ژاپن، بریتانیا و ایتالیا جت جنگی مشترک می‌سازند

برای نخستین بار ژاپن، همسایه جمهوری خلق چین، در پروژه مشترک ساخت جت جنگی با دو کشور اروپایی همکاری می‌کند

اطلاعات جدید نشان دهنده رابطه نزدیک توکیو با اتحادیه اروپا و بریتانیا در زمینه گسترش و تقویت نیروی نظامی است - reuters

خبرگزاری رویترز گزارش داده به اطلاعاتی دست پیدا کرده که نشان می‌دهد هفته آینده خبر توافق برای ساخت و تولید مشترک جتی جنگنده بین ژاپن، ایتالیا و بریتانیا منتشر خواهد شد. 

این اطلاعات نشان دهنده رابطه نزدیک توکیو با اتحادیه اروپا و بریتانیا در زمینه گسترش و تقویت نیروی نظامی است. 

برای توکیو و لندن، این همکاری نشان‌دهنده افزایش روابط دفاعی است که به نوبه خود به بریتانیا نقش امنیتی بیشتری در آسیا می‌دهد و شرکای امنیتی جدیدی را برای ژاپن فراهم می‌کند که می‌توانند به مقابله با قدرت نظامی رو به رشد چین همسایه کمک کنند.

تقویت و گسترش نیروی نظامی ژاپن که در همسایگی چین قرار دارد می‌تواند برای این ابرقدرت کمونیستی نگران کننده باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این اقدام می‌تواند بودجه دفاعی ژاپن را در پنج سال آینده دو برابر کند و آن را به حدود پنج درصد تولید ناخالص داخلی برساند. هزینه تسلیحات جدید از جمله شامل موشک‌های دوربرد طراحی شده برای بازدارندگی چین از توسل به اقدام نظامی در دریای چین شرقی و مناطق اطراف آن می‌شود.

این برای نخستین بار پس از جنگ جهانی دوم است که ژاپن با کشوری به جز ایالات متحده، در پروژه تجهیزات دفاعی بزرگ همکاری می‌کند. 

به گزارش رویترز، پیش از اعلام استراتژی جدید امنیت ملی و طرح تدارکات نظامی ژاپن در اواسط ماه دسامبر، خبر تولید مشترک این جت‌های جنگی منتشر خواهد شد.

ایتسونوری اونودرا، وزیر دفاع سابق و قانونگذار بانفوذ ژاپن در مصاحبه‌ای در ماه گذشته گفت حزب حاکم لیبرال دموکرات ژاپن همچنین به دنبال پیشنهادهایی برای تسهیل قوانین صادرات نظامی خود است تا بتواند جنگنده جت مشترک را  صادر کند.

بیشتر از جهان