طالبان ۹ نفر را در دایکندی تیرباران کردند

طالبان اعضای دو خانواده هزاره را به اتهام تشکیل جبهه مسلحانه تیرباران کردند

سه کودک تیرباران شده به دست طالبان از ۱۱ تا ۱۴ سال داشتند-JAVED TANVEER / AFP

طالبان، صبح روز پنجشنبه ۳ آذر، با حمله به روستای «سیوک شیبر» در مرکز استان دایکندی که بیشتر ساکنان آن را هزاره‌ها تشکیل می‌دهند، ۹ نفر را تیرباران و شماری از ساکنان روستا را بازداشت کردند.

یکی از بستگان قربانیان این حادثه، به شرط محفوظ ماندنش نامش، به ایندیپندنت فارسی گفت طالبان به اتهام اینکه اعضای دو خانواده علیه این گروه جبهه مقاومت مسلحانه تشکیل داده‌اند، با حدود ۲۵۰ نیروی مسلح به روستای آنان حمله کردند و خانه‌هایشان را با سلاح‌های سنگین هدف قرار دادند.

به نقل از این منبع آگاه، ۹ تن از اعضای خانواده‌های هاشم خان و محمد داد جعفری، پس از بازداشت از سوی طالبان شکنجه و تیرباران شده‌اند. کشته‌شدگان شامل پنج مرد‌، سه کودک پسر و یک زن است. سه کودک تیرباران شده به دست طالبان ۱۱ تا ۱۴ ساله بودند.

این منبع آگاه افزود طالبان پس از کشتن مردان دو خانواده، به جست‌وجو و تفتیش خانه‌ها پرداختند و کودکان و زنانی را که در داخل خانه‌‌ها پناه گرفته بودند، بازداشت، شکنجه و سپس تیرباران کردند. شماری دیگر از اعضای این دو خانواده و ساکنان روستا که از اقوام آنان محسوب می‌شوند نیز مورد شکنجه، آزار و تهدید قرار گرفتند. برخی از ساکنان روستا از ترس به کوه‌های اطراف روستا گریخته‌اند.

یک منبع آگاه دیگر در دایکندی گفت یک فرمانده محلی به نام محمدعلی صداقت که در زمان دولت جمهوری به فساد و دزدی متهم بود، در این حادثه با طالبان همدست شده بود. محمدعلی صداقت، هزاره تبار و از ساکنان دایکندی است که اخیرا به‌ عضویت طالبان درآمده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این منبع آگاه افزود خانواده‌های هاشم خان و محمد داد جعفری با فردی به نام حاجی غریب حسین، بر سر زمین زراعی دعوای حقوقی دارند و به دلیل همین خصومت‌های قدیمی‌، در خانه اسلحه داشتند. محمدعلی صداقت به اداره استخبارات (اطلاعات) طالبان گزارش داده است که این دو خانواده در روستای سیوک شیبر، جبهه مسلحانه علیه طالبان تشکیل داده‌اند. طالبان بر اساس همین گزارش، به روستای سیوک حمله کردند و هشت تن از اعضای این دو خانواده را کشتند.

این منبع آگاه گفت که چهار مرد دیگر از اعضای این دو خانواده، بازداشت و به زندان طالبان منتقل شده‌اند.

طالبان در ۱۵ ماه حاکمیت بر افغانستان، ده‌ها خانواده را در پنجشیر، تخار، بغلان، بدخشان، کابل، پروان و کاپیسا نیز به اتهام همکاری با جبهه مقاومت ملی‌، هدف حمله مسلحانه قرار داده‌اند و شماری از افراد را کشته‌اند. همچنین در این مدت شماری از خانواده‌های نزدیک به اعضای جبهه مقاومت ملی، از خانه‌هایشان کوچانده شده‌اند و خانه‌های تخلیه شده یا به قرارگاه‌های نظامی طالبان تبدیل شده‌اند، یا ویران شده‌اند.

سخنگویان طالبان تاکنون در مورد حمله به روستای سیوک شیبر در مرکز بامیان و تیرباران کردن اعضای این دو خانواده، اظهار نظری نکرده‌اند.