تظاهرات در چین جواب داد؛ تسهیل قوانین سختگیرانه کووید -۱۹

مقام‌های چینی در شرایطی محدودیت‌های مربوط به کرونا را کاهش دادند که موارد ابتلا در این کشور رو به افزایش است

مردم معترض چین شعار می‌دادند که «تست کووید نمی‌خواهیم، آزادی می‌خواهیم!» - AFP

پس از برپایی تظاهرات اعتراض‌آمیز به قوانین سختگیرانه کووید-۱۹ در چین، مقام‌های برخی از شهرهای این کشور، از تسهیل مقررات مربوط به کرونا خبر دادند.

به گزارش گاردین، روز جمعه در پکن برخی از غرفه‌های آزمایش کووید-۱۹ برداشته شد، مقام‌ها در بسیاری از شهرها نیز اعلام کردند که مسافران به ارائه نتایج آزمایش کرونا نیازی ندارند. از این رو، به نظر می‌رسد حذف محدودیت‌های کووید در چین سرعت گرفته است و شهرهایی ازجمله گوانگژو و پکن در ایجاد تغییرات پیشگام‌اند.

با وجود این ‌که موارد روزانه ابتلا به کرونا در چین رو به افزایش است و در روزهای اخیر به بالاترین حد خود رسیده، مردم این کشور امیدوارند شهرهای بیشتری برای کاهش الزامات آزمایش کرونا و قوانین قرنطینه اقدام کنند. مخالفت مردم چین با سیاست‌های مربوط به کووید به این دلیل است که قوانین سختگیرانه «سیاست صفر کووید»، این کشور را با رکود شدید اقتصادی، انزوای بین‌المللی و ناامیدی عمومی مواجه کرده است.

اعتراض‌های مردمی و ناآرامی در شهرهای مختلف سبب شد که پس از آسان کردن مقررات در چنگدو و تیانجین (از بزرگترین شهرهای چین)، شهر جنوبی شنژن نیز روز شنبه اعلام کند که دیگر به نشان دادن نتیجه منفی آزمایش کووید برای استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی یا ورود به پارک‌ها نیازی نیست.

در پی این تصمیم‌ها، بسیاری از غرفه‌های آزمایش کووید در پکن بسته شدند، زیرا دیگر به نشان دادن نتیجه منفی آزمایش برای ورود به مکان‌هایی مانند سوپرمارکت‌ها نیازی نیست. این قانون از روز دوشنبه در متروها نیز اعمال می‌شود، اگرچه بسیاری از مکان‌های دیگر هنوز این الزام را دارند.

افزون بر این اقدام‌‌ها، در برخی از محله‌های پکن دستورالعمل‌هایی مبنی بر این که چگونه می‌توان شهروندان مبتلا به کرونا را در خانه قرنطینه کرد، در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است‌؛ اقدام مهمی که نشان‌دهنده توقف دستورالعمل‌های رسمی برای فرستادن این افراد به قرنطینه مرکزی است.

گفته می‌شود که چین قرار است سهل‌گیری‌های بیشتری را در سراسر این کشور درباره مقررات مربوط به آزمایش کرونا اعلام کند. این کشور از ماه گذشته شروع به تغییر رویکردش کرده و از مقام‌های استان‌ها خواسته است که هدفمندتر از گذشته عمل کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آتش‌سوزی مرگبار یک آپارتمان در شهر دورافتاده ارومچی کشور چین باعث شد ده‌ها تظاهرات علیه محدودیت‌های کووید در این کشور آغاز شود، زیرا ویدیویی منتشر شد که نشان می‌داد اقدام‌های مربوط به قرنطینه کووید-۱۹ مانع رسیدن آتش‌نشان‌ها به قربانیان شده است. این تظاهرات، اقدامی بی‌سابقه در چین از زمان روی کار آمدن شی جین پینگ در سال ۲۰۱۲ محسوب می‌شود.

ویدیوهایی که به‌طور گسترده در رسانه‌های اجتماعی چین منتشر شد، نشان می‌داد که هفته گذشته صدها نفر در مرکز شهر شانگهای در حال روشن کردن شمع و عزاداری برای کشته‌شدگان آتش‌سوزی بودند. جمعیت سپس برگه‌های کاغذ سفید در دست گرفتند؛ اقدامی که به‌طور سنتی در چین نشانه اعتراض علیه سانسور است. معترضان شعار می‌دادند: «نیاز به حقوق بشر، نیاز به آزادی.»

در ویدیوهای متعدد دیگری صدای مردم شنیده می‌شد که خواهان استعفای شی جین، رهبر چین و حزب کمونیست بودند. جمعیت با در دست داشتن بنرهایی در اعتراض به اقدام‌های فوق‌العاده سختگیرانه پکن برای کنترل همه‌گیری کووید-۱۹ شعار می‌دادند که «تست کووید نمی‌خواهیم، آزادی می‌خواهیم!» و «دیکتاتوری نمی‌خواهیم، دموکراسی می‌خواهیم». 

خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه به نقل از مردمی که در تجمع اعتراضی آخر هفته پکن علیه محدودیت‌های کووید-۱۹ حضور داشتند، گزارش داد که مقام‌های چینی دستور تحقیق درباره معترضان، تعقیب و احضار آن‌ها را صادر کرده‌اند. به گفته دو معترض چینی، تماس‌گیرندگانی که خود را مامور پلیس پکن معرفی کردند، از آن‌ها خواستند که با گزارش‌های کتبی از فعالیت‌هایشان در روزهای برگزاری تجمع اعتراض‌آمیز به مراکز پلیس مراجعه کنند.

در همین حال،‌ گفته می‌شود که شی در دیدار روز پنجشنبه با مقام‌های اتحادیه اروپا در پکن، اعتراضات گسترده را به گردن جوانان ناامید از سال‌ها بیماری همه‌گیر انداخت. او در عین حال گفت که نوع غالب ویروس اومیکرون راه را برای اعمال محدودیت‌های کمتر هموار کرده است.

مقام‌های چین در روزهای گذشته تاکید کرده بودند که «نیروهای خارجی» باعث بروز چنین اعتراض‌هایی شده‌اند تا امنیت ملی آن‌ها را به خطر بیندازند. آن‌ها با دفاع از عملکرد خود درباره کنترل کووید-۱۹ گفتند که سیاست‌های به کار گرفته‌ شده، تعداد کشته‌ها را در حد هزاران نفر نگه داشته و از مرگ میلیون‌ها نفر جلوگیری کرده است.

بیشتر از جهان