شی جین‌پینگ: «دانشجویان سرخورده» عامل تظاهرات‌اند

این اظهارات رئیس‌جمهوری چین هم‌زمان با رفع محدودیت‌های شدید کووید صفر در بسیاری از شهرها منتشر می‌شود

«رهبر چین خواهد کوشید در واکنش به اعتراض‌ها، مردم را به واکسن زدن ترغیب کند» - AFP

بر اساس گزارشی، شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین، تظاهرات ادامه‌دار علیه اجرای محدودیت‌های سختگیرانه کووید در این کشور را کار «دانشجویان سرخورده» خوانده است.

به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، او این اظهارات را روز پنجشنبه در جلسه‌ای سه‌ساعته در پکن با شارل میشل، رئیس شورای اروپا بیان کرد.

در این مطلب، از قول یکی از مقام‌های ارشد اتحادیه اروپا آمده است که میشل در این جلسه، «خواستار استفاده از واکسن شد و سپس از اقدام‌های چین و اقدام‌های دولت پرسید».

این مقام ارشد افزود: «واکنش رئیس‌جمهوری این بود که توضیح داد علت اعتراض‌ها چیست و مدعی شد پس از سه سال درگیری با کرونا، به مشکل برخورده است، چون مردم سرخورده شده‌اند. این‌ عمدتا کار دانشجویان و نوجوانان در دانشگاه بوده است.»

دولت شی در مورد اعتراض‌های ادامه‌دار در این کشور اظهارنظر عمومی نکرد اما بر اساس گزارش‌ها، سخنان رئیس‌جمهوری در دیدارش با میشل اولین اظهارات او در مورد این ناآرامی‌ها است.

یکی دیگر از مقام‌ها گفت که رهبر چین خواهد کوشید در واکنش به اعتراض‌ها، مردم را به واکسن زدن ترغیب کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این فرد گفت: «حس کردم این [تعامل] حاوی اطلاعات مفیدی بود. احساس کردم چین به نوبه خود، هرچه بیشتر به دنبال تشویق شهروندانش به واکسن زدن است تا کمی پا جای پای اروپا بگذارد.»

از روز ۲۶ نوامبر، تظاهرات متعددی در مقابله با کنترل‌های سختگیرانه همه‌گیری کرونا و تعطیلی‌های سراسری حکومت کمونیستی چین در این کشور به راه افتاد، اقدام‌هایی که موجب شد در ادامه سیاست‌ «کووید صفر» این کشور، صدها هزار نفر در قرنطینه بمانند.

این تظاهرات همچنین به درخواست‌های تغییر در رهبری این کشور منتهی شد و تظاهرات‌کنندگان خواهان کنار رفتن شی شدند.

روز پنجشنبه برخی محدودیت‌ها در سراسر این کشور کاهش یافت و قرنطینه سراسری در چند بخش لغو شد که حرکتی به سوی  نرم کردن مقررات سختگیرانه بعد از سه سال و همچنین تلاشی برای هدف‌گذاری کارآمدتر در خط‌مشی‌ها به شمار می‌آید.

چندین شهر آزمایش پی‌سی‌آر را کنار گذاشته‌اند و در عوض، خواهان استفاده از آزمایش سریع آنتی‌ژن شده‌اند. در پکن، از بیمارستان‌ها خواسته‌اند از پذیرش مراجعان فاقد آزمایش منفی پی‌سی‌آر خودداری نکنند. کودکان زیر سه سال هم از آزمایش پی‌سی‌آر معاف شده‌اند.

به گزارش رویترز، شهر جنوبی شنژن روز ‌شنبه به پیروی از اقدام‌های مشابه در تیان‌جین و چنگ‌دو، اعلام کرد برای استفاده از حمل‌ونقل عمومی یا ورود به پارک‌ها، دیگر به ارائه گواهی جواب منفی آزمایش کرونا نیازی نیست.

روز چهارشنبه مقام‌ها در گوانگژو هم که پلیس با لباس ایمنی و با آرایش صفی با معترضان درگیر شد، محدودیت‌ها را کاهش دادند.

از دیپلماتی مستقر در گوانگژو چنین نقل شده است: «روحیه همه خوب نشده است. خیلی‌ها از آزادی‌های جدید برخوردار شده‌اند اما لازم به تذکر است هنوز در سراسر شهر، صدها منطقه پرخطر و تحت قرنطینه وجود دارد.»

© The Independent

بیشتر از جهان