اختلال در خدمات درمانی: کمبود تجهیزات پزشکی در بیمارستان‌های ایران

کمبود یک هزار قلم دارو به بی‌سابقه‌ترین بحران بهداشت و درمان در ایران تبدیل شده و دولت ابراهیم رئیسی تاکنون نتوانسته‌ است این بحران را کنترل کند

علیرضا پیمان‌پاک، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، نیز روز ۲۴ مهرماه هم‌زمان با تشدید بحران کمبود دارو در کشور، از برنامه‌ریزی برای صادرات دارو به روسیه خبر داد- ATTA KENARE / AFP

با وجود تداوم بحران کمبود دارو که شامل ساده‌ترین داروها نیز شده است، سومدیریت وزیر بهداشت و سازمان غذا و داروی این وزارتخانه، اکنون کمبود تجهیزات پزشکی به عنوان نیاز اولیه بیمارستان‌ها نیز ابعاد تازه‌ای یافته و ارائه خدمات درمانی بیمارستان‌ها به بیماران را با اخلال مواجه کرده است.

پیش از این علی فاطمی، نایب‌رئیس انجمن داروسازان ایران، از کمبود شدید دارو و «آوارگی بیشتر بیماران برای پیدا کردن یک قلم دارو» خبر داده بود و بسیاری از بیماران و خانواده‌هایشان تاکید دارند که ساده‌ترین داروها در داروخانه‌ها نایاب یا بسیار گران است.

کمبودهای حوزه تجهیزات پزشکی، بیشتر شامل اقلام مورد نیاز بیمارستان‌ها است و بیمارستان‌ها که اکنون با کمبود تجهیزات پزشکی قلبی، چشمی، ارتوپدی، مغز و دیگر اقلام مشابه مواجه شده‌اند، نیازهای خود را به وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو، وابسته به این وزارتخانه اعلام کرده‌اند.

خبرگزاری مهر با تاکید بر افزوده شدن بحران کمبود تجهیزات پزشکی بر بحران دارو، افزود: «بیمارستان‌ها بدون دارو و تجهیزات پزشکی، هیچ کارآیی برای خدمت به مردم و بیماران ندارند و هر گونه اختلال در تامین کالاهای سلامت محور، فعالیت مراکز درمانی را دچار مشکل می‌کند.»

این خبرگزاری همچنین افزود: «مدیریت بازار کالاهای سلامت محور که ارتباط مستقیم با جان مردم دارد، از وظایف بدیهی وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو است.»

با تداوم بحران کمبود و نایاب شدن داروها، تعدادی از نمایندگان مجلس بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت دولت سیزدهم، را روز ۲۴ آبان ماه برای ارائه توضیح به مجلس فراخواندند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمدرضا صباغیان، نماینده بافق و مهریز، پس از این جلسه گفت در جریان احضار وزیر بهداشت به مجلس «ما از وضعیت نامناسب دارو گفتیم اما وزیر بهداشت درباره کرونا صحبت کرد» درحالی که «دارو کم و نایاب است و این نشان دهنده ضعف وزیر» است.

حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، نیز گفت: «برای اولین بار خیلی از داروهای معمولی و پیش پا افتاده با کمبود مواجه شده است.»

مجتبی یوسفی نماینده اهواز، در جریان حضور وزیر بهداشت در مجلس، تاکید کرد در طول سه ماه گذشته برخی نمایندگان نسبت به افزایش حدود ۱۵۰ درصدی قیمت داروهای تولید داخل، شیرخشک و تجهیزات پزشکی هشدار دادند اما وزیر بهداشت به جای عذرخواهی از مردم، گرانی را به ارز ترجیحی ربط داد.

این نماینده افزود که در حال حاضر «۶۰ درصد کارخانه‌های تولید دارو دولتی است پس چرا بحران کمبود و گرانی دارو رخداده است و وزیر بهداشت باید از قبل تدبیر می‌کرد و حالا به جای عذرخوای می‌گوید که به خاطر آنفلوانزا غافلگیر شده است.»

یوسفی گفت: «کادر پزشکی، پزشکان متخصص، کارخانه‌های تولید دارو و تجهیزات پزشکی، از پاندمی کرونا عبور کردند و ۳۰۰ شهید دادند اما شرایط مدیریت شد، پس خیلی زشت است که وزارت بهداشت برای تامین آنتی‌بیوتیک در کشور درمانده شده است.»

از سوی دیگر علی فاطمی، نایب رئیس انجمن داروسازان ایران، روز یکشنبه ۲۹ آبان از اشتباه محاسباتی وزارت بهداشت در واردات آنتی‌بیوتیک از هند خبر داد و گفت: «متاسفانه آنچه تحت عنوان شربت‌های آنتی‌بیوتیک هندی وارد کشور شده، همگی در حجم ۳۰ سی سی هستند، در حالی که به شربت‌های ۷۰ و ۱۰۰ سی سی نیز نیاز داریم.»

فاطمی افزود: «شربت‌های ۳۰ سی‌سی باعث می‌شود برای یک کودک ۳ شیشه شربت بدهیم تا روند درمان او تکمیل شود.»

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران همچنین گفت که تجویز داروهای آنتی‌بیوتیک با توجه به نوع و شدت عفونت‌ها صورت می‌گیرد و میزان مصرف این داروها با توجه به سن افراد، متفاوت و متغیر است.

کمبود یک هزار قلم دارو به بی‌سابقه‌ترین بحران بهداشت و درمان در ایران تبدیل شده و دولت ابراهیم رئیسی و وزیر بهداشت او، بهرام عین‌اللهی، تاکنون نتوانسته‌اند این بحران را کنترل کنند.

سایت خبری تجارت نیوز روز سه‌شنبه ۱۶ آبان، در گزارشی یکی از دلایل اصلی کمبود دارو در داروخانه‌ها را صادرات داروهای ایرانی به روسیه عنوان کرد.

 علیرضا پیمان‌پاک، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، نیز روز ۲۴ مهرماه هم‌زمان با تشدید بحران کمبود دارو در کشور، از برنامه‌ریزی برای صادرات دارو به روسیه خبر داد.

مجتبی بوربور، نایب‌رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو، چهار عامل «کاهش ذخایر راهبردی دارو، نبود حمایت واقعی از تولیدکنندگان، قیمت‌گذاری‌های اشتباه و جنگ روسیه و اوکراین» را مهم‌ترین عوامل بحران کمبود دارو در ایران‌ عنوان کرده است.

نایب‌رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو همچنین هشدار داد که «نگرانی اصلی کمبودهای فعلی نیست؛ بلکه در آینده کمبودهای خطرناک‌تری رخ خواهد داد و همه گروه‌های دارویی با این بحران مواجه می‌شوند».