طالبان فعالیت حزب التحریر و جمعیت اصلاح را ممنوع کردند

با فروپاشی دولت جمهوری، جمعیت اصلاح و حزب التحریر، از سلطه طالبان بر افغانستان استقبال کرده بودند

جمعیت اصلاح از معدود گروه‌های فعال سیاسی بود که پس از بازگشت طالبان به قدرت به فعالیت‌هایش ادامه داد - @JamiatEslahAfghanistan/facebook

اداره استخبارات (اطلاعات) طالبان اخیرا با صدور فرمانی، هرگونه فعالیت سیاسی را در افغانستان منع کرد و با ارسال نامه به مسئولان محلی در ۳۴ استان‌، دستور داد که از فعالیت حزب التحریر، جمعیت اصلاح و نهاد النجم جلوگیری کنند.

یکی از نامه‌ها‌ی اداره استخبارات طالبان که مهر «اشد محرم» (شدیدا محرمانه) دارد، با ایندیپندنت فارسی به اشتراک گذاشته شد. در این نامه آمده است: «چنین آگهی داده می‌شود که بعد از تاریخ دوشنبه، طبق هدایت رهبری ریاست عمومی استخبارات امارت اسلامی افغانستان، هرگونه فعالیت‌های سیاسی احزاب و نهادهایی مانند حزب التحریر، جمعیت اصلاح، نهاد النجم و گروه‌های تکفیری مطلقا ممنوع است.»

در نامه اداره استخبارات طالبان در توجیه ممنوعیت فعالیت نهادهای مستقل آمده است: «الحمدالله فعلا نظام شرعی امارت اسلامی تحت رهبری علمای حق‌پرست موجود است و نیاز به فعالیت هیچ حزب و جماعت دیگری نیست.»

هرچند در فرمان اداره استخبارات طالبان هرگونه فعالیت سیاسی ممنوع شده، اما به صورت مشخص از سه نهادی نامبرده شده است که با سلطه طالبان بر افغانستان به فعالیت خود ادامه داده‌اند. جمعیت اصلاح، حزب التحریر و نهاد النجم، سه سازمان مذهبی‌اند که در طول سال‌های حاکمیت دولت جمهوری در افغانستان، فعالیت گسترده‌ای در این کشور داشتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جمعیت اصلاح در سال ۱۳۸۲ به دست گروهی از روحانیان ایجاد شد و به سرعت فعالیت‌هایش را در سراسر افغانستان توسعه داد. محمد عاطف، رئیس شورای مرکزی جمعیت اصلاح، در دی‌ماه ۱۳۹۹ در نتیجه انفجاری در کابل کشته شد. سران این سازمان روابط نزدیکی با دولت اشرف غنی داشتند و شماری از اعضای آن در مسندهای مهم دولتی گمارده شدند.

در اساسنامه جمعیت اصلاح آمده است که فعالیت این نهاد بر «اصلاح فرد، خانواده و جامعه» متمرکز است. این سازمان تا پیش از بازگشت طالبان به قدرت، هر سال تجمع‌های هزاران نفری در شهرهای مختلف افغانستان با هدف تبلیغ و ترویج برنامه‌هایش که بیشتر مذهبی بود، برگزار می‌کرد.

حزب التحریر یک سازمان مذهبی خلافت‌خواه است که در سال ۱۹۵۳ در فلسطین تاسیس شد. این حزب در ۲۰ سال گذشته در شهرهای مختلف افغانستان فعالیتش را توسعه داد و تا پیش از بازگشت طالبان به قدرت، آزادانه تجمع‌ها و برنامه‌هایی با هدف ترویج و تبلیغ مسائل مذهبی برگزار می‌کرد. در وب‌سایت این حزب در بخش افغانستان آمده است که اعضای آن برای احیای خلافت اسلامی تلاش می‌کنند و زمانی که خلافت احیا شد، مسلمانان در سراسر جهان از انزوا و رنج نجات خواهند یافت.

در مورد نهاد النجم که طالبان فعالیت آن را ممنوع کردند، اطلاعات زیادی در دست نیست، اما محتوای چندین صفحه در فیس‌بوک و توییتر که به نام این نهاد فعالیت می‌کنند نشان می‌دهد که النجم نیز سازمان مشابه حزب التحریر و جمعیت اصلاح است. این سازمان نیز جلسه‌هایی با هدف ترویج مسائل مذهبی و تدریس قرآن و حدیث برگزار می‌کند و تمرکز آن روی جوانان در دانشگاه‌ها، مراکز آموزشی و نهادهای اجتماعی است.

طالبان در حالی فعالیت این نهادها را ممنوع کردند که هر سه نهاد نامبرده، پس از فروپاشی دولت افغانستان با انتشار پیام‌هایی شکست آمریکا و «پایان اشغال» را در افغانستان تبریک گفتند و از سلطه طالبان بر این کشور استقبال کردند.

طالبان پیش از این فرمان‌های جداگانه‌ای در مورد لغو جواز فعالیت همه احزاب سیاسی که از وزارت عدلیه (دادگستری) دولت‌های پیشین اخذ شده بودند، صادر کرده‌اند.