گوچی بعد از الساندرو میکله به چه سمتی خواهد رفت

میکله از سال ۲۰۱۵ سمت مدیر نوآوری را در خانه مد گوچی بر عهده داشت

الساندرو میکله ۲۰ سال پیش به‌عنوان متخصص لوازم جانبی به تیم طراحی گوچی که در آن زمان به‌دست تام فورد رهبری می‌شد، پیوست- Roy Rochlin /Getty Images via AFP

الساندرو میکله پس از هفت سال فعالیت در سمت مدیر نوآوری، گوچی را ترک می‌کند. کرینگ، شرکت مادر این خانه لوکس، روز چهارشنبه با اعلام این تصمیم گفت که این طراح ۴۹ ساله «نقش اساسی در تبدیل این نام تجاری به آنچه امروز است ایفا کرد.»

گروه فرانسوی کرینگ (Kering) که مالک گوچی نیز است، روز چهارشنبه اعلام کرد دو طرف به همکاری خود خاتمه داده‌اند. میکله از سال ۲۰۱۵ این نقش را بر عهده داشت.

رئیس و مدیر اجرایی کرینگ، فرانسوا هانری پینو، در بیانیه‌ای از میکله برای هفت سال تصدی او در این پست تشکر کرد. پینتو گفت: «علاقه، تخیل، نبوغ و فرهنگ او گوچی را در مرکز صحنه قرار داد، جایی که جایگاه واقعی آن است.»

کرینگ هنوز فاش نکرده است چه کسی جانشین میکله که بلافاصله گوچی را ترک کرد، خواهد شد.

تاثیر میکله بر موفقیت اقتصادی گوچی انکارناپذیر است

انتصاب میکله -که پیش از سال ۲۰۱۵ در سمت مدیر لوازم جانبی بود- به‌عنوان مدیر خلاقیت که مارکو بیزاری، مدیرعامل گوچی، انجام داد، شوک بزرگی برای صنعت مد بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او به‌سرعت به ایجاد یک دوره قدرتمند از رشد این نام تجاری کمک کرد و هیجان زیادی را در اطراف این خانه مد لوکس ایتالیایی برانگیخت.

درآمد گوچی در این دوران تقریبا سه برابر شد و از ۳.۹ میلیارد یورو در سال ۲۰۱۵، به ۹.۷ میلیارد یورو در سال ۲۰۲۱ رسید.

قیمت سهام کرینگ در روز اولین نمایش میکله برای گوچی در سال ۲۰۱۵، ۱۵۵ یورو بود. صبح چهارشنبه حدود ۵۳۸ یورو بود. در سال ۲۰۱۴، یک سال قبل از اینکه میکله موقعیتش را در گوچی به‌دست آورد، درآمد گروه کرینگ کمی بیش از ۱۰ میلیارد یورو بود که ۳.۹ میلیارد یورو آن را این نشان تجاری ایجاد کرد. گوچی طی چند سال آینده رشد مداوم انفجاری را ثبت کرد و تا سال ۲۰۲۱ درآمد گروه کرینگ به ۱۷.۶۳ میلیارد یورو رسید که حدود ۵۵ درصد آن را گوچی تولید می‌کرد، اما گویا این‌ها برای کرینگ کافی نبود تا میکله را که روح تازه‌ای در گوچی دمیده بود، نگه دارند.

آنچه میکله با خود به گوچی آورد بسیار نوآورانه بود

میکله با قدردانی از تاریخ این خانه مد ایتالیایی، امضاهای میراث گوچی را با زیبایی‌شناسی مدرن‌تر ترکیب کرد.

رویکرد سیال جنسیتی او که آشکارا همجنس‌گرا است و استفاده از رنگ‌آمیزی التقاطی از چاپ‌ها، رنگ‌ها و بافت‌ها، نسل جدیدی از مصرف‌کنندگان جوان را در اروپا، ایالات متحده و چین برای این نشان تجاری به ارمغان آورد.

کفش‌های کتانی با آسترهای خزدار و با تزیینات یراق مانند و کیف‌های کج که با نشان دوتایی G تزیین شده بودند، به سرعت در فضای مجازی محبوب شدند.

او در طول دوران خود در گوچی لشکری از طرفداران مشهور مانند لیدی گاگا، بیانسه، بیلی آیلیش، داکوتا جانسون و جودی ترنر اسمیت را جذب کرد.

با این همه، سرعت رشد درآمد گوچی از سال ۲۰۱۷ پیوسته در حال کاهش بوده است.

در اکتبر ۲۰۲۱ مشخص شد که فروش در سه‌ماهه سوم ۳.۸ درصد رشد کرده است که کمتر از انتظارات تحلیلگران بود.

تلاش‌های گوچی برای مقابله با این رکود شامل کاهش برنامه‌های نمایش سالانه، حذف کروز سالانه و مجموعه‌های پیش از پاییز بود.

این خانه مد همچنین مجموعه‌ای از همکاری‌های پیش‌بینی‌نشده‌، با نشان‌های تجاری مانند آدیداس و بالنسیاگا آغاز کرد.

هری استایلز نیز که در سال ۲۰۱۷ به‌عنوان سفیر گوچی معرفی شده و در چندین کمپین ظاهر شده بود، همین ماه یک مجموعه مشترک با این نشان تجاری با عنوان Ha Ha Ha راه‌اندازی کرد.

میکله چطور به گوچی پیوست؟

میکله که جمعه گذشته، ۲۵ نوامبر، پنجاهمین سالگرد تولد خود را جشن گرفت، ۲۰ سال پیش به‌عنوان متخصص لوازم جانبی به تیم طراحی گوچی که در آن زمان به‌دست تام فورد رهبری می‌شد، پیوست. فریدا جیانینی، مدیر خلاق وقت گوچی، در ژانویه  ۲۰۱۵ به طور ناگهانی از شرکت خارج شد و مدیرعامل شرکت، مارکو بیزاری، میکله را به چالش کشید تا نمایش لباس مردانه پاییز/زمستان این خانه را تنها در پنج روز طراحی و ارائه کند. مجموعه حاصل که به جای جیانینی ارائه شد، الگوی اولیه او از سیالیت جنسیتی را ارائه کرد. او دو روز بعد رسما به‌عنوان مدیر خلاق منصوب شد. جایگاهی که حالا با رفتن او خالی مانده است و هرکسی که بخواهد روی این صندلی بنشیند با چالشی بزرگ برای رسیدن به جایگاه میکله افسانه‌ای روبرو خواهد بود.

بیشتر از مُد و زیبایی