روحانیون اهل سنت ارومیه: کشتار بی‌رحمانه مردم را متوقف کنید

شماری از ماموستاهای سنندج و دهگلان در بیانیه‌ای خواستار برگزاری همه‌پرسی شده‌‌اند

عوامل حکومت برای سرکوب مردم کرد و بلوچ از گلوله‌های جنگی استفاده کرده‌اند- ۱۵۰۰تصویر

با گذشت بیش از دو ماه از آغاز خیزش سراسری مردم، دامنه‌ اعتراض‌ها همچنان فراگیرتر می‌شوند. روز چهارشنبه ۲ آذرماه، شماری از روحانیون اهل سنت (ماموستا) ارومیه، با صدور بیانیه‌ای ضمن حمایت از مطالبات شهروندان، دانشجویان و نخبگان در خیزش سراسری اخیر، برخورد خشونت‌آمیز نیروهای سرکوب جمهوری اسلامی با معترضان را محکوم کردند.  

روحانیون اهل سنت ارومیه ضمن قرائت گروهی این بیانیه و انتشار ویدیویی از آن، خواستار آزادی فوری و بی‌قیدوشرط زندانیان اعتراض‌های اخیر شدند و از مسئولان خواستند در برخورد با شهروندان معترض تجدیدنظر کنند و به خواسته‌های برحق آنان تن دهند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، «رفع فضای خفقان، سرکوب، تبعیض و کشتار بی‌رحمانه مردم» از دیگر خواسته‌های روحانیون اهل سنت ارومیه‌اند.

ماموستاها و امام‌جمعه‌های اهل سنت ارومیه در ادامه تاکید کردند که از دانشجویان، نخبگان، شهروندان معترض و مولانا عبدالحمید، امام‌جمعه اهل تسنن زاهدان، «قاطعانه» حمایت می‌کنند.

پیش‌‌تر، جمعی از روحانیون اهل سنت سنندج و دهگلان استان کردستان هم با انتشار بیانیه‌ای گروهی، آزادی فوری و بدون‌قیدوشرط بازداشتی‌ها و توقف صدور حکم اعدام برای معترضان را خواستار شدند و هشدار دادند که «چنین کار دهشتناکی تنها به افزایش خشم ملت انقلابی منجر خواهد شد».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ماموستاهای دهگلان و سنندج در ادامه بیانیه‌ خود، ضمن درخواست محاکمه و مجازات تمام کسانی که در کشتن و زخمی کردن مردم نقش داشتند، از جمهوری اسلامی ایران خواستند سانسور اخبار و فیلتر فضای مجازی و رسانه‌های اجتماعی را متوقف کند. آنان حضور نیروهای سرکوب در مدارس و دانشگاه‌ها را خلاف «دین، اخلاق و وجدان» دانستند و از حکومت خواستند به تهدید رهبران مذهبی اهل سنت پایان دهد.

روحانیون اهل سنت سنندج و دهگلان در پایان، برگزاری همه‌پرسی با «سازوکار اجرایی مقبول مردم و با حضور افراد معتمد و نظارت نهادهای بین‌المللی بی‌طرف» را مطالبه کردند.

مولوی عبدالحمید روز جمعه ۱۳ آبان، در خطبه‌های نماز جمعه مسجد مکی زاهدان، درباره ناراضی بودن اکثریت مردم ایران صحبت کرد و خطاب به مسئولان جمهوری اسلامی ایران گفت که اگر این را قبول ندارند، با حضور ناظران بین‌المللی «رفراندوم عاجل» برگزار کنند و نتیجه آن را هم بپذیرند. او به مسئولان حکومت هشدار داد که نمی‌توانند ملتی را که در خیابان‌ها اعتراض می‌کنند، با کشتن، زندان و زدن عقب برانند.

هم‌زمان با خیزش سراسری ایرانیان علیه حکومت، سرکوب و فشار جمهوری اسلامی بر اهل تسنن ایران افزایش یافته است؛ به‌ طوری‌ که گزارش‌های سازمان‌های حقوق بشری نشان می‌دهد بیشترین آمار کشته‌ها، بازداشت‌ها و سرکوب‌ها مربوط به مناطق کردنشین و استان سیستان و بلوچستان است. ویدیوها و تصاویری که از اعتراض‌ها در این مناطق منتشر شده است، نشان می‌دهد که عوامل حکومت برای سرکوب کردها و بلوچ‌ها از گلوله‌های جنگی استفاده کرده‌اند.