سازمان بهداشت جهانی اشتباهش در آغاز شیوع کووید را پذیرفت

سومیا سوامیناتان از موضع اولیه سازمان بهداشت جهانی درباره انتقال این ویروس از طریق هوا ابراز تاسف کرد

سوامیناتان ابتدا در سال ۲۰۱۷ به سازمان بهداشت جهانی پیوست - AFP

دانشمند ارشد سازمان بهداشت جهانی که به‌زودی از سمتش کناره‌گیری می‌کند، از نحوه برخورد اولیه این سازمان با همه‌گیری کووید ابراز تاسف کرده است.

سومیا سوامیناتان ۶۳ ساله پذیرفت که سازمان بهداشت جهانی باید پیش‌تر تایید می‌کرد که سارس-کوو-۲ از طریق ذرات معلق در هوا منتقل می‌شود، کاری که خود او در دوره تصدی‌اش انجام داد.

سوامیناتان به ساینس اینسایدر (Science Insider) گفت: «بر اساس شواهد موجود، باید این کار را خیلی زودتر انجام می‌دادیم، این قضیه برای سازمان گران تمام شده است. ممکن است بگویید که [انتقاد از دبلیواچ‌او] انصاف نیست، چون در بحث انتقال [ویروس]، ما درباره تمامی روش‌ها ازجمله تهویه و استفاده از ماسک صحبت کردیم.»

«اما در عین حال، تاکید نکردیم که: این ویروس هوابرد است. متاسفم که این کار را خیلی خیلی زودتر انجام ندادیم.»

دبلیواچ‌او (WHO) در ژوییه ۲۰۲۰ دستورالعمل‌هایش در مورد انتقال از طریق هوا را به‌روزرسانی کرد و تاکید کرد که «انتقال هوابرد سارس-کوو-۲ در جریان روش‌های پزشکی که ذرات معلق در هوا تولید می‌کند رخ می‌دهد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«سازمان بهداشت جهانی همراه با جامعه علمی بحث و بررسی کرده‌اند که آیا کووید در نبود شیوه‌های تولیدکننده ذرات معلق، به‌ویژه در محیط‌های بسته‌ای که تهویه ضعیف دارند، احتمال دارد از طریق ذرات معلق در هوا منتشر شود یا خیر.»

دبلیواچ‌او در مارس ۲۰۲۱، گزارشی به‌روز درباره رابطه بین انتقال کووید و شیوه‌های تولیدکننده ذرات معلق به نام «هر روش پزشکی که موجب تولید ذرات معلق در اندازه‌های مختلف می‌شود» منتشر کرد.

به‌عنوان نمونه استفاده از لوله‌های تهویه برای بیماران، تهویه غیرتهاجمی، تراکئوستومی [برش نای و قرار دادن لوله تنفسی]، احیا، تهویه دستی قبل از لوله‌گذاری [داخل نای یا تراشه] و روش‌های دندانپزشکی در این گزارش ذکر شده است.

سوامیناتان ابتدا در سال ۲۰۱۷ به دبلیواچ‌او پیوست و سپس تدروس ادهانوم گبریسوس، مدیرکل این سازمان، او را به سمت دانشمند ارشد منصوب کرد. او هفته گذشته اعلام کرد که در پایان این ماه از سمت خود کناره‌گیری می‌کند تا در زمینه بهداشت عمومی در هند مشغول به کار شود.

هنوز جانشین سوامیناتان مشخص نشده است، اما جدایی او با تغییرهای بزرگی که در این سازمان رخ می‌دهد هم‌زمان شده است. هشت تن از اعضای تیم قدرتمند رهبری ۱۶ نفره این سازمان، ازجمله دکتر مری انجلا سیمائو، دستیار مدیرکل، این نهاد جهانی را ترک می‌کنند. این مهم‌ترین تغییر رهبری از سال ۲۰۱۹ است.  

© The Independent

بیشتر از جهان