طالبان می‌گویند یک فرمانده نیروهای جبهه‌ مقاومت پنجشیر و افرادش تسلیم شدند

یک منبع مطلع در استان پنجشیر گفت که فرماندهی به‌ نام باز محمد در نیروهای جبهه‌ مقاومت ملی حضور ندارد

به دستور وزیر دفاع طالبان، آنان به نیروهای جبهه‌ی مقاومت ملی «بغاوت‌گران» می‌گویند- خبرگزاری باختر

خبرگزاری باختر که زیر نظر طالبان فعالیت می‌کند، چهارشنبه، ۹ آذر (۳۰ نوامبر) گزارش داد که فردی به نام باز محمد که از او با ‌عنوان فرمانده «بغاوت‌گران» در استان پنجشیر نام برد، با ۱۲ تن از نیروهایش، به طالبان تسلیم شده است.

این خبرگزاری در توییتر نوشت: «در مراسم استقبال این فرمانده، والی پنجشیر گفت که امارت اسلامی طرفدار خون‌ریزی نیست، آغوش امارت اسلامی به روی تمام مخالفان باز است.»

این خبرگزاری تنها یک عکس منتشر کرده و جزئیات بیشتری در مورد ادعای طالبان به نشر نرسانده است.

به دستور ملا یعقوب، وزیر دفاع طالبان، در گزارش‌ها و اطلاعیه‌ها از واژه «بغاوت‌گران» برای اشاره به «نیروهای جبهه‌ مقاومت ملی» استفاده می‌شود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما یک منبع مطلع در استان پنجشیر به ایندیپندنت فارسی گفت که هیچ فرماندهی به ‌نام باز محمد در نیروهای جبهه‌ مقاومت ملی حضور ندارد.

این منبع افزود: «من باز محمد را می‌شناسم، او ساکن شهرستان پریان پنجشیر است و سال‌ها در همین شهرستان کشاورزی و دامداری کرده است. این فرد در یک سال و نیم گذشته در هیچ قرارگاه جبهه مقاومت حضور نداشته است.»

یک منبع دیگر از پنجشیر نیز به ایندیپندنت فارسی گفت که باز محمد جزو فرماندهان جبهه‌ مقاومت نیست و طالبان ساکنان عادی پنجشیر را با اتهام بی‌اساس عضویت در جبهه‌ مقاومت ملی یا همکاری با آن بازداشت می‌کنند.

این منبع افزود: «فرماندهان نیروهای جبهه‌ مقاومت در کوهپایه‌ها مستقرند.»

بیشتر نیروهای جبهه‌ مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود، فرزند احمد شاه مسعود، «قهرمان ملی افغانستان»، درقرارگاه‌هایی در استان پنجشیر حضور دارند و طالبان با گذشت نزدیک به یک سال و نیم از تسلط خود بر کشور، نتوانستند نیروهای مقاومت را سرکوب کنند. این در حالی است که برای سرکوب نیروهای جبهه‌ مقاومت، تاکنون چندین بار لشکرکشی عظیم کردند.

طالبان فشار زیاد بر ساکنان پنجشیر وارد کردند و ادعاها و اتهام‌های متعددی علیه آنان مبنی بر بازداشت، شکنجه و کشتار غیرنظامیان در این استان، مطرح است.

برخی از ساکنان پنجشیر به ایندیپندنت فارسی گفتند که حضور نظامی نیروهای طالبان در این استان در بالاترین سطح است و این باعث آزار و اذیت ساکنان این استان شده است.

در گزارش قبلی ایندیپندنت فارسی آمده بود که طالبان برخی از ساکنان تاجیک‎‌تبار پنجشیر را به اتهام عضویت یا همکاری با جبهه‌ مقاومت ملی بازداشت می‌کنند.

همزمان، احمد مسعود، رهبر جبهه‌ مقاومت ملی، روز چهارشنبه، ۹ آذر (۳۰ نوامبر)، در دهمین نشست گفت‌وگوهای امنیتی هرات که در شهر دوشنبه تاجیکستان برگزار شد، گفت که تلاش برای تعامل با طالبان، راهگشای بحران جاری در افغانستان نیست و جامعه جهانی باید تلاش‌های خود را بر پاسخگو کردن طالبان و نیز آماده کردن این گروه برای تغییر، متمرکز کند.

طالبان در ۱۵ اوت سال گذشته توانستند حکومت افغانستان را با توسل به گزینه نظامی سرنگون کنند و در این مدت، محدودیت‌های شدیدی بر آزادی‌های فردی و اجتماعی شهروندان افغان اعمال کردند. شهروندان افغان نگران‌اند که باز هم محدودیت‌های بیشتری بر آنان تحمیل شود.

بیشترین فشار حکومت طالبان، بر زنان افغان بوده است. دختران دانش‌آموز بالاتر از کلاس ششم از رفتن به مدرسه محروم شدند، و شمار زیادی از زنان نیز فرصت‌های شغلی خود را از دست دادند. 

طالبان ادعا می‌کنند که هدف حکومتشان اجرای احکام «شریعت اسلامی» است و در این زمینه به هیچ نرمشی تن نمی‌دهند. بر اساس دستور ملا هیبت‌الله آخوندزاده، رهبر نامرئی طالبان، احکام شلاق ‌زدن و قصاص در دادگاه‌های طالبان صادر و اجرا می‌شود.

طالبان به درخواست کشورهای جهان مبنی بر تشکیل دولت فراگیر با حضور همه اقوام پاسخ ندادند و یکی از دلایل به رسمیت شناخته نشدن حکومت طالبان نیز همین موضوع است.

بیشتر از جهان