برگزاری دادگاه ناعادلانه ۱۵ نفر از معترضان در کرج

اولین جلسه از دادگاه رسیدگی به اتهام‌های این ۱۵ تن با اتهام مشارکت در کشتن یک بسیجی برگزار شد

قاضی این دادگاه در حالی از برقراری عدالت در بررسی  این پرونده دم می‌زند که متهمان این پرونده از حق داشتن وکیل اکتسابی محروم بودند- خبرگزاری میزان

دادگاه رسیدگی ‌به اتهام ۱۵ متهم به قتل یک بسیجی در کرج روز چهارشنبه نهم آذر، برگزار شد. این در حالی‌ است که مسئولان قضایی کرج پیش از این اعلام کرده بودند تعداد متهمان این پرونده ۱۱ نفر است.

این دادگاه علی‌رغم نگرانی‌ها از روند غیرقانونی رسیدگی به این پرونده، با عجله بسیار برگزار شد. افراد بازداشت‌شده به قتل یک بسیجی به نام روح‌الله عجمیان در حاشیه مراسم چهلم حدیث نجفی در کرج، متهم شده‌اند و تنها ۹ روز پس از کشته شدن این بسیجی در جریان اعتراض‌ها، برای متهمان کیفرخواست صادر شده است.

رئیس کل دادگستری استان البرز برخی موارد اتهامی بازداشت‌شدگان در این کیفرخواست را «افساد فی الارض از طریق ارتکاب جرائم متعدد علیه امنیت کشور، حمله به ماموران نیروی مقاومت بسیج و فراجا، جنایت علیه تمامیت جسمانی افراد که به اخلال شدید در نظم عمومی و ناامنی در کشور منجر و به شهادت بسیجی حافظ امنیت، سید روح‌الله عجمیان، منتهی شد و اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرائم علیه امنیت کشور» اعلام کرد.

بر اساس اخبار منتشرشده، سه نفر از این ۱۵ متهم، ۱۷ سال دارند؛ با این حال قوه قضاییه مدعی است که تمام تشریفات قانونی برای رسیدگی به پرونده متهمان زیر ۱۸ سال رعایت شده است. قاضی این دادگاه در حالی از برقراری عدالت در بررسی این پرونده دم می‌زند که این متهمان از حق داشتن وکیل اکتسابی محروم و مجبور بودند وکلای انتصابی را بپذیرند.

پیش از این، از تحت فشار بودن برخی متهمان این پرونده برای اعتراف اجباری و قبول کردن دست داشتن در قتل این بسیجی هم خبرهایی منتشر شده بود.

مهدی کرمی، فرزند ماشاالله، محمد حسینی، فرزند سیدحسن، آرین فرزام‌نیا، فرزند علی، امین‌مهدی شکراللهی، فرزند فرهاد، رضا آریا، فرزند یحیی، مهدی محمدی، فرزند غلامعلی، شایان چارانی، فرزند سعید، محمدامین اخلاقی، فرزند عبدالله، حمید قره‌حسنلو، فرزند محمدعلی، امیرمهدی جعفری، فرزند پرویز، رضا شاکر زواردهی، فرزند منوچهر، فرزانه قره‌حسنلو، فرزند قربانعلی، جواد زرگران، فرزند محمدرضا، بهراد علی‌کناری، فرزند عبدالرضا و علی معظمی گودرزی، فرزند داریوش اسامی افرادی است که قوه قضاییه به عنوان متهمان این پرونده معرفی کرده است.

خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضاییه و برخی رسانه‌ها و کانال‌های تلگرامی وابسته به سپاه پاسداران ویدیوها و تصاویری از برگزاری این دادگاه و از اعترافات اجباری برخی متهمان این پرونده منتشر کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از این، سازمان عفو بین‌الملل با هشدار در مورد برگزاری این دادگاه، از تمام دولت‌هایی که در تهران سفارتخانه دارند، درخواست کرده بود به جلسات محاکمه‌ معترضان که در آن‌ها، متهمان در خطر صدور حکم اعدام قرار دارند، ناظرانی بفرستند. این سازمان به‌طور مشخص، درخواست فرستادن ناظر به محاکمه گروهی ۱۱ نفر در شعبه ۱ دادگاه انقلاب در کرج، مرکز استان البرز را که از روز چهارشنبه نهم آذرماه آغاز می‌شد، مطرح و خاطرنشان کرده بود از میان ۱۱نفری که آنجا محاکمه خواهند شد، ۱۰ نفر کودک‌اند و به اتهام‌هایی همچون محاربه، فسادفی‌الارض و قتل محاکمه می‌شوند که همگی می‌تواند مجازات اعدام داشته باشد.

کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان درباره محاکمه روز چهارشنبه کرج اعلام کرد: «این افراد از داشتن وکیل تعیینی محروم بودند و قرار است در این جلسه، وکلای موردتایید قوه قضاییه (ماده ۴۸) از آنان دفاع کنند.»

حسین فاضلی هریکندی، رئیس کل دادگستری استان البرز، روز ۲۱ آبان‌ گفت که برای ۱۱ شهروند کیفرخواست صادر شده و پرونده آن‌ها با اتهام‌های امنیتی همچون فساد فی‌الارض به شعبه ۱ دادگاه انقلاب البرز فرستاده شده است. این افراد به نقش‌ داشتن در ماجرای کشته‌ شدن یکی‌ از نیروهای بسیج در جریان اعتراض‌های ۱۲ آبان کمال‌شهر کرج متهم شده‌اند.

این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که نهادهای حقوق بشری پیش از این به مردم هشدار داده بودند که گاه در روند بازجویی‌ها، با وعده آزادی و صدور حکم تبرئه برای بازداشت‌شدگان، آن‌ها را به اعتراف اجباری یا قبول اتهام‌ها در دادگاه مجبور می‌کنند. اتفاقی که پیش از این در دادگاه‌های مربوط به اعتراض‌های آبان ۹۸ و سال ۸۸ هم دیده شده بود.

دادگاه‌های مربوط به خیزش سراسری مردم ایران در شهرهای مختلف در حال برگزاری‌‌اند. جمهوری اسلامی در تلاش است با برگزاری عجولانه این دادگاه‌ها و صدور حکم اعدام برای معترضان، از این راهکار برای در خانه نگه داشتن مردم و پایان خیزش استفاده کند.