اعتراضات در اهواز و شادگان

مرگ شاعر معترض خشم اهوازی‌ها را بیدار کرد

ساکنان محله «کوت عبدلله» اهواز در اعتراض به مرگ شاعر جوان و معترض به خیابان آمدند

اهواز نیمه‌شب یک‌شنبه شاهد اعتراضات مردمی در چند منطقه از این شهر بود. خبر فوت حسن حیدری، شاعر بیست‌ونه ساله و معترض عرب ، بهانه اصلی این اعتراضات بود. شاعری که به گفته معترضان در بیمارستان شفا شهر اهواز به طور «مشکوکی» از دنیا رفته است. برخی مدعی شده‌اند که «حیدری» در پی بدحالی شدید به بیمارستان منتقل شد و ساعاتی بعد بر اثر تشنج شدید و خونریزی درگذشت. معترضان گفته‌اند علت جان باختن او در بیمارستان «زهر» بوده است.

حسن حیدری که مردم خطه جنوب او را به عنوانی شاعری معترض می‌شناختند، تابستان سال گذشته دستگیر شده بود و پس از مدتی آزاد شده بود. 

تصاویر گوناگونی از درگیری‌ها و اعتراضات شب گذشته اهواز در شبکه‌های اجتماعی دست‌به دست شد که در آن دیده می‌شود که چطور معترضان در محله «کوت عبدالله » اهواز خشم و اعتراض خود را نشان می‌دهند. 

گزارش‌ها اما درباره این ناآرامی‌ها از سوی رسانه‌های داخلی و برخی از مسئولین تناقض‌های زیادی با آنچه در خیابان‌های اهواز رخ داده بود، داشت. 

رضا نجفی مهر، مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری خوزستان در رابطه با تجمع افراد در محله «کوت عبدالله» اهواز مدعی شد: « از آنجایی که وی یکی از شاعران معروف اهواز بود طرفداران وی برای عرض تسلیت در منطقه تجمع کردند».

به گفته این مقام امنیتی با اشاره به آداب و رسوم معمول در جنوب کشور و مشخصا این منطقه از شهر اهواز گفت: «دوستان وی برای شرکت در مراسم فوت وی حاضر شده بودند ولی برخی از رسانه‌های خارج نشین از روی ناآگاهی از آیین‌های عرب‌های خوزستان این موضوع را امنیتی جلوه دادند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما فارغ از این اعتراضات در محله «کوت عبدلله» خبرهایی مبنی بر تجمع اعتراضی ساکنان محله‌های «کوی سعدی» و «عبودی» شادگان نیز در اعتراض به وضع نابه‌هنجار مناطق مسکونی خود دست به اعتراض زدند. اعتراضاتی که مشخصا نسبت به عدم توجه مسئولین به شرایط بسیار بد این دو منطقه مسکونی در شادگان بود. 

به گزارش ایرنا، تجمع مردم در این مناطق تا جایی پیش رفت که عده‌ای از مردم با آتش زدن لاستیک و بستن ورودی این محلات خشم و اعتراض خود را بیان کردند. تصاویری مختلفی از شدت گرفتن این اعتراضات در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد و هم‌زمانی این تجمعات با تجمع مردم در محله «کوت عبدالله» باعث شد تا نگاه‌ها به این ماجرا بیش از پیش شود. 

دادستان شادگان در واکنش به این اعتراضات و با اشاره به اینکه «دستگاه قضا تحت هیچ شرایطی اجازه نخواهد داد نظم، امنیت و آرامش مردم و جامعه از سوی افراد قانون گریز، تهدید شود» مدعی شد: «متاسفانه برخی سودجویان قصد داشتند سناریوی اتفاقاتی که در عراق، سوریه و لبنان در حال رخ دادن  است را به شادگان بکشانند که با هوشیاری شهروندان و نیروهای امنیتی نقشه آنها بی‌اثر شد».

مشکلات معیشتی و عدم وجود امکانات حداقلی در بسیاری از مناطق جنوبی کشور باعث شده تا مسئولین امنیتی همواره نگران بروز ناآرامی‌ها و اعتراضات مردمی در جنوب کشور باشند. در سال‌های گذشته علاوه بر تنگناهای اقتصادی، آسیب‌های فراوان زیست محیطی مثل وجود «ریزگردها» و یا وقوع سیل در بسیاری از شهرها و روستاهای جنوبی ایران و عدم رسیدگی کافی مسئولین، انگیزه‌های اعتراض و خشم شهروندان جنوبی در ایران را بیشتر کرده است.

امسال و در پی سیل سنگینی که کشور را در برگرفت، محله «کوت عبدالله» در شهر اهواز، خسارات زیادی دید. محله‌ای که عمده ساکنان آن در وضعیت چندان مناسب اقتصادی به سر نمی‌برند و گویی مرگ شاعر، خشم چندساله‌شان را بیدار کرده است. خبرها حکایت از آن دارد که مراسم خاکسپاری این شاعر جوان و معترض در محاصره نیروهای امنیتی برگزار شده و از دیگر سو اعتراضات مردم در این منطقه از شهر اهواز هم‌چنان ادامه دارد. 

بیشتر از