گزارش پنتاگون تصویری تاریک از سرعت تولید تسلیحات چینی ارائه می‌دهد

سرعت تولید تسلیحات در پکن طی سال‌های قرنطینه تقریبا دوبرابر شده است و این کشور می‌خواهد تا قبل از سال ۲۰۳۰ به ۱۵۰۰ کلاهک هسته‌ای دست یابد

«چین در حال ساخت زرادخانه‌ای از موشک‌هایی است که قادر به حمل کلاهک‌های هسته‌ای متعدد باشند» -- CNS / AFP

پنتاگون در گزارش سالانه خود در مورد قدرت نظامی چین، تصویر تیره‌ای از آینده رقابت نظامی بین پکن و ایالات متحده، به دلیل «پیشرفت توانمندی‌های تسلیحاتی-نظامی پکن به شیوه‌ای شتابان در مقایسه با گذشته»، منتشر کرد. 

به گزارش اسکای نیوز عربی، در اسناد پنتاگون که به کنگره آمریکا ارائه شد، به «خطری که چین طی پنج سال آینده از نظر نظامی ایجاد خواهد کرد»، اشاره می‌شود. این گزارش همچنین بر توانایی رو به رشد پکن برای رقابت با ایالات متحده آمریکا، به ویژه در اقیانوس هند و آرام، تاکید می‌ورزد. 

ژنرال پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون، پس از انتشار این گزارش، اظهار داشت که هیچ چیز نمی‌تواند دفاع آمریکا را از منافع ملی خود در شرق آسیا، به ویژه در جزیره تایوان، مانع شود. این اظهارات به بخشی از تحقیقات پنتاگون اشاره دارد که نشان داد شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین، خواهان آن است که تا پیش از سال ۲۰۲۷، با حمله نظامی به تایوان، آن جزیره را به سرزمین خود الحاق کند.

گزارش پنتاگون شامل بخش‌هایی با ماهیت امنیتی و محرمانه نیز بود که برای مردم فاش نشد. اما نسخه‌ای که بین روزنامه‌نگاران توزیع شد، نشان‌دهنده خطراتی واقعی برای امنیت آمریکا در دهه آینده است که جزئیات آن به کمیته‌های امنیتی و اطلاعاتی در مجلس نمایندگان و سنای ایالات متحده ارائه شده است.

چین و تلاش برای دستیابی به ۱۵۰۰ کلاهک هسته‌ای

گزارش اخیر پنتاگون خاطرنشان می‌کند که در مقایسه با پنج سال گذشته، سرعت تولید تسلیحات موشکی و دریایی چین شدت گرفته است و پیش‌بینی می‌شود که حزب کمونیست حاکم بر این کشور،‌ اجرای طرح جین پینگ را در یک چشم‌انداز پنج ساله به پایان برساند. این طرح به «ارتش آزادیبخش خلق چین» امکان می‌دهد تا قبل از سال ۲۰۳۵، نیروی پیشرفته‌ای را توسعه دهد که می‌تواند با توانایی‌های آمریکا رقابت کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

توشی اوسیارا، کارشناس مسائل آسیایی از بنیاد هریتیج در واشنگتن، می‌گوید: «چین در حال ساخت زرادخانه‌ای از موشک‌هایی است که قادر به حمل کلاهک‌های هسته‌ای متعدد باشند. این کشور تعداد زیادی زیردریایی راهبردی و بمب‌افکن‌های هسته‌ای نیز تولید می‌کند که اکنون شمار آن‌ها از آنچه آمریکا در اختیار دارد، فراتر رفته است.»

شاید برجسته‌ترین نکته در گزارش پنتاگون، این باشد که پکن می‌کوشد تا قبل از سال ۲۰۳۰ به بیش از ۱۵۰۰ کلاهک هسته‌ای و ۷۰۰ موشک قاره‌پیما با برد چهار هزار مایل (حدود شش هزار و ۴۰۰ کیلومتر) دست یابد؛ اقدامی که توانایی هدف قرار دادن عمق خاک آمریکا را به این کشور خواهد داد.

نادیده گرفته شدن حجم سرمایه‌گذاری‌های نظامی چین 

در گزارش وزارت دفاع آمریکا آمده است که رهبران چین، از دوران قرنطینه که به دلیل همه‌گیری کرونا اعمال شد، [برای تسریع تولید تسلیحات نظامی] استفاده کرده‌اند. این دوران از ابتدای سال ۲۰۲۰ آغاز شد که با تحریم‌های اقتصادی شدیدی که دولت دونالد ترامپ، رئیس ‌جمهوری سابق آمریکا، اعمال کرد، همراه بود.

 بر اساس این گزارش، به گفته کارشناسان، تولید تسلیحات در پکن طی سال‌های قرنطینه با سرعت بالایی انجام گرفته و تقریبا دوبرابر شده است. 

نیک لردی، محقق امور آسیایی، فاش می‌کند که «در سه سال گذشته، سرمایه‌گذاری چین در صنایع نظامی افزایش چشمگیری داشته است. تسلیحات نظامی چین ۲۰ درصد در سال ۲۰۲۰، و ۳۲ درصد در سال گذشته افزایش یافته است». این روند در شرایطی رخ می‌دهد که غرب، افول اقتصاد چین و فروپاشی قابلیت‌های صنعتی این کشور را در زمینه صنایع راهبردی، سایبری، و فضایی، پیش‌بینی کرده بود.

ارزیابی واشنگتن از توانایی‌های نظامی چین، در حالی انجام شده است که تنش بین دو کشور در سال جاری افزایش داشته و دولت جو بایدن، رئيس‌ جمهوری آمریکا، به سیاست «قدرت‌نمایی» در اقیانوس آرام و دریای چین ادامه می‌دهد.

با وجود لحن نگران‌کننده‌ گزارش پنتاگون، واشنگتن تمایل خود را برای باز نگه داشتن کانال‌های ارتباطی با رهبران حزب کمونیست چین پنهان نکرد. به نظر می‌رسد که کارشناسان اطلاعاتی ایالات متحده معتقدند که برگزاری جلساتی مشابه دیدار جو بایدن و همتای چینی او در اندونزی که چندی پیش رخ داد، ممکن است به جلوگیری از درگیری جدید با کشوری که اینک به قدرتی در سطح جهانی تبدیل شده است، کمک کند.

بیشتر از جهان