خیزش ۵۹ شهر با آتش زدن بیت خمینی و حوزه علمیه

جوانان محلات ۲۰ شهر اعتراضات و اعتصابات را تا سوم آذر تمدید کردند

خیزش سراسری مردم ایران در روز ۲۶ آبان نیز به گستردگی روزهای پیش از آن بود. بر‌اساس تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، معترضان دست‌کم در ۵۹ شهر به خیابان‌ها آمدند و تجمع اعتراضی برگزار کردند. معترضان همراه با این خیزش انقلابی در شهرهای بیجار، رشت، تهران، بابل، کرج، قائم‌شهر، فردیس، مارلیک، ایلام، مشهد، اصفهان، فولادشهر، کرمانشاه، خمین، باغ‌ملک، نور، بوکان، خوی، ساوه، شیراز، سبزوار، بوشهر، بندر انزلی، شاهین شهر، قروه، خرم‌آباد، ایلام، کرمان، نجف‌آباد، دیوانه دره، ایذه، سرابله، سنندج، آبدانان، ماسال، شوش دانیال، پیرانشهر، سمیرم، سقز، پاوه، بیرجند، مورموری، اسفراین، اهواز، بهشهر، بندر دیّر، قم، جاده ساوه، ارومیه، گناوه، ایوانکی، ابهر، همدان، آبادان، بندرعباس جناح، آویهنگ، کمشک و...، علیه جمهوری اسلامی شعار سر دادند.

مردم در شهرهای مختلف در حالی به خیابان‌ها رفتند که از صبح روز پنجشنبه با انتشار خبر کشته شدن کیان پیرفلک به دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی، موجی از خشم و ناراحتی در میان مردم به وجود آمده بود. همین اتفاق باعث شد فراخوان‌های جدیدی برای تمدید سه‌روزه اعتراضات در شبکه‌های اجتماعی منتشر شود. هنرمندان بسیاری نیز تا پایان روز پنجشنبه همگام با مردم به این اتفاق واکنش نشان دادند. جوانان محلات تهران از بختیاری‌های استان خوزستان دعوت کردند تا روز جمعه با حضور متحد خود در مراسم خاکسپاری کیان پیرفلک با خانواده او ابراز همدردی کنند. به گزارش جوانان محلات تهران، شروع این مراسم از ساعت ۳۰: ۱۰ صبح جمعه در محل اداره برق قدیم ایذه خواهد بود.

اکنون گروه‌های اعتراضی مختلفی این خیزش سه‌روزه را تمدید کردند. جوانان محلات ۲۰ شهر ایران در بیانیه‌ای مشترک از روز ۲۸ آبان تا ۳ آذر فراخوان اعتراض و اعتصاب دادند. این بیانیه از همه مدارس، دانشگاه‌ها، بازاریان (به‌جز داروخانه‌ها و فروشگاه‌های مواد غذایی) و صنایع، به‌ویژه صنعت نفت و پتروشیمی خواسته‌اند که به اعتصابات سراسری بپیوندند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شهرهایی که به‌عنوان شهرهای نمادین برای جمهوری اسلامی شناخته می‌شوند، شامگاه پنجشنبه ۲۶ آبان در راس اخبار بودند. خمین، شهر روح‌الله خمینی بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، یکی از مهم‌ترین شهرهایی بود که روز پنجشنبه به خیزش سراسری پیوست. تعداد زیادی از مردم در شهر خمین به خیابان‌های این شهر رفتند و علیه جمهوری اسلامی، علی خامنه‌ای، خمینی و سپاه پاسداران شعار سر دادند. معترضان در این شهر به آتش زدن بیت روح‌الله خمینی در این شهر که به موزه خمینی شهرت دارد، اقدام کردند. معترضان با پرتاب کوکتل مولوتوف به داخل موزه و سر‌در آن علیه جمهوری اسلامی شعار سر دادند. در ویدیوهایی که از این اتفاق منتشر شده است، شهروندان با خوشحالی این اتفاق را روایت می‌کنند.

در مناطق مختلف شهر قم نیز معترضان به خیابان‌ها آمدند و علیه جمهوری اسلامی شعار سر دادند. معترضان در منطقه پردیسان قم، با روشن کردن آتش در خیابان شعار «بسیجی با خاک ایران دیگه بای بای» سر می‌دادند. معترضان در این شهر همچنین به آتش زدن حوزه علمیه قم اقدام کردند. در ویدیویی از این اتفاق که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، معترضان با پرتاب چندین کوکتل مولوتوف به یکی از ساختمان‌های حوزه علمیه قم فریاد زدند: «این هم برای انجام وظیفه».

معترضان در بندرعباس با روشن کردن آتش، شعار «آزادی آزادی آزادی» و «هیز تویی هرزه تویی، زن آزاده منم» سر دادند. مردم در خیابان شریعتی بابل نیز بار دیگر در حالی تجمع اعتراضی برگزار کردند که کمی آن‌طرف‌تر برخی خانواده‌ها مقابل کلانتری این محل تجمع کرده بودند تا از حال نزدیکان بازداشت‎ شده خود در روزهای مختلف خبردار شوند. معترضان در شوش دانیال نیز شعار مرگ بر دیکتاتور سر دادند.

در شهر تهران نیز محله‌های بلوار فردوس، فلکه سوم تهران‌پارس، نارمک، توانیر، شهرک اکباتان، چیتگر، هروی، تهرانسر، تجریش، گیشا، صادقیه، ستارخان، پاسداران، شهر زیبا و... با خیزش سراسری همراه بودند. اعتراضات با وجود شبی بارانی در تهران ادامه یافت و معترضان در محله‌های مختلف با برگزاری تجمع‌های پراکنده و شناور در محله‌های مختلف علیه جمهوری اسلامی شعار سر دادند. معترضان در محله قلهک تهران با شعارهای «زن زندگی آزادی»، «امسال سال خونه، سیدعلی سرنگونه» و «مرگ بر دیکتاتور» تجمع شبانه خود را زیر باران برگزار کردند. معترضان در محله گیشا نیز «مرگ بر دیکتاتور» را فریاد زدند.

معترضان در شهر خوی نیز تجمع اعتراضی برگزار کردند و در مواردی با نیروهای امنیتی درگیر شدند. از سوی دیگر در شهر بوکان نیز معترضان ساختمان اداره تعزیرات این شهر را به آتش کشیدند. منابع محلی در این شهر از کشتار معترضان با تیراندازی مستقیم به آن‌ها خبر داده‌اند. مردم بوکان روز پنجشنبه پس از تشییع پیکر محمد حسن‌زاده، از کشته‌شدگان خیزش سراسری، مقابل شهرداری این شهر تجمع اعتراضی برگزار کردند و پس از آن وارد ساختمان شهرداری شدند.

به گزارش هرانا، تعداد شهرهایی که به خیزش سراسری پیوسته‌اند به ۱۴۶ شهر رسیده است و ۳۸۱ معترض جان خود را از دست داده‌‎اند.