«اژدهای توانا»؛ چین هواپیماهای رادارگریز خود را در مناطق نظامی مستقر کرد

در حال حاضر چین و آمریکا دو کشوری‌اند که نسل پنجم جنگنده رادارگریز ساخته‌اند

جی-۲۰ می‌تواند با انواع آب‌وهوا و شرایط جغرافیایی سازگار شود و در دریا، فلات‌ها، مناطق گرم و سرد پرواز کند - AFP

هم‌زمان با پایان کنگره حزب کمونیست چین در روز شنبه، این کشور از استقرار هواپیماهای رادارگریز نسل پنجم خود به نام جی-۲۰ (J-20) در پنج منطقه نظامی خبر داد.

به گزارش اسکای‌نیوز عربی، جنگنده‌های رادارگریز جی-۲۰ در تمامی مناطق فرماندهی ارتش چین (شرق، جنوب، غرب، شمال و مرکز) مستقر و با هواپیماهای نسل قدیمی جایگزین شده‌اند. رسانه دولتی چین به نقل از چن لیو، نماینده ارتش در کنگره حزب کمونیست، گفت: «جی-۲۰ اکنون در هر پنج فرماندهی در سراسر کشور عملیاتی شده است.»

به گفته کارشناسان نظامی، استقرار جنگنده‌های رادارگریز چینی نگرانی ارتش آمریکا را به دنبال داشته است. رسانه‌های چینی از این جنگنده‌ها با نام مستعار «اژدهای توانا» نام می‌برند که این احتمالا به این معنا است که پکن قصد دارد در آینده علاوه بر کنترل هواپیماهای بدون‌سرنشین، آن‌ها را به سلاح‌های هدایت‌شونده نیز مجهز کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نسل پنجم این جنگنده رادارگریز، قوی‌ترین هواپیمای نظامی چین است. در حال حاضر چین به همراه آمریکا دو کشوری‌اند که توانسته‌اند نسل پنجم جنگنده‌های رادارگریز بسازند و از آن‌ها استفاده کنند. این جنگنده چندکاربردی است و خطرناک‌ترین هواپیمای ساخت چین محسوب می‌شود.

بنا بر گزارش وب‌سایت آمریکایی Military Factory، به این جنگنده «عقاب سیاه» نیز می‌گویند.

از قابلیت‌ها و ویژگی‌های چنین هواپیمایی می‌توان به این موارد اشاره کرد: می‌تواند با تسلیحات خود از جمله مسلسل و موشک، با هواپیماهای دشمن در هوا بجنگد، شاسی قدرتمند این هواپیما به آن قدرت مانور بالا و توان برخاست و فرود در مدت کوتاه را می‌دهد، امکان نفوذ در پدافند هوایی دشمن را دارد و می‌تواند در ارتفاع بالا پرواز کند.

بر اساس داده‌های رسمی نیروی هوایی چین، جی-۲۰ در ماموریت‌هایی در دریای چین شرقی، چین جنوبی و تنگه تایوان شرکت خواهد کرد.

فو کیانچائو، کارشناس هوانوردی نظامی چین، با اشاره به اینکه چین به اندازه کافی از این جنگنده‌ها تولید کرده است، گفت: «جی-۲۰ می‌تواند با انواع آب‌وهوا و شرایط جغرافیایی سازگار شود و در دریا، فلات‌ها، مناطق گرم و سرد پرواز کند.»

ولادیمیر ایگور، کارشناس نظامی، نیز تاکید کرد که این جنگنده به نیروی هوایی چین کمک می‌کند از حاکمیت و قلمرو چین به‌خوبی محافظت کند. او افزود: «نیروی هوایی چین پس از استقرار هواپیماهای پیشرفته جی-۲۰ در ماموریت‌های گشت رزمی، نه تنها تهدیدهای احتمالی را شناسایی و ردیابی می‌کند، بلکه یک بازدارنده قوی برای مقابله با آن‌ها خواهد بود.»

بیشتر از جهان