بایدن و مکرون آماده گفت‌وگو درباره اوکراین، برنامه هسته‌ای ایران و تجارت دوجانبه

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، برای اولین دیدار رسمی در دوره ریاست‌جمهوری جو بایدن به واشنگتن سفر می‌کند

به گفته مقام‌های آمریکایی و فرانسوی، رهبران برای نشست روز پنجشنبه خود در کاخ سفید دستور کاری طولانی دارند-LUDOVIC MARIN / POOL / AFP

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، برای اولین دیدار رسمی در دوره ریاست‌جمهوری جو بایدن به واشنگتن سفر می‌کند تا مناسبات دپیلماتیک دوجانبه را که به‌دلیل همه‌گیری کووید متوقف شده بود، احیا کند.

به گفته مقام‌های آمریکایی و فرانسوی، رهبران برای نشست روز پنجشنبه خود در کاخ سفید دستور کاری طولانی دارند، از جمله برنامه هسته‌ای ایران، حضور فزاینده چین در منطقه هند و اقیانوس آرام و نگرانی‌های فزاینده درباره امنیت و ثبات در منطقه ساحل آفریقا. اما موضوع اصلی جلسه در دفتر بیضی‌شکل کاخ سفید، جنگ روسیه در اوکراین خواهد بود، زیرا بایدن و مکرون برای حفظ حمایت اقتصادی و نظامی از کی‌یف تلاش می‌کنند تا اوکراین بتواند حمله‌های نیروهای روسیه را دفع کند.

روابط بایدن و مکرون از ابتدای روی کار آمدن جو بایدن، شروعی پرتنش داشت. مکرون سال گذشته پس از اعلام توافق کاخ سفید مبنی بر فروش زیردریایی‌های هسته‌ای به استرالیا که فروش زیردریایی‌های دیزلی فرانسه را تضعیف می‌کرد، برای مدت کوتاهی سفیر فرانسه در ایالات متحده را فراخواند. اما روابط دو طرف با ظهور مکرون به‌عنوان یکی از پیشروترین متحدان اروپایی بایدن در واکنش غرب به حمله روسیه به اوکراین، تغییر کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دیدار این هفته شامل گفت‌وگو‌ها در دفتر بیضی‌شکل کاخ سفید، یک شام مجلل، یک کنفرانس خبری و موارد دیگر است، لحظه‌ای حساس برای دو رهبر دو سوی آتلانتیک. با این حال، در واشنگتن، جمهوری‌خواهان قرار است کنترل مجلس نمایندگان را در دست بگیرند، جایی‌که کوین مک‌کارتی، رهبر جمهوری‌خواهان، می‌گوید که جمهوری‌خواهان برای اوکراین «چک سفید» نخواهند نوشت.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، روز دوشنبه ضمن توضیح تصمیم بایدن برای تجلیل از رئیس‌جمهوری فرانسه در اولین سفر رسمی ریاست‌جمهوری، مکرون را «رهبر پویا» قدیمی‌ترین متحد آمریکا توصیف کرد. کربی افزود: «اگر به آنچه در اوکراین می‌گذرد، به آنچه در اقیانوس آرام، هند و تنش‌ها با چین می‌گذرد نگاه کنید، فرانسه واقعا در مرکز همه این موضوع‌ها است و بنابراین، رئیس‌جمهوری احساس کرد که این کشور دقیقا مناسب‌ترین کشور برای شروع ملاقات‌های دولتی است.»

مکرون روز پنجشنبه، دیداری خصوصی با بایدن خواهد داشت و پس از آن، در یک کنفرانس خبری مشترک شرکت خواهد کرد. به گفته مقام‌های فرانسوی، مکرون روز جمعه عازم نیواورلئان می‌شود، جایی که قرار است برنامه‌های خود برای توسعه آموزش زبان فرانسه در مدارس ایالات متحده را اعلام کند. با این حال، هنوز موضوع‌های تنش‌زایی هم بین دو کشور وجود دارد. بایدن از تایید درخواست‌های مکرون از اوکراین برای از سرگیری مذاکرات صلح با روسیه، اجتناب کرده است. بایدن بارها گفته‌ است که این تصمیمی است که تنها در دست رهبری اوکراین است. اختلاف‌نظرهایی هم بین دو طرف بر سر مناسبات تجاری وجود دارد که انتظار می‌رود یکی از موضوع‌های مورد بحث دو طرف در این سفر رسمی باشد.

بیشتر از جهان