رویترز: دو هفته دیگر درباره حذف ایران از کمیسیون مقام زن تصمیم‌گیری می‌شود

آمریکا و دیگران به‌طور فعال برای حذف ایران از کمیسیون مقام زن تلاش می‌کنند و به‌نظر می‌رسد در این زمینه پیشرفت داشته‌اند

رویترز به نقل از دیپلمات‌ها نوشت، قطعنامه آمریکا برای حذف جمهوری اسلامی ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل دو هفته دیگر، چهارشنبه ۱۴ دسامبر به رای گذاشته می‌شود. کارین ژان پییر سخنگوی کاخ سفید نیز در کنفرانس خبری روز دوشنبه گفت: «ایران باید از کمیسیون مقام زن سازمان ملل اخراج شود.»

آمریکا، پارلمان‌ها و مجالس سنا در کشورهای اروپایی و کانادا و نهادهی مدنی و فعالان حقوق بشر باتوجه به سرکوب خشن خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی و نقض حقوق زنان خواستار حذف جمهوری اسلامی ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایالات‌متحده آمریکا روز دوشنبه پیش‌نویش قطعنامه‌ای را به گردش درآورد که سیاست‌های جمهوری اسلامی در نقض حقوق زنان و دختران درحالی که در کمیسیون مقام زن عضو است را محکوم می‌کند. رویترز که نسخه‌ای از این قطعنامه را مشاهده کرده است، می‌گوید که آمریکا خواستار لغو مدت باقی‌مانده عضویت ایران در این کمیسیون است.

دوره عضویت چهار ساله ایران در این کمیسیون تا سال ۲۰۲۶، به‌تازگی آغاز شده است. هدف این کمیسیون که جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از بزرگترین ناقضان حقوق زنان عضو آن است، توانمندسازی زنان و برقراری عدالت جنسیتی عنوان شده است.

به گزارش رویترز، ۵۴ عضو شورای اجتماعی و اقتصادی سازمان ملل چهاردهم دسامبر درباره اخراج ایران از کمیسیون مقام زن تصمیم‌گیری می‌کنند.

یک دیپلمات سازمان ملل به شرط فاش نشدن نامش به رویترز گفت: «آمریکا و دیگران به‌طور فعال برای حذف ایران از کمیسیون مقام زن تلاش می‌کنند و به‌نظر می‌رسد در این زمینه پیشرفت داشته‌اند حتی درباره راضی کردن کشورهایی که در آغاز با حذف ایران موافق نبودند.»

خیزش سراسری مردم ایران که پس از کشته شدن مهسا امینی ۲۲ ساله در بازداشت گشت ارشاد آغاز شد برای سومین ماه متوالی ادامه دارد و حکومت با سرکوب خشن این اعتراضات که صدها کشته و هزاران بازداشتی بر جای گذاشته، می‌کوشد آن را کنترل کند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل نیز هفته گذشته به انجام تحقیقات مستقل درباره این سرکوب گسترده رای داد. سخنگوی کاخ سفید این اقدام را تاریخی توصیف کرده است.