شطرنج‌بازان ایرانی یکی‌یکی زمین بازی را تغییر می‌دهند

آتوسا پورکاشیان و هشت شطرنج‌باز دیگر ایرانی به تیم‌های ملی کشورهای دیگر پیوسته‌اند

در ادامه روند جدایی ورزشکاران ایرانی از تیم‌های ملی، آتوسا پورکاشیان، شطرنج‌باز ایرانی، صاحب درجه استاد بزرگ زنان در رشته شطرنج، به تیم ملی آمریکا پیوست و از این پس در رقابت‌های بین‌المللی، با پرچم این کشور حاضر می‌شود.

پورکاشیان متولد اردیبهشت‌ ۱۳۶۷ در تهران است. او در سال ۲۰۰۰ (۱۳۷۸)، قهرمان شطرنج دختران زیر ۱۲ سال جهان شد. و سابقه قهرمانی در مسابقات بزرگسالان آسیا را هم در کارنامه دارد. پورکاشیان در هشت المپیاد جهانی عضو تیم ملی شطرنج ایران بود. این استاد بزرگ شطرنج در سال‌های اخیر در آمریکا اقامت داشت، اما همواره با پرچم ایران در رقابت‌ها شرکت می‌کرد؛ اما حالا شادی پریدر، نایب‌رئیس فدراسیون شطرنج ایران، با انتشار پستی در حساب کاربری‌ خود، خبر داده که پورکاشیان به عضویت تیم ملی آمریکا درآمده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پورکاشیان در سال ۱۴۰۰، یکی از سه زن شطرنج‌بازی بود که امتیازی بالاتر از ۲۳۰۰ داشت. به گزارش پایگاه خبری انتخاب، این شطرنج‌باز که چندین سال‌ است در آمریکا زندگی می‌کند، در مسابقات قهرمانی سریع زنان در سال ۲۰۲۱ نیز با پرچم ایران حضور پیدا کرد و در رتبه ۳۰ این رقابت‌ها ایستاد.

آتوسا پورکاشیان نخستین ورزشکار و قهرمان شطرنج ایرانی نیست که به عضویت تیم‌ ملی کشوری دیگر درمی‌آید. در سال‌های پیش، دست‌کم هشت شطرنج‌باز دیگر ایران نیز به کشورهای دیگر مهاجرت کرده‌اند.

پیش از او نیز الشن مرادی، شطرنج‌باز ایرانی، به تیم ملی آمریکا پیوست و از سال ۱۳۹۵ در مسابقات بین‌المللی با پرچم این کشور شرکت کرد.

کامران شیرازی، شطرنج‌باز ایرانی، هم یکی از نخستین قهرمانانی بود که ایران را ترک کرد. او در دهه ۶۰، پس از ممنوعیت شطرنج در ایران، به آمریکا و سپس فرانسه مهاجرت کرد و با پرچم این کشورها در مسابقات حضور یافت.

مهرشاد شریف، استاد بین‌المللی شطرنج و قهرمان شش دوره مسابقه‌های بین‌المللی، نیز از سال ۱۳۶۳ تاکنون با پرچم فرانسه در رقابت‌ها شرکت می‌کند.

درسا درخشانی، استاد بین‌المللی شطرنج ایران، در سال ۱۳۹۶ به تیم ملی آمریکا پیوست. غزل حکیمی‌فرد، استاد بزرگ زنان و قهرمان شطرنج زنان ایران، هم از سال ۱۳۹۹ به تیم ملی سوییس ملحق شد. شهره بیات، داور بین‌المللی شطرنج، نیز در همین سال به عضویت تیم ملی انگلستان درآمد. میترا حجازی‌پور، استاد بزرگ زنان و قهرمان شطرنج زنان ایران، هم از تیر ۱۴۰۰ به تیم فرانسه ملحق شد. همچنین علیرضا فیروزجا، نخستین سوپر استاد بزرگ تاریخ شطرنج ایران، در حال حاضر با پرچم فرانسه در مسابقات شرکت می‌کند.

در چهار دهه گذشته، شمار زیادی از ورزشکاران ایرانی و اعضای تیم‌ ملی رشته‌های مختلف به کشورهای دیگر مهاجرت کردند و به تیم‌ ملی دیگر کشورها پیوستند. محدودیت‌ها و ممنوعیت‌هایی که حکومت ایران در میدان‌های ورزشی برای ورزشکاران زن ایجاد می‌کند، روند جدایی آنان از تیم‌ ملی رشته خود و مهاجرت به کشورهای دیگر را سرعت داده است.

کیمیا علی‌زاده، دارنده سه مدال جهانی و المپیک در رشته تکواندو، پیش‌تر در حساب کاربری‌ خود نوشته بود که او یکی از میلیون‌ها زن سرکوب‌شده ایرانی است که جمهوری اسلامی ایران از آنان به‌عنوان «ابزار تبلیغات» استفاده می‌کنند.

بیشتر از ورزش