پنتاگون: خروج نامطلوب آمریکا از افغانستان یک پیشکش تبلیغاتی خوب برای چین بود

خروج آمریکا از افغانستان به عنوان یکی از نقاط تاریک دوران ریاست‌جمهوری بایدن شناخته می‌شود

وزارت دفاع آمریکا در دوره ریاست‌جمهوری بایدن، چین را بزرگ‌ترین دشمن این کشور در جهان اعلام کرد- GREG BAKER / AFP

وزارت دفاع آمریکا روز سه‌شنبه هشتم آذر (۲۹ نوامبر) گزارش سالانه‌ خود در مورد تحولات امنیت ملی را به کنگره آمریکا ارائه کرد. در این گزارش، به‌صراحت ذکر شده که دستور بایدن برای خروج کامل از افغانستان، شدیدا به نفع دستگاه تبلیغاتی چین بوده است.

بر اساس این گزارش، چین از عقب‌نشینی آمریکا در افغانستان برای متقاعد کردن رهبران جهان مبنی بر اینکه ایالات متحده دیگر متحد قابل‌اعتمادی نیست، استفاده کرده است. این گزارش توضیح می‌دهد: «جمهوری خلق چین در تلاش برای از بین بردن نفوذ ایالات متحده و شرکای آن از ابزارهای دیپلماتیک متعددی استفاده کرد که یکی از آن‌ها، تاکید بایدن بر خروج ایالات متحده از افغانستان بود.»

در این گزارش اشاره می‌شود که برنامه جمهوری خلق چین تا سال ۲۰۴۹ به «جوانسازی بزرگ ملت چین» و همچنین گسترش گسترده زرادخانه هسته‌ای آن معطوف است و وزارت دفاع بایدن هم در طول دوران ریاست‌جمهوری او، بر چین به عنوان دشمن اصلی آمریکا در جهان تمرکز کرده است.

خروج آمریکا از افغانستان به‌عنوان یکی از نقاط تاریک دوران ریاست‌جمهوری بایدن شناخته می‌شود. کنگره آمریکا کشته شدن ۱۳ سرباز آمریکایی حین محافظت از فرودگاه کابل در جریان عملیات تخلیه را جزو ناکامی‌های دولت جو بایدن در مدیریت عملیات خروج عنوان می‌کند؛ با این حال، بایدن همواره از عملکرد خود حین عقب‌نشینی، هم در عملیات خروج و هم پس از آن، دفاع و استدلال می‌کند که برای پایان دادن به حضور ایالات متحده در منطقه هیچ راه تمیزی وجود ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هرچند بایدن و سایر مقام‌های دولت او پیش از عملیات خروج گفته بودند که این روند را به طور منظم و امن مدیریت خواهند کرد، خروج آمریکا از افغانستان با تصاویری از هجوم مردم به فرودگاه کابل و آویزان شدنشان به بال‌ هواپیماهای نظامی و سپس سقوط  و مرگ ده‌ها تن، چهره وحشتناک روند خروج آمریکا از افغانستان را به نمایش گذاشت.

بایدن معتقد بود با خروج آمریکا از افغانستان، دولتی که در ۲۰ سال گذشته تحت حمایت کامل آمریکا در افغانستان ایجاد شد، همچنان می‌تواند روی پای خود بایستد؛ اما هم‌زمان با آغاز روند خروج و رسیدن طالبان به کابل، دولت افغانستان سقوط کرد.

سقوط کامل دولت، آوارگی ده‌ها هزار شهروند افغانستان، فروپاشی اقتصاد و گسترش تروریسم در افغانستان پس از خروج نیروهای آمریکایی، کشورهای تحت حمایت آمریکا را به ایالات متحده بی‌اعتماد کرد که بر اساس گزارش وزارت دفاع آمریکا، بیشترین بخش این بی‌اعتمادی را دستگاه‌های تبلیغاتی چین ایجاد کرده‌اند.

بیشتر از جهان