ادامه اعتصاب‌ها و اعتراض‌ها در شامگاه دوشنبه

برخی فعالان کارگری می‌گویند تداوم اعتراضات خیابانی به گسترش اعتصاب‌ها کمک خواهد کرد و گسترش اعتصاب‌ها نیز تبعاتی کمرشکن برای حکومت ایران خواهد داشت

بر اساس اطلاعات منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی، اعتراضات مردمی علیه نظام جمهوری اسلامی همچنان به اشکال مختلف، از جمله مجموعه‌ای از اعتصابات، در شهرهای مختلف ایران همچنان ادامه دارد.

از این‌رو، از جمله اخبار مهم مربوط به اعتراضات در ایران به اعتصاب بخشی از کارگران صنعت حمل‌ونقل ایران مربوط می‌شود. تصاویر و ویدئوهای منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی حاکی از آن است که گروه‌هایی از کامیون‌داران ایران در شهرهای کرمانشاه، قزوین، مرند، اصفهان، کاشان و بندرعباس به‌نشان اعتراض به‌وضعیت صنفی خود در روز دوشنبه، ۷ آذر ۱۴۰۱، دست از کار کشیدند.

کانال تلگرامی «اتحادیه آزاد کارگران ایران» با انتشار چند ویدئو از اعتصاب کامیون‌داران در شهرهای مورد اشاره، نوشت اعتصاب این گروه از کارگران صنعت حمل‌ونقل ایران در روز دوشنبه، سومین روز پیاپی اعتصاب آنها به‌حساب می‌آید.

در یکی از ویدئوهای منتشر شده در این کانال تلگرامی، که به روز دوشنبه تعلق دارد، صفی از خودروهای سنگین دیده می‌شود که در نقطه‌ای از شهر اسلام‌آباد غرب (شاه‌آباد)، واقع در استان کرمانشاه، بدون حرکت ایستاده‌اند. در این ویدئو صدای فردی دیده می‌شود که ادعا می‌کند این تصویری از اعتصاب بزرگ‌تری است که در کل مرزهای غربی کشور جریان دارد.

کانال تلگرامی «اتحادیه آزاد کارگران ایران» ویدئویی دیگر را نیز منتشر کرده است که آن هم حاوی اعتصاب گروهی دیگر از رانندگان خودروهای سنگین است و تهیه‌کنندگان ویدئو می‌گویند تصاویر موجود در این ویدئو به اعتصاب کامیون‌داران شهرستان اسدآباد، واقع در استان همدان، تعلق دارد.

از سوی دیگر ستار رحمانی، فعال کارگری، در گفتگویی اعلام کرد احتمال دارد با گسترش و تعمیق اعتراضات خیابانی در ایران، اعتصاب کارگران صنعت حمل‌ونقل نیز گسترده‌تر شود. رحمانی در بخشی از این گفتگو همچنین تاکید کرد که تداوم اعتصاب کامیون‌داران می‌تواند دستگاه‌های دولتی در ایران را با مشکلات «کمرشکنی» مواجه کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما در عین‌حال برخی ویدئوهایی نیز که تا این لحظه در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است، از حضور برخی گروه‌های معترض در خیابان‌ها حکایت دارد.

حساب توییتری «۱۵۰۰ تصویر» با انتشار ویدئویی از تجمع گروهی از معترضان در منطقه چیتگرِ تهران خبر داد. در این ویدئو، معترضانی دیده می‌شوند که با تشکیل یک حلقه در محوطه یکی از مجتمع‌های مسکونی شعارهای ضد حکومتی، از جمله «مرگ بر خامنه‌ای» و «مرگ بر سپاهی»، سر می‌دهند.

مجتمع‌های مسکونی واقع در چیتگر جزو مکان‌هایی در شهر تهران به‌حساب می‌آید، که در چند روز گذشته همچنان تجمع‌هایی اعتراضی در آن برگزار می‌شود.

به‌عنوان مثال در شامگاه روز سوم آذر ویدئویی از برج‌های ارکیده و پامچال، واقع در منطقه چیتگر، منتشر شد که ساکنین آنها با حضور در پشت پنجره‌های منازل‌شان یک‌صدا این شعار را تکرار می‌کردند:«شرمت باد شرمت باد، دستان به خون آلوده / برخیزید برخیزید، ای مردم خواب‌آلوده.»

در ویدئویی دیگر، که در کانال تلگرامی «اتحادیه آزاد کارگران ایران» منتشر شده است، میدان نبوتِ شهر سنندج دیده می‌شود که گروهی از مردم معترض در وسط خیابان آتش افروخته‌اند و با این اقدام تلاش می‌کنند تا راه‌بندان به‌وجود بیاورند. در این ویدئو صدای فردی شنیده می‌شود که می‌گوید این تصاویر به شامگاه دوشنبه تعلق دارد.

ارزیابی ناظران سیاسی و حتی اتاق فکرهای وابسته به جمهوری اسلامی بر این است که حکومت ایران توان خانه‌نشین کردن مردم معترض را ندارد. به‌عنوان مثال «ماه‌نگار راهبردی دیده‌بان امنیت ملی»، وابسته به وزارت علوم، با انتشار پژوهشی درباره ماهیت و ویژگی‌های جنبش «زن، زندگی، آزادی» نوشت حتی اگر نهادهای امنیتی و انتظامی جمهوری اسلامی بتوانند این جنبش سیاسی – مدنی را در این مقطع سرکوب کنند، موج بعدی اعتراضات خیابانی در «دو تا سه ماه آینده» به شکل گسترده‌تری بروز خواهد کرد.