فایل صوتی افشا‌ شده در اسرائیل؛ احتیاط  بن‌گویر در اجرای برنامه راست افراطی

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر منتخب، هفته گذشته به ایتامار بن‌گویر، رهبر حزب «قدرت یهود»، وعده داد که وزارت امنیت داخلی اسرائیل با اختیارات گسترده بر پلیس اسرائیل و کرانه باختری تحت اشغال اسرائیل، به او تعلق گیرد

بن گویر خواستار اخراج کسانی است که آن‌ها را تروریست یا خائن می‌داند- Abir Sultan/Pool via REUTERS REFILE

یک سیاستمدار راست افراطی در مسیر تصدی پستی کلیدی در دولت آتی اسرائیل، به حامیان خود هشدار داده است که سعی نکنند خیلی سریع دستورکار او را پیش ببرند. در یک فایل صورتی که روز یکشنبه، ۲۷ نوامبر (۶ آذر)، فاش شد، ایتامار بن‌گویر، رهبر حزب «قدرت یهود» که در راس وزارت امنیت داخلی اسرائیل قرار خواهد گرفت، به حامیانش هشدار داد که برخی قوانین برنامه‌ریزی‌شده می‌تواند نتیجه معکوس برای آن‌ها داشته باشند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر منتخب، هفته گذشته به ایتامار بن‌گویر، رهبر حزب «قدرت یهود»، وعده داد که وزارت امنیت داخلی اسرائیل با اختیارات گسترده بر پلیس اسرائیل و کرانه باختری تحت اشغال اسرائیل، به او تعلق گیرد.

اختصاص چنین مسند مهمی به یک شهرک‌نشین کرانه باختری با سابقه محکومیت در سال ۲۰۰۷ با اتهام تحریک علیه عرب‌ها و حمایتش از یک گروه ستیزه‌جوی یهودی که در فهرست نظارتی تروریستی اسرائیل و ایالات متحده است، نگرانی‌ها را در داخل و خارج از اسرائیل برانگیخته است.

اما بن‌گویر که اینک وکیل است، می‌گوید که مواضعش معتدل‌تر شده است. او می‌گوید خواستار اخراج کسانی است که آن‌ها را تروریست یا خائن می‌داند؛ نه همه عرب‌ها. با این حال، دیدگا‌ه‌های جدید او نیز با تردید و بدبینی فلسطینی‌ها مواجه شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ریاض المالکی، وزیر امور خارجه دولت خودگردان فلسطین، گفت: «بن‌گویر می‌خواهد از یک دژخیم، قانون‌شکن، نژادپرست و تروریست، به فردی دارای مسئولیت‌های رسمی تبدیل شود تا بتواند این نژادپرستی و نفرت را به سیاست رسمی دولت بدل کند.»

انتصاب احتمالی بن‌گویر، در ارتش اسرائیل هم واکنش‌هایی داشته است. روز جمعه، ۲۵ نوامبر، یک سرباز اسرائیلی پس از ضبط ویدیویی که در آن به فعالان طرفدار فلسطینی در شهر الخلیل در کرانه باختری هشدار می‌داد که «بن‌گویر این مشکل را حل خواهد کرد»، تعلیق شد.

رادیو ارتش اسرائیل فایلی صوتی از نشست داخلی حزب «قدرت یهود» پخش کرد که در آن، یک قانونگذار در مورد لایحه پیشنهادی برای اخراج افرادی که با شبه‌نظامیان ابراز همبستگی می‌کنند، صحبت می‌کند.

بن‌گویر در آن جلسه می‌گوید: « پس اگر فردا صبح یکی از اعضای خانواده شما بیاید و از اقدام دکتر گلدشتاین تمجید کند، آن فرد باید از کشور اخراج شود؟»

اشاره بن‌گویر به باروخ گلدشتاین، شهرک‌نشین اسرائیلی، است که با گروه یهودی افراطی ملی‌گرای «کاخ» همراه بود و در سال ۱۹۹۴، فلسطینی‌ها را در مسجد الخلیل قتل‌عام کرد. این حمله باعث شد که اسرائیل حزب «کاخ» را که زمانی بن‌گویر به آن تعلق داشت، غیرقانونی اعلام کند.

حزب لیکود اسرائیل به رهبری بنیامین نتانیاهو، برنده انتخابات پارلمانی اول نوامبر (۱۰ آبان) بود و برای تشکیل دولت جدید، با جنبش راست‌گرای افراطی «اقتدار یهود» به رهبری ایتامار بن‌گویر، ائتلاف کرد.

بیشتر از جهان