سرطان آزبستی چیست و چه علائم و نشانه‌هایی دارد؟

در بریتانیا سالانه بیش از دوهزار و ۷۰۰ نفر به این نوع سرطان به نام مزوتلیوما مبتلا می‌شوند

درمان مزوتلیوما به سلامت و سن بیمار بستگی دارد، اما می‌تواند شامل شیمی‌درمانی، جراحی یا پرتودرمانی باشد- John Moore/ Getty Images/ AFP

 مزوتلیوما نوعی سرطان است که می‌تواند در غشای برخی از اندام‌های بدن رشد کند.

براساس وب‌سایت سازمان ملی خدمات سلامت -ان‌اچ‌اس، این بیماری اغلب روی ریه‌ها تاثیر می‌گذارد، اما می‌تواند غشای معده، قلب یا حتی بیضه‌ها را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

بنابر اعلام ان‌اچ‌اس، سالانه ابتلای بیش از دوهزار و ۷۰۰ نفر به این بیماری تشخیص داده می‌شود که بیشتر در افراد بالای ۷۵ سال است، زیرا شکل‌گیری مزوتلیوما زمان زیادی طول می‌کشد.

چه چیزی باعث مزوتلیوما می‌شود؟

اکثریت قریب به اتفاق موارد مزوتلیوما زمانی ایجاد می‌شود که افراد در معرض گردوغبار آزبست قرار می‌گیرند. آزبست نام ماده‌ای معدنی و طبیعی است که از الیاف میکروسکوپی ساخته شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

موسسه خیریه سلامت آسم+ ریه (Asthma + Lung) بریتانیا در وب‌سایت خود اعلام کرد: «الیاف آزبست بسیار کوچک‌اند. هنگامی که آن‌ها را استنشاق می‌کنیم داخل ریه‌های ما مستقر می‌شوند.»

«این الیاف باعث تحریک مداوم ریه‌ می‌شوند که در برخی افراد می‌تواند به مزوتلیوما منجر شود. مشخص نیست که چرا برخی از افراد دارای آزبست در ریه‌هایشان دچار مزوتلیوما می‌شوند و برخی دیگر نه.»

آزبست قبل از شناخته‌شدن خطراتش و متعاقبا ممنوعیتش در سال ۱۹۹۹، معمولا در ساختمان‌های بریتانیا مورد استفاده قرار می‌گرفت. هنوز هم می‌توان آن را در ساختمان‌های قدیمی‌تر یافت و اگر آن‌ها را خارج کنند، باید فقط به اماکن دفع مجاز سپرده شوند.

علائم مزوتلیوما چیست؟

براساس وب‌سایت ان‌اچ‌اس علائمی که نشان می‌دهد ممکن است مزوتلیوما در ریه‌های خود داشته باشیم، عبارت‌اند از درد قفسه سینه، خستگی، تب، سرفه مداوم، بی‌اشتهایی، کاهش بی‌دلیل وزن و تورم نوک انگشتان دست.

اگر نشانه‌هایی دال‌بر وجود سرطان در معده‌مان باشد، ممکن است مجموعه‌ای از علائم متفاوت داشته باشیم. این‌ها شامل احساس تهوع، یبوست، بی‌اشتهایی یا کاهش بی‌دلیل وزن است.

مزوتلیوما چگونه درمان می‌شود؟

درمان مزوتلیوما به عواملی مانند وضعیت عمومی سلامت و سن ما بستگی دارد، اما می‌تواند شامل شیمی‌درمانی، جراحی یا پرتودرمانی باشد.

دورنمای درمان مزوتلیوما چیست؟

خیریه آسم + ریه بریتانیا در وب‌سایت خود اعلام کرد که پیشرفت‌هایی در درمان به دست آمده است، اما «چشم‌انداز درمان مزوتلیوما روشن نیست».

در ادامه آمده است: «هر فرد وضعیت متفاوتی دارد و دورنمای وضعیت فردی هر کس به سن، سایر مشکلات پزشکی و مرحله رشد تومور در آن‌ها بستگی دارد.»

«از آنجا که مزوتلیوما اغلب در مراحل پیشرفته تشخیص داده می‌شود، متاسفانه تنها حدود ۵ تا ۱۰ درصد از مردم پنج سال یا بیشتر پس از تشخیص زنده می‌مانند.»

«هرچند گروه کوچکی از افراد هستند که تومورهایشان به‌طور خاص رشد کندی دارد. این افراد می‌توانند تا ۱۰ سال یا بیشتر زنده بمانند.»

 

© The Independent