بایدن اولین رئیس‌ جمهوری ۸۰ ساله ایالات متحده شد!

به نوشته روزنامه واشنگتن‌‌پست، اینکه فردی ۸۰ ساله فرمانده کل قوای ایالات متحده آمریکا باشد، برای بسیاری افراد ترسناک است

بایدن می‌گوید که پرسش و نگرانی مردم در مورد سن او عادلانه است، اما او همچنین می‌خواهد با حضور پرانرژی در صحنه و تبلیغ دستاوردهای خود، هر گونه نگرانی را به حداقل برساند- Official White House Photo by Cameron Smith

روز یکشنبه، ۲۰ نوامبر ۲۰۲۲ (۲۹ آبان ۱۴۰۱)، بایدن نخستین رئیس‌ جمهوری ۸۰ ساله آمریکا شد، ولی هیچ‌کس، حتی خود بایدن، نمی‌خواهد آن را جشن بگیرد.

به نوشته روزنامه واشنگتن‌‌پست، اینکه فردی ۸۰ ساله فرمانده کل قوای ایالات متحده باشد، برای بسیاری افراد ترسناک است.

وقتی از او در یک مصاحبه رادیویی پرسیده شد که بایدن ۸۰ ساله به بایدن ۵۰ ساله چه می‌گوید، او بلافاصله پاسخ داد:«من هنوز پنجاه ساله‌ام. حتی نمی‌توانم عدد ۸۰ را به زبان آورم. جدی می‌گویم.»

کاخ سفید برنامه‌های اندکی برای برگزاری جشن تولد بایدن در نظر گرفته است، چرا که برگزاری جشن ازدواج نائومی، نوه بایدن، روز شنبه در کاخ سفید، هر جشنی را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

این واقعیت که او اکنون نخستین فرد هشتاد ساله «دفتر بیضی» است، نکته‌ای است که شمار اندکی در تیم رئیس‌ جمهوری، اشتیاقی به برجسته کردن آن دارند. در همین حال، او به این نیز می‌اندیشد که آیا برای دوره دوم ریاست جمهوری در انتخابات شرکت کند، یا خیر. در صورت شرکت کردن و پیروزی‌اش، او در زمان تحلیف خود ۸۲ ساله، و در پایان دوره ۸۶ ساله خواهد بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از بایدن، رونالد ریگان، چهلمین رئیس جمهوری آمریکا، مسن‌ترین رئیس ‌جمهوری ایالات متحده بود و در طول مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری، سن بالای او موضوع مهمی شد، اما ریگان با طنز از سد این حملات گذشت. او در جشن تولد ۷۰ سالگی خود گفت: «می‌خواهم از شما برای شرکت در جشن سی و یکمین سالگرد تولد ۳۹ سالگی‌ام تشکر کنم.»

سنِ بایدن دستمایه بخش عمده‌ای از حمله‌های جمهوری‌خواهان به او است و وضعیت سلامتش، برای شرکت در انتخابات ۲۰۲۴، در محافل خصوصی دموکرات‌ها مطرح می‌شود و برخی از آن‌ها می‌گویند که او باید به نفع نسل جدید کناره‌گیری کند.

با این حال، بایدن اولین رئیس‌ جمهوری‌ ایالات متحده نیست که از برگزاری جشن تولدش طفره می‌رود. گفته می‌شود توماس جفرسون، سومین رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا، نیز گفته بود فقط به جشن گرفتن یک «تولد»اعتقاد دارد؛ جشن تولد کشور (سالروز استقلال ایالات متحده) در چهارم ژوییه.

کوین اوکانر، پزشک بایدن، او را «مناسب برای انجام وظیفه» دانسته است، اما سال گذشته نیز خاطرنشان کرد که از زمان انتخابات ۲۰۲۰، راه رفتن رئیس جمهوری دچار مشکل شده است که نشان‌دهنده بروز آرتریت (گونه‌ای التهاب مفصل) ستون فقرات، و اثرات طولانی مدت شکستگی پای او است.

بایدن می‌گوید پرسش و نگرانی مردم در مورد سن او عادلانه است، اما او همچنین می‌خواهد با حضور پرانرژی در صحنه و تبلیغ دستاوردهای خود، هر گونه نگرانی را به حداقل برساند.

 در جریان مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری ۲۰۲۰،  یک کشاورز ۸۳ ساله در ایالت آیووا به بایدن ۷۷ ساله گفت: «من ۸۳ سال دارم و به خوبی می‌دانم که دیگر توانایی ذهنی یک فرد ۳۰ ساله را ندارم.» بایدن عصبانی شد و گفت: «می‌خواهی بدن من را بررسی کنی؟ بیا اینجا با هم ورزش کنیم. برویم بدویم. بیایید هر کاری که می‌خواهید انجام دهید. بیایید تست هوش بدهیم. باشد؟»

بیشتر از جهان