چشم‌انداز مذاکرات مکرون و بایدن در واشنگتن

به‌گفته مکرون، جنگ روسیه در اوکراین موضوع اول صحبت‌های او با بایدن است

این نخستین سفر رسمی رئیس‌جمهوری فرانسه به واشنگتن پس از ورود دوباره او به کاخ الیزه است - Getty Images via AFP

جو بایدن، رئيس‌جمهوری آمریکا، روز پنجشنبه در «کاخ سفید» میزبان امانوئل مکرون، همتای فرانسوی خود است تا درباره مجموعه‌ای از مسائل دوجانبه و بین‌المللی، از جمله جنگ در اوکراین و مسائل زیست‌محیطی، گفت‌وگو کنند.

رئیس‌جمهوری آمریکا پیش از ظهر پنجشنبه، در حالی که به مکرون در کاخ سفید خوش‌آمد می‌گفت، «روابط قوی» واشنگتن و پاریس را مایه پرفروغ شدن  مشعل آزادی در سراسر جهان توصیف کرد.

این نخستین سفر رسمی رئیس‌جمهوری فرانسه به واشنگتن پس از ورود دوباره او به کاخ الیزه است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز پنجشنبه اول دسامبر (۱۰ آذر) در گزارشی به‌نقل از مقام‌های دولتی هر دو کشور نوشت آن‌ها روز پنجشنبه نشست مشترکی در «کاخ سفید» خواهند داشت.

محور این نشست، ادامه تلاش‌ها برای متحد ماندن در برابر جنگ روسیه در اوکراین و افزایش هماهنگی‌ها در قبال چین عنوان شده است.

مکرون پیش از دیدار دوجانبه خود با بایدن گفت: «جنگ در اوکراین» اولین موضوع بحث خواهد بود.

به‌گفته رئیس‌جمهوری فرانسه، «ما می‌خواهیم پیامدهای مستقیم و غیرمستقیم جنگ را بر اقتصاد و مردم خود برطرف سازیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در میان رهبران کشورهای اروپایی، مکرون نزدیک‌ترین رابطه را با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، داشته است و از این جهت حتی در داخل فرانسه نیز با انتقادهای گسترده‌ای مواجه بوده است.

رئیس‌جمهوری فرانسه در مصاحبه‌ای که صبح پنجشنبه از شبکه خبری ای‌بی‌سی پخش شد گفت ایالات متحده و فرانسه، بر سر جنگ در اوکراین و سایر مسائل مرتبط با «ژئوپلیتیک» همکاری خوبی دارند، اما اختلاف‌هایی هم بر سر مسائل اقتصادی و مشخصا محیط‌زیستی وجود دارد.

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال هم روز پنجشنبه در گزارشی به‌نقل از رئیس‌جمهوری فرانسه نوشت دولت آمریکا با اعطای گسترده یارانه‌‌های محیط‌زیستی به شرکت‌های آمریکای به صنایع اروپایی آسیب می‌زند.

مکرون چهارشنبه‌شب در جریان یک سخنرانی در سفارت فرانسه در واشنگتن دولت بایدن را متهم کرد که برخی از سیاست‌های اقتصادی خود امکان سرمایه‌گذاری‌ها را محدود کرده است و این به ضرر کشورهای اروپایی تمام می‌شود.

برابر برنامه اعلام شده رهبران دو کشور پنجشبه‌شب در ضیافت رسمی شام کاخ سفید حضور دارند و بعد از آن یک نشست مطبوعاتی مشترک برگزار می‌کنند.

بیشتر از جهان