تولد نادر دو توله یوزپلنگ ایرانی در پاییز

این دو توله حدود یک ماه سن دارند و نزد چوپانی در حوالی محل حفاظت‌‌شده کشف‌ شده‌اند

سازمان محیط زیست ایران با نامشخص دانستن انگیزه فرد چوپان از زنده‌گیری یوزها، در مورد وضعیت مادر این دو توله یوز اظهار بی‌اطلاعی کرد‌ـ تسنیم

در حالی که یوزها به‌طور معمول در اوایل بهار زایمان می‌کنند، خبر پیدا شدن دو توله‌یوز تازه متولد‌ شده در پاییز موجب تعجب و خوشحالی علاقه‌مندان محیط زیست و حیات ‌وحش شد.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست جمهوری اسلامی در مورد این خبر گفت: «زایمان یوزپلنگ غالبا در اوایل بهار انجام می‌شود، زیرا دمای هوا و سایر شرایط طبیعی برای رشد توله‌ها مناسب است، اما زایمان یوز در نیمه دوم پاییز پدیده‌ای نادر است.»

حسن اکبری درباره محل پیدا شدن یوزهای تازه متولد شده توضیح داد که این دو توله حدود یک ماه سن دارند و نزد چوپانی در حوالی محل حفاظت‌‌شده کشف‌ شده‌اند.

این مقام گفت یوزها نیمه‌شب جمعه به دلیل سرمای هوا به پاسگاه محیط‌بانی منتقل شدند تا پس از بررسی مکانی که چوپان آن‌ها را زنده‌گیری کرده است، به زیستگاه طبیعی خود بازگردانده شوند.

این مقام سازمان محیط زیست ایران با نامشخص دانستن انگیزه فرد چوپان از زنده‌گیری یوزها، در مورد وضعیت مادر این دو توله یوز اظهار بی‌اطلاعی کرد. 

پس از زایمان «ایران»، یوز تحت مراقبت در پارک توران که اردیبهشت امسال اتفاق افتاد، از میان سه توله متولد شده تنها «پیروز» زنده ماند. همین مسئله سبب شد جامعه حساسیت بیشتری به سرنوشت یوزهای ایرانی پیدا کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در هفته‌های اخیر نیز برخی گفته‌ها در مورد مشکل تامین هزینه نگهداری پیروز، اعتراض و نگرانی کاربران در شبکه‌های مجازی را در پی داشت.

برخی مدیران سازمان حفاظت از محیط زیست معتقد بودند به دلیل شیوه نگهداری از پیروز که موجب وابستگی این یوز به انسان شده است، شرایط رهاسازی او در پارک توران میسر نیست.

این سخنان با واکنش علیرضا شهریاری، مربی و نگهبان پیروز مواجه شد و او اعلام کرد یوزها در هنگام تولد تا شش ماه همراه مادرشان زندگی می‌کنند و به همین دلیل وابستگی پیروز طبیعی است. او گفت این توله یوز ازنظر زیستی چرخه طبیعی را طی کرده و توانایی شکار خرگوش را نیز آموخته است.

شهریاری اعلام کرد پیروز به زودی به زیستگاه مادر و پدرش در پارک توران منتقل خواهد شد.

این مربی، با انتشار فیلمی از پیروز که از اتاق اقامتگاه خارج و شب‌ها را در فضای باز به همراه مربی‌اش می‌گذراند تا بدنش به سرمای محیط طبیعی عادت کند، روند مهیاشدن پیروز برای رهاسازی را نشان داد.

نقدهای وارد شده به شیوه دست‌آموز شدن پیروز و البته ناتوانی مدیران در نگهداری دو توله‌ تلف‌شده دیگر سبب شده است مسئله شیوه نگهداری توله یوزهای کشف‌شده نیز به چالشی برای سازمان حفاظت محیط زیست بدل شود.

با توجه به سرمای هوا و زمان غیرمعمول تولد توله‌یوزهای کشف ‌شده، به نظر می‌آید رهاسازی در زیستگاه حفاظت‌شده باعث به مخاطره افتادن سلامت و جان آن‌ها می‌شود.