دور جدید سفرهای توماس وست در مورد وضعیت افغانستان

مشخص نیست که توماس وست در سفر به امارات عربی، با غنی دیدار می‌کند یا خیر

چندین دیدار نمایندگان آمریکا با طالبان در دوحه – قطر پس از سرنگونی حکومت افغانستان انجام دادند-PAKISTAN'S MINISTRY OF FOREIGN AFFAIRS / AFP

وزارت خارجه آمریکا‌، روز چهارشنبه ۹ آذر (۳۰ نوامبر)، در بیانیه‌‌ای اعلام کرد که توماس وست، نماینده ویژه این کشور برای افغانستان، از اول تا هشتم دسامبر به کشورهای ژاپن، هند و امارات متحده عربی سفر خواهد کرد.

در این بیانیه آمده است که وست در این دور از سفرهایش با مقام‌های کشورها و افغان‌های مهاجر در مورد بحران‌های انسانی و اقتصادی در افغانستان، حمایت از حقوق افغان‌ها و نگرانی‌های مشترک امنیتی، مشورت خواهد کرد.

در این بیانیه ذکر شده است: «نماینده ویژه غرب همچنین با مهاجران افغان، ازجمله فعالان حقوق بشر، تاجران، مقام‌های سیاسی و رسانه‌ها در مورد چگونگی رسیدگی به این چالش‌ها تعامل خواهد داشت.»

پانزده ماه از تسلط طالبان بر افغانستان می‌گذرد و در این مدت فقر و گرسنگی افزایش یافته است، میلیون‌ها شهروند افغان به غذای کافی دسترسی ندارند و با فرارسیدن فصل زمستان نگرانی در مورد بروز فاجعه انسانی در این کشور افزایش یافته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سرنگونی حکومت افغانستان به دست طالبان باعث شد که صدها هزار افغان از ترس انتقام‌جویی این گروه، کشور را ترک کنند و به کشورهای آسیایی، اروپایی و آمریکایی مهاجرت کنند.

اینک بخشی از طبقه ثروتمند و مقام‌های پیشین حکومت افغانستان مانند اشرف غنی، رئیس‌جمهوری فراری افغانستان، در امارات متحده عربی زندگی می‌کنند.

مشخص نیست که توماس وست در سفر به امارات متحده عربی، با غنی دیدار می‌کند یا خیر.

تسلط طالبان بر افغانستان باعث نگرانی شدید کشورهای منطقه، ازجمله هند شده است. مقام‌های هندی از نفوذ گسترده پاکستان د‌ر گروه طالبان آشفته‌اند و ادعا می‌کنند که تهدیدها علیه دهلی‌نو در افغانستان افزایش یافته است.

مادو سودان، نماینده دولت هند در سازمان ملل متحد، ماه گذشته گفت که دهلی‌نو قبل از تسلط طالبان بر افغانستان، پروژه‌هایی با تعهد بیش از سه میلیارد دلار با هدف توسعه، بازسازی و ظرفیت‌سازی در این کشور اجرا می‌کرد، اما اکنون اجرای این پروژه‌ها کند شده است.

او هشدار داد که افغانستان نباید به پناهگاه امن تروریست‌ها تبدیل شود. او گفت: «رویکرد جمعی جامعه بین‌المللی در قطعنامه ۲۵۹۳ شورای امنیت سازمان ملل متحد بیان شده و خواهان آن است که از خاک افغانستان برای پالایش، برنامه‌ریزی، آموزش و تامین مالی حمله‌های تروریستی استفاده نشود.»

هند از رقیبان دیرینه پاکستان در منطقه است و این دو کشور با یکدیگر رقابت شدیدی دارند. اسلام‌آباد در زمان حکومت پیشین افغانستان، بارها هند را متهم کرده بود که از خاک افغانستان علیه این کشور استفاده می‌کند، اما دهلی‌نو این اتهام‌ها را بی‌اساس می‌خواند.

حکومت طالبان را تاکنون هیچ کشوری در جهان به رسمیت نشناخته است، اما برخی از نمایندگان کشورها، ازجمله ایالات متحده آمریکا با طالبان دیدار می‌کنند.

پس از سرنگونی حکومت افغانستان، نمایندگان آمریکا با طالبان در دوحه قطر چندین دیدار داشتند.

افزون بر این، هر هفته کمک‌های نقدی با عنوان کمک‌های بشردوستانه به افغانستان ارسال می‌شود.

بازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان (سی‌گار)‌، روز سه‌شنبه نهم آذرماه، اعلام کرد که واشینگتن پس از سرنگونی حکومت افغانستان، ۱.۱ میلیارد دلار به این کشور کمک کرده است.

سی‌گار در توییتی نوشت که واشینگتن همچنان بزرگ‌ترین کشور کمک‌کننده به افغانستان باقی مانده است و از ماه اوت سال ۲۰۲۱ تاکنون، ۸۱۲ میلیون دلار از طریق «یو.اس. اِید» (USAID) و نزدیک به ۳۲۰ میلیون دلار از طریق وزارت خارجه به این کشور کمک کرده است.

بر اساس اطلاعات بانک مرکزی افغانستان که اینک زیر نظر طالبان فعالیت می‌کند، تاکنون ۱۸ بسته ۴۰ میلیون دلاری و بیش از ۳۰ بسته‌ ۳۲ میلیون دلاری به افغانستان رسیده است که به این ترتیب، مجموع کمک‌های نقدی جامعه جهانی پس از سرنگونی حکومت افغانستان، به بیش از یک میلیارد و ۶۷۳ میلیون دلار می‌رسد.

سازمان ملل متحد گفته است که این کمک‌ها در اختیار طالبان قرار نمی‌گیرد.

بیشتر از جهان