زندانیان سیاسی زندان ارومیه با ضرب‌وشتم به بند فوق امنیتی منتقل شدند

رئیس زندان مرکزی ارومیه قول داده بود مانع از انتقال زندانیان به بند جدید می‌شود

هشت نفر از زندانیان زندان مرکزی ارومیه در حالی‌ که مصدوم شده بودند، به سلول انفرادی فرستاده شدند - fa.kurdistanukurd

نیروهای گارد ویژه زندان مرکزی ارومیه با حمله به بند سیاسی و عقیدتی، ۴۷ زندانی این بند را با ضرب‌وشتم به بند جدید امنیتی منتقل کردند. دست‌کم هشت نفر از زندانیان نیز در حالی‌ که مصدوم شده بودند، به سلول انفرادی فرستاده شدند.

این اتفاق صبح روز دوشنبه، ۲۰ دی‌ماه،  با دستور رئیس زندان و مسئول دفتر وزارت اطلاعات مستقر در زندان ارومیه رخ داده است.

بر اساس اعلام شبکه حقوق بشر کردستان، در جریان حمله به زندانیان سیاسی و عقیدتی، تعدادی از آنان در برابر انتقال خود و دیگر زندانیان به بند جدید مقاومت کرده‌اند اما ماموران گارد ویژه زندان با «ضرب‌وشتم شدید» آنان را به سلول انفرادی فرستاده‌اند.

یک منبع آگاه اسامی هشت نفر از این زندانیان را فرزاد سامانی، کیهان مکرم، کامران قاسمی، خالد فریدونی، نایب عسکری، کیوان رشوزاده، حاتم اوزدمیر و حامد قره‌اوغلایی اعلام کرد و گفت: «این افراد به همراه ۱۲ زندانی سیاسی دیگر که هنوز نامشان مشخص نیست، پس از آنکه ماموران گارد ویژه زندان آن‌ها را کتک زدند و تعدادی از آن‌ها از ناحیه سر، دست و سینه به‌شدت مصدوم شدند، با دستور رئیس زندان به‌جای انتقال به بهداری، به سلول انفرادی منتقل شدند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این منبع اعلام کرد که در جریان یورش و ضرب و شتم زندانیان، چند مامور اطلاعات نیز حضور داشته‌اند. این خبر را هانیه قره‌اوغلایی، خواهر یکی از زندانیان سیاسی به نام حامد قره‌اوغلایی، نیز تایید کرده است. او در حساب شخصی خود در توییتر نوشت که برادرش را با ضرب‌وشتم به سلول انفرادی منتقل کرده‌اند.

ماجرای انتقال ۴۷ زندانی سیاسی زندان مرکزی ارومیه به آذرماه ۱۴۰۰ بازمی‌گردد. با اعلام خبر انتقال زندانیان به بند جدید امنیتی در روز ۲۱ آذر، آنان در اعتراض به این تصمیم اعتصاب غذا کردند اما پس‌ از اینکه داریوش بخشی، رئیس زندان مرکزی ارومیه، دربند سیاسی و عقیدتی حضور یافت و قول داد که موضوع را پیگیری می‌کند و مانع جابه‌جایی آنان می‌شود، زندانیان به اعتصاب غذای خود پایان دادند؛ اما کمتر از یک ماه پس از قول مساعد رئیس زندان، نه‌ تنها خواسته زندانیان سیاسی محقق نشد، بلکه با دستور رئیس زندان، ۴۷ زندانی سیاسی و امنیتی به بند جدید منتقل شدند. بنا بر اعلام منابع حقوق بشری، این بند «فوق امنیتی» است و از بند پیشین فضا و امکانات کمتری دارد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، زندانیان در حالی به بند جدید منتقل شده‌اند که نیروهای گارد ویژه از انتقال وسایل شخصی آنان جلوگیری کرده‌اند.

بند امنیتی جدید در کنار بند کارگری و در محل سابق حمام زندان، در دوطبقه، ساخته‌ شده است.

پیش‌تر سازمان حقوق بشری هه‌نگاو اعلام کرده بود که در بند جدید، تمام ارتباط‌‌ات زندانیان سیاسی و عقیدتی با بندهای دیگر زندان قطع می‌شود. همچنین سیستم‌های کنترل و پارازیت در این بند نسبت به بند قبلی شدیدتر است.