پیتر استانو در پاسخ به ایندیپندنت فارسی: به مذاکره با جمهوری اسلامی ادامه می‌دهیم

به‌گفته سخنگوی کمیته روابط خارجی اتحادیه اروپا، این اتحادیه تلاش‌هایش به‌منظور «بازگشت همه طرف‌ها به برجام» را ادامه می‌دهد و روابطش با حکومت ایران «پابرجا» است

پیتر استانو، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با حضور در نشست روزانه کمیسیون اروپا، که روز پنجشنبه ۲۴ نوامبر ۲۰۲۲ برگزار شد، به برخی پرسش‌های خبرنگاران، از جمله خبرنگار ایندیپندنت فارسی، پاسخ داد.

استانو در پاسخ به پرسش ایندیپندنت فارسی مبنی بر اینکه پس از قطع روابط موقت پارلمان اروپا با مقام‌های جمهوری اسلامی، آیا کمیسیون اروپا و کمیته روابط خارجی آن نیز موضعی مشابه با این نهاد قانوگذار اروپایی خواهند داشت یا نه؟ به بیانیه‌های صادر شده از سوی کمیته روابط خارجی کمیسون اروپا در مورد حمله‌های سپاه‌ پاسداران به مقر احزاب کرد مستقر در شمال عراق اشاره کرد و در این مورد چنین گفت:«این حملات پذیرفتنی نیست و باید متوقف شوند. این اقدام‌ها نقض حاکمیت و تمامیت ارضی عراق است. بنابراین از سپاه پاسداران و [حکومت] ایران خواستیم به این حملات فرامرزی پایان دهند.»

این دیپلمات اروپایی همچنین در پاسخ به دومین پرسش خبرنگار ایندیپندنت فارسی در مورد آینده توافق هسته‌ای برجام و رویکرد اتحادیه اروپا در این‌باره، گفت نقض حقوق بشر در ایران، اقدامات نظامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در شمال عراق و همچنین همکاری نظامی جمهوری اسلامی با روسیه در جنگ اوکراین، موضوعاتی به‌حساب می‌آیند که می‌تواند بر سرنوشت برجام تاثیرگذار باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این‌وجود، استانو در ادامه این بخش از سخنان خود چنین گفت:«ما به تلاش‌های برجامی خود ادامه می‌دهیم. نماینده عالی [جورپ بورل] و تیم او در مقام هماهنگ‌کننده برجام، تلاش‌های همه جانبه برای بازگشت کامل همه طرف‌ها به برجام را در دستور کار خود دارند.»  

سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، همچنین تاکید کرد تا زمانی که تصمیم متفاوتی از سوی دولت‌های اروپایی اتخاذ نشود، روابط اتحادیه اروپا نیز با جمهوری اسلامی ایران «پابرجا» خواهد بود و این اتحادیه «مذاکره» را به چشم یک «راه‌حل» می‌بیند چون، به‌گفته او، مذاکره «دی‌ان‌ای» اتحادیه اروپا محسوب می‌شود.   

او در توضیح این امر به رویکرد اتحادیه اروپا در قبال دولت روسیه اشاره کرد و چنین گفت:«پوتین را در نظر بگیرید. او بدترین اشکال جنایت علیه بشریت را مرتکب می‌شود و ما همچنان راه‌های ارتباط با روسیه را باز نگاه داشته‌ایم؛ برای اینکه مطمئن باشیم که همچنان به انتقال پیام، گوشزد کردن نگرانی‌هایمان و تلاش برای تغییر رفتار [روسیه] ادامه می‌دهیم.»

به‌این ترتیب او تاکید کرد اتحادیه اروپا در ارتباط با جمهوری اسلامی ایران نیز «روابط سیاسی و کانال‌های دیپلماتیک» خود را مسدود نمی‌کند و در این مرحله به مذاکره با حکومت ایران ادامه خواهد داد. استانو عینیت این رویکرد اتحادیه اروپا را تماس‌های مستمر جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با وزیر خارجه جمهوری اسلامی عنوان کرد.

او پاسخ به پرسش‌های ایندیپندنت فارسی را با این عبارت به‌پایان رساند:«اتحادیه اروپا، در بدترین شرایط بین‌المللی هم، کانال‌های ارتباطی خود را قطع نمی‌کند.»