کردستان ایران؛ مقاومت مردم مهاباد در محله‌های تحت محاصره

مهاباد از شنبه‌شب، ۲۸ آبان، هدف حمله گسترده نیروهای سرکوبگر، به ویژه نیروهای سپاه پاسداران، قرار گرفته است و روز یکشنبه نیز اعتصاب کامل در شهر برقرار بود

فضای شهر مهاباد در شامگاه یکشنبه، ۲۹ آبان (۲۰ نوامبر)، همچنان به شدت نظامی-‌امنیتی است، صدای شلیک گلوله از مناطق مختلف آن به گوش می‌رسد و مردم با اینکه در چندین محله‌ در محاصره نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار دارند، همچنان به مقاومت خود ادامه می‌دهند. در همین حال، در دیگر شهرهای کردنشین آذربایجان غربی و شهرهای مختلف در استان‌های کردستان و کرمانشاه نیز مردم با شعار «مهاباد تنها نیست» به خیابان آمده‌اند.

مهاباد از شنبه‌شب، ۲۸ آبان، هدف حمله گسترده نیروهای سرکوبگر، به ویژه نیروهای سپاه پاسداران، قرار گرفته است و روز یکشنبه نیز اعتصاب کامل در شهر برقرار بود.

نیروهای یگان ویژه فراجا، گردان‌های امنیتی امام علی بسیج و نیروهای سپاه پاسداران به تعداد زیاد در اغلب خیابان‌ها و میدان‌های مرکزی شهر مهاباد حضور دارند. شبکه حقوق بشر کردستان در همین مورد تاکید کرد که این نیروها «به سلاح‌های سبک و نیمه سنگین» مجهزند.

نیروهای سپاه و گردان‌های امنیتی امام علی که از شهرهای دیگر به مهاباد اعزام شده‌اند، محله‌هایی چون شیلانان و باغ شایگان مهاباد را که مردم در آن‌ها همچنان به تظاهرات و مقاومت ادامه می‌دهند، محاصره کرده‌اند.

در ویدیوهایی که منتشر شده و دورنمایی از مهاباد را در عصر یکشنبه نشان می‌دهد، از چندین منطقه این شهر دود برخاسته است و در مناطقی از شهر نیز صدای شلیک گلوله نیروهای سرکوبگر در پس‌زمینه شنیده می‌شود.

ویدیوی دیگری حکایت از ادامه اعتراضات در مهاباد دارد و مردم در یکی از محله‌های این شهر تجمع کرده‌اند و با برپا کردن آتش، کنترل خیابان و منطقه مزبور را در اختیار دارند.

همچنین، در ویدیوهایی از وضعیت شامگاه یکشنبه مهاباد، صدای تیراندازی‌های پی‌در‌پی در محله‌های شهر به گوش می‌رسد.

وبسایت «هه‌نگاو» گزارش داد که «فرماندهی کامل سرکوب مهاباد با قرارگاه حمزه سپاه ارومیه» است و تمامی نیروهای سرکوبگر اعزام‌شده به مهاباد، «تحت امر قرارگاه حمزه» قرار دارند.

از سوی دیگر، مردم بسیاری از شهرهای کردستان، یکشنبه‌شب در حمایت از مردم مهاباد به خیابان‌ها آمده‌اند و تظاهرات می‌کنند.

ارومیه، پیرانشهر، سردشت، سقز، سنندج، مریوان، کامیاران، جوانرود و پاوه، از جمله شهرهایی‌اند که یکشنبه‌شب با شعار «مهاباد تنها نیست» برای حمایت از مردم این شهر، به صحنه تظاهرات‌های ضد حکومتی تبدیل شده‌اند.

نیروهای سپاه پاسداران و نیروهای یگان ویژه در همه این شهرها حضور گسترده‌ای دارند و در موارد متعددی، مردم معترض را هدف تیراندازی مستقیم قرار داده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مردم پیرانشهر، از شهرهای کردنشین آذربایجان غربی، یکشنبه‌شب در خیابان‌ها و محله‌های این شهر برای حمایت از مهاباد، تظاهرات کردند.

بنا به گزارش‌ها از پیرانشهر، دست‌کم یک نفر از مردم معترض با شلیک مستقیم نیروهای سرکوبگر در این شهر کشته شده است و شماری از مردم نیز در اثر شلیک مستقیم این نیروها زخمی شده‌اند.

در شهر جوانرود استان کرمانشاه نیز یکشنبه‌شب مردم با شعار حمایت از مهاباد به خیابان‌ها آمدند. تظاهرات مردم جوانرود علاوه بر برخی محله‌ها، در خیابان‌های مرکزی شهر ادامه دارد و بنا به گزارش‌ها، نیروهای سرکوبگر چندین بار به سوی مردم آتش گشوده‌اند.

در همین حال، «شبکه حقوق بشر کردستان» گزارش داد یکشنبه‌شب، تک‌‌تیراندازهای سپاه پاسداران با استقرار در پشت‌بام ساختمان دادگستری جوانرود، معترضان را هدف قرار داده‌اند، و افزود که در جریان اعتراضات آبان ۹۸ نیز نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی ایران از همین مکان معترضان را هدف قرار دادند و به‌قتل رساندند.

بر پایه این گزارش، در تظاهرات یک‌شنبه‌شب در جوانرود دست‌کم سه شهروند با شلیک مستقیم نیروهای سرکوبگر کشته شده‌اند. یکی از کشته‌شدگان «عرفان کاکایی» است، از معلمان جوانرود، دیگری جوانی به نام «لقمان کاکایی»، و سومین کشته یک کودک به نام «بها‌ء‌لدین ویسی» است که هر سه با تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی‌-امنیتی کشته شده‌اند.

شبکه حقوق بشر کردستان افزود که با اینکه وضعیت شهر جوانرود کماکان نظامی‌-امنیتی است، تظاهرات مردم این شهر در ساعت‌های پایانی یکشنبه‌شب همچنان ادامه دارد و مردم در مقابل منازل خانواده‌های کشته‌شدگان تجمع کرده‌اند و شعارهای ضدحکومتی سر می‌دهند.

در شهر کامیاران در استان کردستان نیز مردم با تظاهرات گسترده در بسیاری از مناطق این شهر، علاوه بر شعارهایی چون «مرگ بر دیکتاتور»، شعارهایی با مضمون «مرگ بر جاش» هم سردادند. آن‌ها همچنین شعار می‌دهند: «مهاباد تنها نیست، کامیاران حامی آن است.»

در میان مردم کردستان واژه «جاش» در حکم دشنام است و به افرادی با اصلیت کردی گفته می‌شود که خود را به نظام جمهوری اسلامی فروخته‌اند و با خبرچینی یا به مثابه نیروی سرکوب نظام، به مردم خود خیانت می‌کنند.

مردم مریوان هم یکشنبه‌شب در حمایت از مهاباد به خیابان‌ها آمدند و در محله‌ها و بخشی‌هایی از خیابان‌های مرکزی این شهر با تجمع، برپا کردن آتش و سردادن شعارهای ضد حکومتی، به تظاهرات پرداختند. گزارش شده است که معترضان در این شهر نیز زیر گلوله‌باران نیروهای سرکوبگر نظام جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته‌اند.

سایت حقوق بشری «هه‌نگاو» با اشاره به تظاهرات‌های مردم در شهرهای کردستان و کرمانشاه و نیز شهرهای کردنشین استان آذربایجان غربی، تاکید کرد که نیروهای سرکوبگر نظام جمهوری اسلامی در تمامی این شهرها، مردمی را که به حمایت از مهاباد به خیابان‌ها آمده‌اند، هدف تیراندازی قرار داده‌اند.