امسال حتی یک شهروند افغانستان هم به بریتانیا منتقل نشده است

نهادهای حامی مهاجران دولت بریتانیا را به خیانت در قبال همکاران افغانش متهم می‌کنند

پنج تا هشت نفر در وزارت خارجه بریتانیا روی طرح اسکان مجدد افغان‌ها کار می‌کند- AFP

نهادهای حامی مهاجران در بریتانیا می‌گویند هرچند دولت این کشور از ابتدای ژانویه ۲۰۲۲ طرح اسکان مجدد افغان‌هایی را که با نیروها و نهادهای بریتانیایی در افغانستان همکاری کرده بودند، آغاز کرده، تاکنون حتی یک شهروند افغانستان هم در چارچوب این طرح به بریتانیا منتقل نشده است.

دولت بریتانیا پس از اینکه با انتقادهای تند نهادهای مدنی این کشور و حتی مجلس نمایندگان در خصوص رویکردش در عملیات تخلیه افغانستان در اوت ۲۰۲۱، روبرو شد، در ژانویه ۲۰۲۲، طرح اسکان مجدد «ا‌ی‌سی‌آراس» (ACRS) را آغاز کرد. بر اساس این طرح، قرار شد افغان‌هایی که با نهادهای مختلف بریتانیایی، از جمله سفارت این کشور و شورای بریتانیا (بریتیش کانسیل) همکاری داشته‌اند، به این کشور منتقل شوند؛ اما با وجود آغاز این طرح، تا ابتدای دسامبر ۲۰۲۲، یک نفر هم بر این اساس به بریتانیا منتقل نشده است.

روزنامه گاردین در گزارشی نوشت: «افغان‌هایی که در گذشته در سفارت بریتانیا کار می‌کردند یا با شورای بریتانیا همکاری داشتند، در معرض شکنجه و مرگ به دست طالبان قرار دارند.»

به گزارش گاردین، در وزارت خارجه بریتانیا، پنج تا هشت نفر روی طرح اسکان مجدد افغان‌ها کار می‌کند؛ در حالی که برای طرح اسکان مجدد اوکراینی‌ها در بریتانیا، ۵۴۰ نفر به کار گرفته شده‌اند. این وضعیت نشان می‌دهد که توجه به افغان‌های همکار با این کشور در پایین‌ترین حد قرار دارد.

دو نهاد آبزرور (OBSERVER) و لایت‌هاوس ریپورتز (LIGHTHOUSE REPORTS) در تحقیقی، بر اساس گزارش‌های میدانی و مصاحبه با ده‌ها شهروند افغانستان، تایید کرده‌اند افغان‌هایی که برای انتقال به بریتانیا از طریق برنامه اسکان مجدد درخواست داده‌اند، تحت شکنجه و ضرب‌وشتم طالبان قرار گرفته‌اند. مواردی هم از ربوده‌شدن اعضای خانواده یا فقدان دسترسی به خدمات درمانی به دلیل ترس از طالبان گزارش شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکی از این افراد باتور است که از سال ۲۰۱۹ همکاری خود را با شورای بریتانیا آغاز کرد. باتور که پیش‌تر استاد دانشگاه بود، در روزهای نخست سلطه طالبان اخطاری از طرف این گروه دریافت کرد و ناگزیر دور از همسر و فرزندانش مخفی شد. در همین دوران نجوا، دختر دوساله باتور، بیمار شد. ولی همسر باتور به‌دلیل نداشتن همراه محرم، نتوانست کودکش را به بیمارستان برساند و ناگزیر شد او را در خانه معالجه کند. با بدتر شدن وضعیت نجوا، باتور خود را به خانه رساند و کودکش را به بیمارستان منتقل کرد، اما دیگر دیر شده بود و کودک دوساله باتور در بیمارستان درگذشت.

باتور می‌گوید: «آن روزها تاریک‌ترین روزهای زندگی من بودند. من حتی نتوانستم به مراسم خاکسپاری فرزندم بروم. من نتوانستم کاری انجام دهم. همسرم هنوز هم مرا سرزنش می‌کند که این اتفاق به خاطر کسانی است که برای آن‌ها کار می‌کردم. من در آن روزهای سخت با او نبودم. اگر مخفی نمی‌شدم، می‌توانستم کمک کنم... من مقصر بودم.»

شش ماه بعد از مرگ نجوا، شورای بریتانیا به او اعلام کرد که دولت درخواست او برای انتقال را رد کرده است. البته او می‌تواند بار دیگر از طریق برنامه اسکان مجدد درخواست بدهد؛ اما تاکنون به درخواست او جوابی داده نشده است.

باتور معتقد است بریتانیایی که سال‌ها برایش کار کرد، در حقش خیانت کرده است: «ما از بریتانیا چنین انتظاری نداشتیم. آن‌ها ما را ناامید کردند. ما نمی‌دانیم چه کنیم، کجا برویم. در این شرایط، هیچ امیدی به زنده ماندن نیست. فقط ناامیدی برای ما وجود دارد.»

عزیز هم شهروند دیگر افغانستان است که در سفارت بریتانیا در کابل کار می‌کرد. با سقوط افغانستان به دست طالبان، سفارت این کشور در کابل بسته شد. عزیز هم در تلاش برای خروج از افغانستان و رسیدن به بریتانیا همچنان ناکام مانده است. طالبان در ماه مه، برادرش را بازداشت و او را شکنجه کردند. عزیز می‌گوید آن‌ها برادرش را با او اشتباه گرفتند.

در ماه ژوئن، عزیز به برنامه اسکان مجدد درخواست داد، اما در ماه اکتبر، به او پیام دادند که درخواستش رد شده است؛ زیرا او واجد شرایط نیست. نام او در فهرست ۱۷۵ کارمند بخش امنیتی سفارت بریتانیا که برای انتقال به بریتانیا در اختیار مقام‌های دولت این کشور قرار گرفته است، وجود دارد اما از این فهرست، تنها پنج تن به بریتانیا منتقل شده‌اند. عزیز می‌گوید: «آن‌ها به کارکنان سفارت انگلستان به چشم جاسوس نگاه می‌کنند. اگر مرا دستگیر کنند، هرگز زنده بیرون نخواهم آمد. دارم دیوانه می‌شوم. من در خانه خودم مثل یک زندانی‌ام. نمی‌توانم بیرون بروم. من همیشه می‌ترسم. چرا دولت بریتانیا به من کمک نمی‌کند؟»

 دولت بریتانیا بر اساس طرح اسکان مجدد متعهد است پنج هزار شهروند افغانستان را که روزگاری با نهادهای این کشور همکاری می‌کردند، به این کشور انتقال دهد اما تاکنون یک نفر هم در چارچوب این طرح به بریتانیا منتقل نشده است. مقام‌ها در وزارت خارجه بریتانیا گفته بودند که برنامه انتقال از پاییز ۲۰۲۲ عملی خواهد شد اما حالا در آستانه زمستان، همچنان از انتقال افغان‌ها به بریتانیا خبری نیست.