سیاره دشتی: مردم پنجشیر به آزادی و تسلیم‌ناپذیری عادت دارند

«طالبان جز گزینه نظامی، برای دیگر ابزارها اهمیتی قائل نیستند»

سیاره دشتی، همسر فهیم دشتی، سخنگوی پیشین جبهه مقاومت ملی افغانستان است. فهیم دشتی، از بنیانگذاران جبهه مقاومت ملی بود که در ۱۴ شهریور ۱۴۰۰ و در جریان مقاومت پنجشیر علیه طالبان، کشته شد. در طول ۱۵ ماه سلطه طالبان بر افغانستان، سیاره دشتی همواره در گفت‌وگو با رسانه‌ها و با برگزاری همایش‌هایی در یادبود همسرش، کوشیده است یاد و اعتبار او را در جایگاه روزنامه‌نگار و فعال سیاسی که متعهد به احمدشاه مسعود، قهرمان ملی افغانستان،  بود و سپس یاور و همراه نزدیک احمد مسعود، رهبر کنونی جبهه مقاومت ملی، زنده نگهدارد.

سیاره دشتی به ایندیپندنت فارسی گفت که همسرش، روزهای کنونی افغانستان و دشواری‌هایی را که با سلطه طالبان بر این کشور ایجاد شدند، پیش‌بینی کرده بود، اما تصور نمی‌کرد همه چیز به این زودی فرو بپاشد.

او گفت: «دشتی این روزها را پیش‌بینی کرده بود، اما فکر نمی‌کرد همه چیز به این زودی اتفاق بیفتد. او به آزادی افغانستان باور داشت و من به باور دشتی باور دارم.»

سیاره دشتی از شرکت‌کنندگان دور دهم کنفرانس گفت‌وگوهای امنیتی هرات بود که روزهای ۲۹ و ۳۰ نوامبر، در شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان، برگزار شد. او در مورد کنفرانس‌ها و نشست‌هایی که در پیوند با اوضاع افغانستان و با هدف یافتن راه‌حل و پایان دادن به بحران جاری در این کشور برگزار می‎‌شود، گفت: «طرف‌های گفت‌وگوها و مذاکراتی که قرار است در آینده شکل بگیرند، باید صادق باشند. باید عدالت برقرار شود، چون مردم افغانستان از جنگ و بی عدالتی خسته‌اند.»

در عین حال، سیاره دشتی افزود که طالبان جز گزینه نظامی، برای راه‌ها و ابزارهای دیگر اهمیتی قائل نیستند و باید برای وادار کردن این گروه به مذاکره، به آنان فشار نظامی وارد شود. او در ادامه گفت: «هیچ امکان ندارد که طالبان سر میز مذاکره حاضر شوند. ما جز مبارزه نظامی، چاره‌ای نداریم و به زودی این اتفاق می‌افتد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

احمد مسعود در ۱۴ شهریور سال جاری خورشیدی، در مراسمی یادبود فهیم دشتی که در کانادا برگزار شده بود، به صورت مجازی سخنرانی کرد.

احمد مسعود در مورد فهیم دشتی گفت: «او عاشق مردم و وطنش بود و با اینکه پس از فروپاشی دولت و سقوط کابل از او خواسته شد با خانواده‌اش افغانستان را ترک کند، گفت که از پنجشیر خارج نمی‌شود و آماده است برای دفاع از پنجشیر هر خطری را به جان بخرد.»

اکنون که بیش از ۱۵ ماه از سلطه طالبان بر افغانستان می‌گذرد، نیروهای جبهه مقاومت ملی، فعالیت خود را از پنجشیر و بغلان، به استان‌های بدخشان، تخار، پروان و کاپیسا گسترش دادند. سیاره دشتی می‌گوید، از زمانی که دولت در افغانستان فروپاشید و جبهه مقاومت ملی فعالیتش را آغاز کرد، تاکنون «جبهه در مقابل طالبان خم نشده است.»

دشتی افزود: «طالبان در ۱۵ ماه گذشته، هر نوع تلاش کردند تا جبهه را آسیب بزنند، اما ناکام شدند.»

سیاره دشتی اکنون در جایگاه فعال حقوق زن و عضو خانواده‌ای که در نبرد با طالبان قربانی داده است، به آینده جبهه مقاومت ملی خوشبین است. او در این مورد گفت: «هر روز وضعیت جبهه مقاومت ملی بهتر می‌شود. در زمان بسیار نزدیکی، شاهد تحولات خوبی خواهیم بود.»

طالبان از زمان سلطه یافتن بر افغانستان، چندین بار به پنجشیر، تخار، بغلان و بدخشان، لشکرکشی کردند. در تازه‌ترین مورد، هزاران جنگجوی این گروه در طول ماه‌های سپتامبر و اکتبر، به کوهستان‌های پنجشیر یورش بردند و با نیروهای جبهه مقاومت ملی درگیر شدند.

در این درگیری‌ها چندین فرمانده ارشد جبهه مقاومت ملی در پنجشیر و بدخشان کشته شدند. ملا عبدالقیوم ذاکر، فرمانده طالبان در پنجشیر و اندراب، نیز در جریان درگیری‌ها، به دست نیروهای جبهه مقاومت ملی کشته شد.

در یک ماه اخیر و با سرد  شدن هوا، خبری از درگیری‌های نظامی در استان‌های تحت نفوذ جبهه مقاومت ملی منتشر نشده است.

وزارت دفاع طالبان در ماه‌های اخیر کارزاری برای جلب و جذب نیرو از میان ساکنان بومی پنجشیر آغاز کرد. بنا به گزارش‌ تلویزیون ملی افغانستان که زیر نظر طالبان فعالیت می‌کند، ده‌ها تن از جوانان پنجشیری به ارتش طالبان پیوسته‌اند و به فراگیری دوره‌های آموزشی‌ مشغول‌اند.

سیاره دشتی که به صورت مداوم با ساکنان پنجشیر در تماس است، در مورد تلاش‌های طالبان برای سربازگیری از میان بومیان پنجشیر گفت: «مردم پنجشیر به آزادی و تسلیم‌ناپذیری عادت دارند. اینکه که طالبان ادعا می‌کنند بومیان پنجشیر به این گروه پیوسته‌اند، نمایشی است.»

بیشتر از جهان