سوئد یک شهروند کُرد را اخراج کرد و به ترکیه بازگرداند

محمود تات پیشتر در ترکیه به‌‌اتهام ارتباط با «حزب کارگران کردستان» (پ‌ک‌ک) به شش سال و ۱۰ ماه زندان محکوم شده است

-به گزارش تلویزیون دولتی ترکیه، محمود تات روز شنبه، به زندانی در استانبول فرستاده شده است. Public Media

سوئد روز جمعه، ۱۱ آذرماه، یک مرد کُرد را  اخراج و او را به ترکیه بازگرداند. این فرد متهم به ارتباط با «حزب کارگران کردستان» (پ‌ک‌ک) است که ترکیه و اتحادیه اروپا آن‌ را سازمانی تروریستی می‌دانند. 

آنکارا در ماه‌های اخیر خواسته‌های مکرری در این زمینه مطرح کرده بود. سوئدی‌ها درمقابل رای مثبت ترکیه برای تقاضای پیوستن این کشور به ائتلاف ناتو را خواستارند. تقاضای عضویت سوئد و فنلاند را تمام ۳۰ کشور عضو ناتو، به‌جز ترکیه، تایید کرده‌اند، اما قوانین ناتو به‌گونه‌ای است که پیوستن اعضای جدید تنها با اجماع بین اعضای کنونی ممکن است. 

محمود تات در سال ۲۰۱۵ به‌عنوان پناهجو به سوئد رفت. او پیش از آن در ترکیه به‌دلیل ادعای ارتباطش با «حزب کارگران کردستان» (پ‌ک‌ک) به شش سال و ۱۰ ماه زندان محکوم شده بود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش تلویزیون دولتی ترکیه، محمود تات روز شنبه، سوم دسامبر (۱۲ آذرماه) به زندانی در استانبول فرستاده شده است. خبر اخراج او را ابتدا خبرگزاری‌های ترکیه منتشر کردند و مقام‌های سوئد هنوز واکنشی به آن نشان نداده‌اند. انتظار می‌رود کنشگران حقوق مهاجران و حقوق بشر به سوئد برای این کار اعتراض کنند. 

ترکیه روز چهارشنبه گفته بود که سوئد و فنلاند قدم‌های مثبتی به‌سوی عضویت در ناتو برداشته‌اند، اما همچنان باید برای پاسخ به خواست‌های آنکارا در زمینه مبارزه با تروریسم بیشتر تلاش کنند. آنکارا علاوه‌بر نیروهای کُرد خواهان تحویل‌گرفتن افراد مرتبط با فتح‌الله گولن است، روحانی اهل ترکیه که در آمریکا زندگی می‌کند و دولت این کشور او را مسئول کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ می‌داند. ترکیه پیش از این بارها خواهان تحویل گرفتن گولن از آمریکا شده است. 

استکهلم و هلسینکی منکر پناه‌دادن به نیروهای پیکارجو شده و وعده داده‌اند که تحریم تسلیحاتی علیه ترکیه را لغو و با این کشور در زمینه نگرانی‌های امنیتی‌اش همکاری کنند.

بیشتر از جهان