درخشش سینمای عرب در جشنواره قاهره

در بخش مسابقه بین‌الملل، ۱۴ فیلم از کشورهای مختلف انتخاب شدند که چهار فیلم به سینمای کشورهای عرب تعلق داشتند

چهل‌وچهارمین دوره جشنواره جهانی فیلم قاهره با اهدای جوایز به کار خود پایان داد - ciff.org

چهل‌وچهارمین دوره جشنواره جهانی فیلم قاهره که تنها جشنواره گروه الف خاورمیانه و یکی از قدیمی‌ترین جشنواره‌های سینمایی در این منطقه محسوب می‌شود، سه‌شنبه شب (اول آذر) با اهدای جوایز به کار خود پایان داد.

جشنواره قاهره با فیلم «فیبلمن‌ها» ساخته استیون اسپیلبرگ افتتاح شد؛ یکی از شخصی‌ترین فیلم‌های این فیلمساز شناخته‌شده که عشق او به سینما در دوره نوجوانی‌اش را با زبانی داستانی با تماشاگر در میان می‌گذارد و ابایی ندارد که در آن، زندگی شخصی خود و به‌ویژه داستان رابطه مادرش با مردی به‌جز پدرش را روایت کند؛ رابطه‌ای که اولین بار ناخودآگاه با دوربین او ضبط می‌شود.

در بخش مسابقه بین‌الملل، ۱۴ فیلم از کشورهای مختلف انتخاب شدند که چهار فیلم به سینمای کشورهای عرب تعلق داشتند و در نهایت، جایزه هرم طلایی بهترین فیلم جشنواره هم به یک فیلم عربی رسید: «علم» (Alam) ساخته فراس خوری محصول مشترک فرانسه، تونس، فلسطین، عربستان سعودی و قطر. این فیلم داستان چند همکلاسی دبیرستانی اسرائیلی و فلسطینی را روایت می‌کند که مسائل سیاسی و تاریخی برای آن‌ها مشکلاتی به وجود می‌آورد. این فیلم جایزه تماشاگران جشنواره را هم از آن خود کرد.

«نوزده ب» ساخته احمد عبدالله از دیگر فیلم‌های بخش مسابقه بود که جایزه ۱۰ هزار دلاری بهترین فیلم عرب و همین طور جایزه بهترین فیلم از دیدگاه انجمن بین‌المللی منتقدان (فیپرشی) را به دست آورد. این فیلم داستان پیرمردی را روایت می‌کند که هنوز به نگهبانی از یک خانه متروکه ادامه می‌دهد؛ در حالی که یک قاچاقچی محلی سعی دارد از این خانه استفاده کند. تمام فیلم داخل این خانه و جلو آن می‌گذرد و فیلمساز سعی دارد تصویری نمادین و استعاری از وضعیت مصر را به نمایش بگذارد؛ خانه‌ای در حال ویرانی که شخصیت اصلی فیلم به عنوان انسانی شریف سعی دارد آن را سر پا نگه دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«عشق به روایت دالوا»، ساخته امانوئل نیکو، محصول فرانسه و بلژیک، جایزه هرم نقره‌ای بهترین کارگردان را گرفت. فیلم داستان رابطه غریب یک پدر و دختر را روایت می‌کند. زلدا سامسون، بازیگر این فیلم، جایزه بهترین بازیگر زن را برد؛ در حالی که جایزه بهترین بازیگر مرد بین دو بازیگر سینمای عرب تقسیم شد: ماهر الخیر برای فیلم «سد» و محمود بکری برای فیلم «علم».

در بخش مسابقه‌ای افق‌های سینمای جدید عرب، جایزه بهترین فیلم به «دره مادر»، ساخته کارلوس شاهین، رسید که راوی داستان یک عشق در لبنان سال ۱۹۵۸ به هنگام جنگ داخلی است.

«دور از نیل»، مستندی از شریف القطشه که داستان گرد هم آمدن یک گروه موسیقی ۱۲ نفره از ۱۱ کشور حاشیه رود نیل را روایت می‌کند، جایزه بهترین فیلم غیرداستانی بخش افق‌های سینمای جدید عرب را به دست آورد. هرچند پراکندگی شخصیت‌ها و صحنه‌های طولانی از جمله اشکالات جدی آن است.

حسن بنجلون، فیلمساز مراکشی، با فیلم تازه خود، «جلال‌الدین»، مخاطبان را ناامید کرد؛ فیلمی شبه‌عرفانی با اشاره‌های آشکار به مولانا (از جمله اسم شخصیت اصلی) که در نهایت به‌شدت اخلاق‌گرا با پیام‌های سطحی و ساختاری ضعیف از آب درآمده است.

بخش خارج از مسابقه جشنواره هم فرصت مناسبی برای مرور برخی از مطرح‌ترین فیلم‌های سال شد. «بنشی‌های (ارواح) اینیشرین» ساخته مارتین مک‌دونا از بهترین آثار امسال بود که از جشنواره ونیز به جشنواره قاهره رسید؛ فیلمی تکان‌دهنده با ریتمی آرام اما اعجاب‌انگیز درباره تنهایی انسان که تماشاگر را مسحور می‌کند.

«نزدیک»، ساخته لوکاس دون، از بلژیک هم که در جشنواره کن امسال خوش درخشید، از بهترین آثار جشنواره امسال بود که با نزدیک شدن به دنیای درونی دو نوجوان ۱۳ ساله، موفق می‌شود گام‌به‌گام جهانی تودرتو و دیدنی خلق کند که در آن، وقایع تلخ جاری به بخشی تکان‌دهنده از ماجرا بدل می‌شوند که می‌توانند به‌راحتی اشک تماشاگر حرفه‌ای را هم سرازیر کنند.

«پسر»، ساخته فلورین زیلر، از جمله دیگر فیلم‌های مطرح امسال بود که در جشنواره قاهره به نمایش در آمد؛ ادامه‌ای بر فیلم دیدنی و شگفت‌انگیز «پدر» که البته به آن قوت نیست. این بار داستان رابطه یک پسر با پدرش روایت می‌شود که فیلمساز در آن، از پرداخت پرسوزوگداز ابایی ندارد و باز مانند فیلم قبلی، جهنمی برپا می‌کند که با قدرت تکنیکی سازنده و توانایی چشمگیرش در بازی‌گیری و خلق فضا، تماشاگر را به‌راحتی دنبال خود می‌کشاند.    

بیشتر از فیلم