبرو» شود. خامنه‌ای همچنین دستور داده است که به عبد‌الحمید درباره مواضع و سخنرانی‌های اخیرش «تذکر» داده شود.

⚫ علی خامنه‌ای با پیشنهاد دفتر خود مبنی بر اعزام عباسعلی اختری به عنوان نماینده او به استان سیستان و بلوچستان مخالفت و محمدجواد حاج‌علی‌اکبری را که از نظر او دارای «وجهه جمال و قاطعیت» است، برای «دلجویی و تذکر» به زاهدان اعزام کرده است.

⚫ علی خامنه‌ای پس از دریافت گزارش کشتار زاهدان، دستور برکناری استاندار، مسئولان صداوسیما و فرمانده پلیس این استان را صادر کرده است.

⚫ خامنه‌ای کشته‌شدگان زاهدان را به سه گروه «معدوم»،‌ «جان‌باخته» و «شهید» تقسیم‌بندی کرده و کسانی را که در این کشتار «مقصر یا محارب» بوده‌اند، «معدوم» نامیده است.

⚫ سیاست کلی نظام این است که فعلا با مولوی عبدالحمید مدارا شود و اقدامی انجام نشود که او را دوباره خشمگین کند و اهل سنت را به خیابان‌ها فرابخواند. البته تدبیر بر این است که قدرت او به‌تدریج سلب شود.

⚫ غلامعلی حدادعادل در دیدار با رهبر جمهوری اسلامی و در واکنش به انتقاد از کم‌کاری نیروهای «انقلاب» در سرکوب اعتراض‌ها ادعا کرده که «الان بسیج ما ضعیف شده است و قدرت بسیج‌کنندگی ندارد».

⚫ قوه قضاییه برای ۸۰ نفر از معترضان کیفرخواست «محاربه» تنظیم کرده که خامنه‌ای با آن مخالفت کرده و خواسته است اعدام‌ها بر اساس شکایت شخصی باشند.

⚫ علی خامنه‌ای خواستار تشکیل یک «جبهه و بدنه نیرومند» است که بتوانند «در بزنگاه‌ها و اغتشاشات، سینه سپر کنند».

⚫ رهبر جمهوری اسلامی به سازمان تبلیغات اسلامی دستور داده تا شبکه «مقابله با ضدانقلاب در محلات» تشکیل دهد. او خواسته است «افراد متدین و متعهد» شناسایی و علاوه بر شبکه‌سازی، «نیروهای واکنش سریع» تشکیل شوند.

⚫ علی خامنه‌ای قبل از دیدار روز ۲۶ آبان، به غلامحسین محسنی‌اژه‌ای دستور داده است که با اعتراض‌ها قاطعانه برخورد کند.