واکنش‌ها به تشکیل کمیته حقیقت‌یاب شورای حقوق بشر برای بررسی سرکوب‌‌های ایران

شاهزاده رضا پهلوی در واکنش به تصمیم شورای حقوق بشر سازمان ملل این تصمیم را «پیروزی برای ملت ایران و جهان آزاد» توصیف کرد

به‌گفته مقام‌‌های آمریکایی حکومت ایران نمی‌توانند سرکوب خشونت‌آمیز خود را به‌طور ناشناس انجام دهند - VALENTIN FLAURAUD / AFP

وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران بامداد جمعه، با چندین ساعت تاخیر، به تصویب قطعنامه روز پنجشنبه در شورای حقوق بشر سازمان ملل واکنش نشان داد و این قطعنامه را «ضدایرانی» توصیف کرد. این قطعنامه روز گذشته با رای مثبت ۲۵ کشور عضو در نشست فوری شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو تصویب شد.

به‌نوشته وزارت خارجه جمهوری اسلامی، «اقدام رژیم آلمان و سایر بانیان نشست ویژه شورای حقوق بشر، یک خطای تاریخی و منبعث از اهداف سیاسی چند بعدی است.»

پیشتر ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، ضمن استقبال از این تصمیم نوشت: شورا حقوق بشر نقش مهمی در جلب توجه بین‌المللی به بحران‌های حقوق بشری مانند شرایط ایران دارد.

وزارت خارجه آمریکا هم، شامگاه پنجشنبه ۲۴ نوامبر (سوم آذرماه)، با انتشار بیانیه‌ای ضمن اشاره به نشست ويژه شورای حقوق بشر در ژنو نوشت: «ایالات متحده به حمایت خود از مردم ایران در برابر سرکوب‌های وحشیانه حاکم ادامه می‌دهد.»

به نوشته وزارت خارجه آمریکا، نشست ويژه روز پنجشنبه در ژنو شکی باقی نمی‌گذارد که اعضای شورای حقوق بشر به وخامت شرایط حقوق بشر در ایران پی برده‌اند. وزارت خارجه آمریکا در بخش دیگری از بیانیه‌اش ایجاد یک نهاد ويژه به‌منظور حقیقت‌یابی را گامی مهم در راستای مستند کردن خشونت‌ها و شناسایی عوامل سرکوب‌های سیاسی معرفی کرد.

وزارت خارجه آمریکا در بخش دیگری از بیانیه‌اش نوشت: «ایالات متحده به حمایت خود از مردم ایران در برابر سرکوب‌های وحشیانه حاکم ادامه می‌دهد.»

رابرت مالی، نماینده ویژه دولت ایالات متحده آمریکا در امور ایران، نیز در پیامی بخشی از مواضع نماینده آمریکا در شورای حقوق بشر را تکرار کرد و نوشت: «مقام‌های ایرانی نمی‌توانند این سرکوب خشونت‌آمیز را به صورت ناشناس انجام دهند. جامعه بین‌المللی دارد نظارت می‌کند.»

شاهزاده رضا پهلوی نیز در واکنش به تصمیم روز پنجشنبه شورای حقوق بشر سازمان ملل، این تصمیم را «پیروزی برای ملت ایران و جهان آزاد» توصیف کرد.شاهزاده رضا پهلوی در بخش دیگری از پیامش خطاب به ۱۶ دولتی که به قطعنامه روز پنجشنبه شورای حقوق بشر رای ممتنع دادند، نوشت: تردید و مصلحت‌های زودگذر را کنار بگذارید که منافع درازمدت در همراهی با مردم ایران است. او همچنین در بخش دیگری از پیامش خطاب به شش دولتی که رای منفی دادند نوشت: «روی اسب بازنده شرط نبندید. جمهوری اسلامی رفتنی است. به آینده روابط خود با ملت ایران بیندیشید.»

در نشست ویژه روز پنجشنبه در ژنو، نمایندگان ۲۵ کشور ازجمله تمامی متحدان آلمان و ایسلند در اروپا و دولت‌های آمریکا، بریتانیا و اوکراین، به این قطعنامه رای مثبت دادند. در مقابل شش کشور ونزوئلا، کوبا، چین، ارمنستان، اریتره و پاکستان به قطعنامه پیشنهادی آلمان رای منفی دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

۱۶ کشور دیگر عضو شورای حقوق بشر ازجمله هند، قطر، مالزی و اندونزی، به این قطعنامه به‌منظور تشکیل یک نهاد حقیقت‌یاب رای ممتنع دادند.

در همین حال، آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان که شخصا روز پنجشنبه در نشست شورا شرکت و برای تصویب این قطعنامه تلاش زیادی کرد، با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی توییتر، تصویب این قطعنامه را به‌منزله اعلام «اتحاد برای عدالت برای مردم ایران» توصیف کرد.

حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، شامگاه پنجشنبه تنها ساعتی بعد از تصویب قطعنامه در شورای حقوق بشر سازمان ملل، دولت فدرال آلمان را «رژیم برلین» خطاب کرد و نوشت: «آن‌ها ریاکارانه از سازوکارهای حقوق بشر سوء‌استفاده می‌کنند تا بیشتر از قبل اقدام‌های ضد حقوق بشری را علیه مردم ما انجام دهند و همه این‌ها به نام همبستگی دروغین با ایرانیان صورت می‌گیرد.» به گفته امیرعبداللهیان، حکومت ایران هرگز اجازه دخالت در امور داخلی خود را نمی‌دهد.