دو سناتور جمهوری‌خواه: واشنگتن به حمله‌های ایران به عراق پاسخ دهد

«حمله‌های جمهوری اسلامی به اقلیم کردستان عراق، تلاشی برای به بیراهه کشاندن اعتراض‌های مردم ایران است»

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ۱۳ ماه مارس، بیش از ۱۰ موشک بالستیک را به اقلیم کردستان عراق شلیک کرد-IRANIAN DEFENCE MINISTRY / AFP

دو عضو جمهوری‌خواه کنگره نمایندگان آمریکا در نامه‌ای خطاب به وزیران دفاع و امور خارجه ایالات متحده، خواستار واکنش قوی دولت این کشور به حمله‌های اخیر جمهوری اسلامی به مواضع آمریکا در عراق شدند.

سناتور گای راچنتالر از ایالت پنیسلوانیا، و سناتور مایکل والتز از ایالت فلوریدا، در نامه‌ای به تاریخ ۱۷ نوامبر، به لوید آستین، وزیر دفاع، و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، نوشتند که حمله‌های رژیم ایران به مواضع آمریکا در عراق، با استفاده از موشک‌های بالستیک و پهپادهای مسلح، تجاوز به حاکمیت ارضی عراق بوده و جان غیرنظامیان و نیروهای آمریکایی در منطقه را به خطر انداخته است. 

آن‌ها ضمن اشاره به مرگ یک آمریکایی در حمله‌های فوق، نوشتند: «با توجه به این حمله‌ها، در کنار تلاش‌های رژیم ایران در تامین مالی و هدایت مستقیم سازمان‌های خشن افراطی، انتقال تسلیحات مرگبار به روسیه و توسعه برنامه اتمی، قویا از دولت آمریکا می‌خواهیم تا برای جلوگیری از حمله‌های مشابه در آینده اقدام کند.»

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ۱۳ ماه مارس، بیش از ۱۰ موشک بالستیک را به اقلیم کردستان عراق شلیک کرد که به نزدیکی کنسولگری آمریکا در اربیل اصابت کردند و زیرساخت‌های عراق را تخریب کردند.

دو سناتور جمهوری‌خواه نوشتند که تلاش‌های رابرت مالی، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران، و سفر او به خاورمیانه در در اوایل سال جاری میلادی و ملاقات با متحدان و شرکای واشنگتن در منطقه برای مقابله با فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده جمهوری اسلامی بی‌نتیجه بوده و این حمله‌ها ادامه یافته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آن‌ها سپس به شلیک بیش از ۷۰ موشک بالستیک و پهپادهای انفجاری جمهوری اسلامی به اقلیم کردستان عراق در تاریخ ۲۸ سپتامبر اشاره کردند که در جریان آن یک آمریکایی نیز کشته شد.

نویسندگان نامه سپس به خمپاره‌باران روستاها و شهرهای مرزی اقلیم کردستان عراق در ۲۴ سپتامبر، چهارم و ۱۴ اکتبر اشاره کردند.

سناتورهای جمهوری‌خواه، راچنتالر و والتز، نوشتند که «حمله‌های مداوم و هماهنگ» جمهوری اسلامی به اقلیم کردستان عراق، تلاشی برای «به بیراهه کشاندن اعتراض‌های آرام مردم ایران علیه حاکمیت است که پس از کشته شدن مهسا امینی، زن کرد ایرانی، شروع شد.»

آن‌ها تداوم حمله‌های موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی به اقلیم کردستان عراق را «نشانه‌ای واضح» از طرف رژیم حاکم بر ایران با هدف نشان دادن توانایی حمله به مواضع آمریکا و شرکایش در عراق، تعبیر کردند.

سناتورهای جمهوری‌خواه پنسیلوانیا و فلوریدا سپس گفتند که ایران به تخریب و آشوب‌افکنی در خاورمیانه ادامه می‌دهد و تداوم حمله‌های هوایی‌اش حاکمیت عراق را نقض کرده، نیروهای آمریکایی را تهدید کرده و مبارزات ضدتروریسم را تضعیف کرده است. 

نویسندگان نامه هشدار دادند که دولت جو بایدن در مقابل سکوت کرده است و این بی‌پاسخ ماندن آمریکا در قبال حمله‌های ایران، موجب افزایش وحشت‌افکنی سپاه پاسداران در منطقه خواهد شد.

آن‌ها وزارت دفاع و خارجه آمریکا را به دادن پاسخ مناسب به تهدیدهای جمهوری اسلامی و جلوگیری از وقوع حمله‌های مشابه در آینده و حفاظت از مواضع ایالات متحده در منطقه ترغیب کردند.

آن‌ها نوشتند: «بدون پاسخ به این تحریک‌ها، با خطر تهدیدهای بیشتر علیه نیروها، دیپلمات‌ها و غیرنظامیان خود در منطقه مواجهیم.»