خیزش سراسری و مقاومت کردستان ایران مقابل تیراندازی‌های رگباری سپاه

دانشجویان دانشگاه‌های مختلف در حمایت از خیزش سراسری، امتحان‌های میان‌ترم را تحریم کردند

اعتراض‌های سراسری مردم ایران از صبح دوشنبه ۳۰ آبان‌ شروع شد و ساکنان شهرهای کردنشین با وجود سرکوب گسترده نیروهای حکومتی، مانند روزهای گذشته به اعتراض‌های خود ادامه دادند. گفته می‌شود نیروهای سپاه پاسداران در جوانرود معترضان را به رگبار بسته‌اند.

هه‌نگاو با اشاره به افزایش شمار کشته‌شدگان و زخمی‌‌ها در بیمارستان حضرت رسول جوانرود، از مردم درخواست کرده است برای اهدای خون به این بیمارستان مراجعه کنند. در ویدیوهای منتشرشده از این شهر، تیراندازی نیروهای سرکوبگر به سمت معترضان به‌وضوح دیده می‌شود. در این ویدیوها، مردم در حالی که از تیراندازی‌‎ها فرار می‌کنند و می‌خواهند به زخمی‌ها کمک کنند، باز هم هدف گلوله قرار می‌گیرند.

در چند ویدیو، دیده می‌شود که یکی از معترضان روی زمین افتاده اما به علت تیراندازی ممتد سرکوبگران، مردم نمی‌توانند به او کمک کنند. گفته می‌شود که این فرد جان خود را از دست داده است. در ویدیویی دیگر، مردم در حال انتقال دو زخمی‌اند که هدف گلوله قرار گرفته‌اند و وضعیتشان وخیم به نظر می‌رسد.

از شهر پیرانشهر نیز خبرهای مشابهی مخابره و گفته می‌شود سرکوبگران مستقیم به معترضان تیراندازی کرده‌اند. از تیر خوردن مردم این شهر نیز تصاویری در فضای مجازی منتشر شده است. مردم پیرانشهر با دست خالی و تنها با پرتاب سنگ مقابل نیروهای سرکوب در حال مقاومت‌اند. بررسی ویدیوهای منتشرشده از این شهر و دیگر شهرهای کردنشین نشان می‌دهد که تیراندازی‌ها با سلاح‌هایی چون دوشکا و کلاشنیکف صورت می‌گیرد.

هه‌نگاو اعلام کرد گزارش‌های اولیه، از کشته شدن دو تن و زخمی شدن ده‌ها نفر دیگر در اعتراض‌های روز دوشنبه خبر می‌دهد. این منبع در مطلبی دیگر، از کشته شدن دست‌کم شش تن در جریان مقاومت مردمی شهرهای کردنشین ایران طی ۲۴ ساعت گذشته خبر داد. این سایت حقوق بشری اعلام کرد تاکنون هویت این قربانیان به نام‌های عرفان کاکایی، بهاءالدین ویسی، جلال قربانی، کاروان قادر شکری، طاهر عزیزی و محسن نیازی برای هه‌نگاو احراز شده است.

مراسم خاکسپاری کاروان قادر شکری، نوجوان ۱۶ ساله که یکشنبه شب با شلیک مستقیم نیروهای سرکوبگر حکومتی در پیرانشهر کشته شد، برگزار شد. مردم در این مراسم شعار «کرد، بلوچ، آ‌ذری، آزادی، برابری» سر دادند. مردم جوانرود نیز صبح دوشنبه دو تن از کشته‌شدگان روزهای اخیر را به خاک سپردند و مراسم تدفین بهاءالدین ویسی و عرفان کاکایی با حضور صدها نفر از معترضان برگزار شد. این دو نفر هم در جریان اعتراض‌های یکشنبه شب کشته شده‌اند.

اعتراض‌های دانشجویی با تحریم امتحان‎‌های نیم‌ترم

دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان با تجمع مقابل ورودی این دانشگاه، با خیزش سراسری مردم ایران همراه شدند و شعار «هموطن داد بزن، حقتو فریاد بزن» و «مرگ بر دیکتاتور» و «کرد و بلوچ و آذری، آزادی و برابری» سر دادند. این دانشجویان همچنین در واکنش به همراهی نکردن بازیکنان تیم ملی فوتبال با اعتراض‌های مردمی، شعار «کشته شدن چندصد نفر، تیم ملی‌مون رفته قطر» را فریاد زدند.

دانشجویان دانشکده برق خواجه نصیر هم با تجمع در محوطه این دانشگاه، شعارهای «از زاهدان تا تهران، جانم فدای ایران»، «مردم ما بیدارن، از رجوی بیزارن»، «قسم به خون یاران، ایستاده‌ایم تا پایان» و «آزادی، آزادی، آزادی» سر دادند. دانشجویان ممنوع‌الورود دانشکده برق دانشگاه خواجه‌نصیر نیز پشت درهای دانشکده حضور یافتند و با تجمع دانشجویان همراهی کردند.

دانشجویان دانشکده ادبیات دانشگاه علامه نیز با تحریم کلاس‌هایشان در محوطه دانشگاه تحصن و سرود «خون ارغوان‌ها» را همخوانی کردند. جمعی از دانشجویان دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی همدان هم با تحریم کلاس‌ها، در محوطه این دانشگاه تحصن کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دانشجویان دانشگاه سمیه نجف‌آباد نیز با وجود جو شدید امنیتی در این دانشگاه، در اقدامی نمادین به یاد کیان پیرفلک، حوض این دانشکده را به رنگ خون درآوردند و در آن، قایق‌های کاغذی انداختند. دانشجویان دانشگاه فنی شریعتی نیز حوض دانشگاهشان را خونین‌رنگ کردند.

در دانشگاه مازندران، دانشجویان برای همراهی با خیزش سراسری مردم ایران و حمایت از بازداشتی‌های پرشمار اخیر، تداوم بازداشت امیررضا دوزنده، مقاومت دانشجویان دانشگاه نوشیروانی بابل و بازداشت‌شدگان این دانشگاه به نام‌های کامیاب کاظمی مقدم، محدثه عزیزی و سامان عباسی و محمد عرب، کلاس‌های درس را تعطیل و اعلام کردند که از حضور در جلسه امتحان‌های میان ترم خودداری خواهند کرد.

دانشجویان دانشکده روانشناسی دانشگاه بهشتی نیز در حمایت از فاطمه انصاری، توحید شافی، یاشار پناهی، پارسا شجاع‌الدین و دیگر دانشجویان بازداشتی در محیط دانشگاه تحصن و از حضور در کلاس‌های درس خودداری کردند.

صدها نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد ساری نیز در حمایت از اعتراض‌های مردمی و دانشجویی تجمع اعتراضی برگزار کردند. دانشجویان دانشگاه آزاد تهران شمال نیز با اعلام تحریم کلاس‌های درسشان و دعوت از استادان برای پیوستن به اعتصاب‌ها اعلام کردند از پرداخت مابقی شهریه‌ خود خودداری خواهند کرد.

دانشجویان پزشکی دانشکده علوم پزشکی البرز روز دوشنبه ۳۰ آبان در حمایت از خیزش انقلابی و اعتراض به بازداشت دانشجویان، تجمع کردند. دانشجویان در این تجمع، شعارهای «هموطنت تیر بخوره، به غیرتت بر بخوره» و «هیز تویی، هرزه تویی، زن آزاده منم» سر دادند.

دانشجویان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان نیز با اعلام پیوستن به اعتصاب دیگر دانشگاه‌ها، اعلام کردند کلاس‌های درس و جلسات امتحان را تحریم خواهند کرد.