ادامه خیزش سراسری در ایران؛ سنندج و سقز زیر گلوله باران ماموران حکومتی

باوجود سرکوب خشن، خیزش سراسری در ایران و به‌ویژه مناطق کردنشین ادامه دارد

شهرهای کردنشین ایران شامگاه یکشنبه، ۱۷ مهر، صحنه درگیری‌‌های شدید خیابانی بودند و فیلم‌های منتشرشده از اعتراض‌‌ها در این شهر‌ها از تیراندازی بی‌وقفه و شدید ماموران حکومتی به سمت مردم معترض حکایت دارد.

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو با انتشار فیلمی از درگیری‌ها در شهر سنندج، نوشت که این شهر شامگاه یکشنبه با رگبار گلوله ماموران «به میدان جنگ تبدیل شد».

بیشترین درگیری‌ها در سنندج در دو منطقه بهاران و کمربندی ۲۵ رخ داد. هنوز آمار دقیقی از قربانیان این سرکوب شدید منتشر نشده است.

در یکی از این فیلم‌هایی که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد، شعار «مرگ بر دیکتاتور» شنیده می‌شود.

دیده‌بان مستقل حقوق بشر کردستان ایران هم وقوع این درگیری‌ها و اعتراض‌ها را تایید کرد و از قطعی اینترنت در سنندج خبر داد.

سایت هه‌نگاو نیز فیلمی از اعتراض‌ها در کرمانشاه منتشر کرد که در آن ماموران، در حال شلیک گاز اشک‌آورند. این سایت همچنین از شکل‌گیری اعتراض‌ها در شهر‌های دهگلان، سقز و بوکان خبر داد و نوشت مردم در برخی مناطق این شهرها به خیابان‌ها آمده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین شب، سقز نیز صحنه تجمع‌های اعتراضی همراه با تیراندازی ماموران حکومتی بود. فیلم‌های شامگاه ۱۷ مهر از سقز نشان می‌دهد که معترضان در برخی نقاط شهر آتش روشن کرده‌‌اند و شعار می‌دهند.

خیزش سراسری در شهرهای کردنشین با گذشت بیش از ۲۰ روز از قتل مهسا امینی در مقر گشت ارشاد، همچنان ادامه دارد. مقام‌های جمهوری اسلامی این اعتراض‌ها را به گروه‌های کرد مخالف و مسلح نسبت می‌دهند و در روزهای اخیر بارها به مقر این گروه‌ها در خاک عراق حمله‌ور شده‌اند.

علاوه بر مناطق کرد‌نشین، از بیش از ۱۰۰ شهر دیگر ایران هم گزارش‌هایی درباره برگزاری تجمع‌های اعتراضی منتشر شد. این اعتراض‌ها در برخی شهر‌ها همچنان ادامه دارد.

 خیزش سراسری مردم ایران که پس از کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد آغاز شد و اکنون وارد چهارمین هفته خود شده است باوجود سرکوب خشن نیروهای سرکوبگر و کشته و زخمی شدن صدها نفر که با بازداشت‌های گسترده همراه بوده است، ادامه دارد.