فعالیت جمعیت اصلاح و حزب‌ التحریر در دانشگاه‌های افغانستان منع شد

در نظام سابق افغانستان جمعیت اصلاح و حزب‌التحریر در دانشگاه‌ها فعالیت داشتند و شماری از جوانان را به عضویت گرفته بودند.

فعالیت جمعیت اصلاح و حزب‌التحریر در دانشگاه‌های افغانستان منع شد-خبرگزاری باختیر

مولوی ندا محمد ندیم، وزیر تحصیلات عالی طالبان، از منع فعالیت «جمعیت اصلاح»، «حزب ‌التحریر» و دموکرات‌ها در سطح دانشگاه‌های افغانستان خبر داده است.

او امروز، یکشنبه، ۱۳ آذر (۴ نوامبر)  در توییتر خود با انتشار یک ویدیو از سخنرانی‌اش در دانشگاه هرات در غرب افغانستان، این موضوع را بیان کرد.

او گفت: «هیچ کسی از خارجی‌ها تحت نام جمعیت اصلاح، حزب‌ التحریر و دموکرات‌ها در پوهنتون‌ها (دانشگاه‌ها) جای ندارند و اگر کسی دیده شد، مجازات می‌شود.»

این اظهارات این مقام طالبان در حالی بیان می‌شود که در نظام سابق أفغانستان، «جمعیت اصلاح» و «حزب‌ التحریر» در دانشگاه‌ها فعالیت داشتند و شماری از جوانان را به عضویت‌ گرفته بودند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در آن زمان، برخی از استادان دانشگاه‌های افغانستان نیز طرفدار این دو جریان بودند.

«جمعیت اصلاح» در استان هرات در غرب افغانستان حضور گسترده و فعالی داشت. این نهاد در کنار فعالیت‌های تبلیغی و آموزشی، یک کانال تلویزیونی ماهواره‌ای نیز به نام «اصلاح» دارد. 

ایندیپندنت فارسی روز ۴ آذر گزارش داد که اداره استخبارات (اطلاعات) طالبان با صدور فرمانی، هرگونه فعالیت سیاسی را در افغانستان منع کرد و با ارسال نامه به مسئولان محلی در ۳۴ استان‌، دستور داد که از فعالیت «حزب ‌التحریر، جمعیت اصلاح و نهاد النجم» جلوگیری کنند. 

در دستور اداره استخبارات طالبان آمده بود: «چنین آگهی داده می‌شود که بعد از تاریخ دوشنبه، طبق هدایت رهبری ریاست عمومی استخبارات امارت اسلامی افغانستان، هرگونه فعالیت‌های سیاسی احزاب و نهادهایی مانند حزب التحریر، جمعیت اصلاح، نهاد النجم و گروه‌های تکفیری مطلقا ممنوع است.»

در آن فرمان در توجیه ممنوعیت فعالیت نهادهای مستقل، آمده بود: «الحمدالله فعلا نظام شرعی امارت اسلامی تحت رهبری علمای حق‌پرست موجود است و نیاز به فعالیت هیچ حزب و جماعت دیگری نیست.»

با نشر این فرمان، بسیاری از هواداران طالبان و  حامیان این سه نهاد واکنش تند نشان دادند و مدعی بودند که فعالیت این نهادها متوقف نشده است.

«جمعیت اصلاح» در سال ۱۳۸۲ به دست گروهی از روحانیان دینی در افغانستان ایجاد شد و با بهره‌گیری از تبلیغات وسیع، توانست فعالیت خود را در بسیاری از استان‌های کشور گسترش دهد. محمد عاطف، رئیس شورای مرکزی جمعیت اصلاح، در دی‌ ۱۳۹۹ در نتیجه انفجاری در کابل کشته شد.

«حزب التحریر» یک سازمان مذهبی خلافت‌خواه است که در سال ۱۹۵۳ در فلسطین تاسیس شد. این حزب در حکومت سابق افغانستان هم جواز فعالیت رسمی نداشت و غیرقانونی فعالیت می‌کرد.

با به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، محدودیت شدیدی بر فعالیت جریان‌های مذهبی اعمال شد و برخی از سلفی‌ها، وهابی‌ها و صوفی‌ها در حملات مسلحانه یا در اثر انفجارها کشته شدند.

از سویی نیز وزیر تحصیلات عالی طالبان در استان هرات گفته است که هر جنگجوی طالبی که بیشتر مین‌گذاری کرده باشد، ممتازتر است.

او با آزمون تشخیص میزان آگاهی اعضای طالبان از علوم دینی، مخالف است و تاکید کرده است که نباید از اعضای این گروه آزمون گرفته شود. 

او در توجیه این درخواستش گفت: «او [جنگجویان طالبان] ۲۰ سال زحمت کشیده و حالا تو به او می‌گویی که امتحان بدهد. او کل مسایل را ياد ندارد. اين گناه او نیست که ۲۰ سال با کفار [اشاره به حضور نظامی آمریکا و متحدانش در افغانستان] مقابله کرده است. درجه امتیاز آنان این است که هر قدر زیاد مین‌ انفجار داده باشد، همان قدر ممتاز است.»

طالبان پس از دو دهه جنگ با ایالات متحده آمریکا و متحدانش در افغانستان، موفق شدند حکومت پیشین را سرنگون کنند و اینک بیش از ۱۵ ماه است که قدرت را در کشور در دست دارند. جنگجویان طالبان اغلب بدون برخورداری از مهارت‌های فنی و علمی، صرفا آموزش‌های دینی فراگرفته‌اند و به رغم انتقادهای گسترده، روند جذب آنان در ادارات دولتی افغانستان جریان دارد.

بیشتر از جهان