بیست‌وششم آبان؛ «کردستان چشم و چراغ ایران»

شهرهای کردنشین ایران همچنان ملتهب‌ترین شهرهای کشورند و نیروهای امنیتی و انتظامی وابسته به جمهوری اسلامی سرکوب مردم معترض را با شدت ادامه می‌دهند

در ادامه فراخوان سه روزه گروه‌های مختلف سیاسی و مدنی به‌منظور حضور خیابانی علیه نظام جمهوری اسلامی و همچنین برگزاری اعتصاب‌ها در شهرهای مختلف ایران، روز پنجشنبه، ۲۶ آبان ۱۴۰۱، شماری از شهرهای ایران صحنه برگزاری تجمعات اعتراضی بود و درگیری میان مردم معترض و نیروهای سرکوب همچنان در برخی نقاط ایران ادامه دارد.

بر اساس ویدئوها و تصاویر منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی، شهرهای کردنشین ایران همچنان ملتهب‌ترین شهرهای کشورند و نیروهای امنیتی و انتظامی وابسته به جمهوری اسلامی سرکوب مردم معترض را با شدت ادامه می‌دهند.

به‌عنوان مثال در لحظه تنظیم این گزارش، سازمان حقوق بشری هه‌نگاو با انتشار توییتی از جان‌باختن یکی از معترض‌های شهر سقز در شامگاه پنجشنبه خبر داد. این سازمان مدافع حقوق بشر در توییت مورد نظر چنین نوشت:«هم‌اکنون در خیابان سعدی سقز یک شهروند به‌نام عبدالرحمن بختیاری با شلیک مستقیم نیروهای حکومتی کشته شد.»

هه‌نگاو، به‌نقل از منابع محلی خود، نوشت پیکر عبدالرحمن بختیاری به یکی از مساجد شهر سقز به‌نام «مسجد صلاح‌الدین ایوبی» منتقل شده است و نیروهای امنیتی در پی آنند تا پیکر او را از این مکان بدزدند.

این سازمان حقوق بشری پیش از این نیز از جان باختن فردی دیگری به‌نام غفور مولودی، از اهالی ساکن شهر بوکان، خبر داد؛ فردی که، به ادعای هه‌نگاو، جانش را در جریان سرکوب‌های روز پنجشنبه از دست داده است.

ژیلا مستاجر، عضو هیئت مدیره سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، در گفتگو با شبکه خبری ایران اینترنشنال گفت نیروهای امنیتی و انتظامی حکومت ایران در روز چهارشنبه نیز سرکوبی شدید را به مردم معترض بوکان تحمیل کردند که دست‌کم سه تن با شلیک مستقیم گلوله یا جراحات ناشی از ضربات چاقو جانشان را از دست داده‌اند.

از سوی دیگر شبکه حقوق بشر کردستان نیز با انتشار تصویر یکی دیگر از معترضان شهر بوکان، به‌نام میلاد معروفی، نوشت نیروهای سرکوبْ این شهروند ایرانی را نیز به ضرب گلوله به‌قتل رسانده‌اند.

در عین‌حال سخنگوی شبکه حقوق بشر کردستان در گفتگویی تلویزیونی اعلام کرد «هزاران نفر از مردم سنندج» به‌نیت برگزاری مراسم چهلمین روز جانباختگان وقایع اخیر در شهرهای کردنشین ایران به آرامستان سنندج، موسوم به «بهشت محمدیه»، آمدند و «شعارهای ضد حکومتی سر دادند.» او در ادامه این بخش از سخنانش گفت جمعیت مورد نظر پس از پایان مراسم چهلم جانباختگان در آرامستان «بهشت محمدیه» در نقاط مختلف شهر سنندج «پراکنده شدند» و هسته تجمع‌های اعتراضی در این شهر را شکل دادند. با این‌وجود او تاکید کرد سرکوب خشونت‌آمیز مردم معترض در سنندج جان باختن دو تن از معترضان، با نام‌های آرام حبیبی و شاهو بهمنی را در پی داشت.

برخی ویدئوهای منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی هم از حضور معترضان در خیابان‌های دیگر شهرهای کردنشین ایران، از جمله قروه و بیجار، خبر می‌دهد.

در یکی از این ویدئوها، که به تظاهرات روز پنجشنبه در شهر بیجار مربوط می‌شود، گروهی از مردم معترض، متشکل از زنان و مردان، دیده می‌شوند که خطاب به مقام‌های جمهوری اسلامی و نیروهای سرکوب‌شان چنین می‌گویند:«هیز تویی، هرزه تویی، زنِ آزاده منم.»

حساب توییتری «۱۵۰۰ تصویر» با انتشار ویدئویی مدعی شد مردم معترض شهر قروه نیز یکی از پاسگاه‌های متعلق به پلیسِ راهنمایی و رانندگی را به تسخیر درآورده‌اند. در این ویدئو گروهی از مردم معترض دیده‌ می‌شوند که در شامگاه روز پنجشنبه، تعدادی لاستیک را به آتش کشیده‌اند و بخش‌هایی از یک ساختمان را، که از قرار معلوم متعلق به پلیس راهنمایی‌ورانندگی است، تخریب کرده‌اند.

اعتراضات مردمی کردستان در روز پنجشنبه در حالی ادامه داشت که تظاهرات ضد حکومتی در شمار دیگری از شهرهای ایران نیز برگزار شد.

بر پایه اطلاعات منتشر شده تا این لحظه، مردم معترض ساکن در شهرهای تهران، مشهد، سبزوار، فولادشهر، ماسال، درود، خمین، ماهشهر و خرم‌آباد نیز به خیابان‌ها آمدند و مخالفت‌شان با نظام جمهوری اسلامی را اعلام کردند.

در یکی از تاثیرگذارترین ویدئوهای منتشر شده از سوی حساب توییتری «۱۵۰۰ تصویر» گروهی از مردم معترض مشهد دیده می‌شوند که با دستانی خالی در مقابل نیروهای مسلح وابسته به جمهوری اسلامی سینه سپر کرده‌اند.

در ویدئویی دیگر جمعیتی قابل توجه دیده می‌شود که به مناسبت چهلمین روز درگذشت محسن محمدی، جوان ۳۸ ساله‌ای که در تجمعات اعتراضی مهرماه در تهران جان باخت و پیکر او را در یکی از روستاهای زنجان به خاک سپردند، حاضر شده‌اند. بر اساس تصاویر موجود در این ویدئو، جمعیت سوگوار یکصدا شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر می‌دهند.

ویدئوهای منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی همچنین از مقابله مردم معترض با نیروهای سرکوب در محلات مختلف شهر تهران خبر می‌دهد. به‌عنوان مثال، در یکی از ویدئوها چند تن از اهالی جوان شهرک گلستان، واقع در جنوب‌غرب شهر تهران، دیده می‌شوند که در «بامداد پنجشنبه» با پرتاب کوکتل‌مولوتوف به یکی از پایگاه‌های بسیج این محله بخش‌هایی از آن را به آتش می‌کشند.

به این ترتیب تعداد دیگری از محله‌های پایتخت نیز، از جمله گیشا، آریا شهر (صادقیه) و شهرک غرب، شاهد حضور خیابانی مردم معترض در روز پنجشنبه بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برخی ویدئوها هم از تظاهرات خیابانی مردم ساکنِ ماسال، از شهرهای استان گیلان، حکایت دارد. در یکی از ویدئوهای مربوط به این شهر چند صد تن از معترضان در یکی از از خیابان‌های این شهر راهپیمایی می‌کنند و شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر می‌دهند.

با این‌وجود در دیگر ویدئوهای مخابره شده از ماسال، برخی شاهدان میدانی از درگیری میان مردم و نیروهای سرکوب وابسته به جمهوری اسلامی می‌گویند. به عنوان نمونه، شاهدان میدانی می‌گویند نیروهای سرکوب از بالای ساختمان‌های نزدیک به محل یکی از تجمعات در این شهر به سوی معترضان سنگ پرتاب کرده‌اند؛ ادعایی که ویدئویی مرتبط به آن نیز منتشر شده است.

اعتراض‌های روز پنجشنبه در ادامه اعتراضات دو روز گذشته، و خاصه پس از سرکوب‌های خونین روز سه‌شنبه، اتفاق افتاد؛ تجمع‌هایی که واکنش مقام‌ها و رسانه‌های وابسته به جمهوری اسلامی را نیز در بر داشت.

در همین رابطه می‌توان به مطلبی اشاره کرد که در صفحه اول روزنامه کیهان چاپ شد. نویسنده این مطلب روزنامه کیهان مدعی شده است اعتراضات ضد حکومتی در ایران، که او از آن با عنوان «اغتشاشات» نام می‌برد، شکستی «تمام عیار» خورده است.

نویسنده روزنامه کیهان اظهارات روز چهارشنبه حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، مبنی بر تبادل پیام میان مقام‌های حکومت ایران و دولت ایالات متحده آمریکا را شاهدی بر درستی این ادعا می‌گیرد و چنین نتیجه‌گیری می‌کند:«بسیار روشن است که آمریکایی‌ها از اغتشاشگران و پادوهای داخلی خود ناامید شده و به این استنباط رسیده‌اند که شکست تمام عیار پروژه آشوب در ایران هزینه‌های سنگینی را برای آنان باقی می‌گذارد و پنجره دیپلماسی برای همیشه بسته خواهد ماند.»

چنین ادعایی در حالی مطرح می‌شود که مقام‌های اروپایی و آمریکا از ابتدای آغاز موج جدید تظاهرات ضد حکومتی در ایران، به انحای مختلف اعلام کرده‌اند تمایلی به تغییر حکومت در ایران ندارند؛ رویکردی که می‌توان واضح‌ترین صورت آن را در اظهارات ماه گذشته نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران دید.

رابرت مالی در پانزدهم مهرماه چنین گفت:«آمریکا به‌دنبال تغییر حکومت در ایران نیست.»

با این‌حال ادعای دیگر روزنامه کیهان مبنی بر «التماس» کشورهای غربی برای ادامه مذاکرات مربوط به احیای برجام با جمهوری اسلامی نیز نسبتی با واقعیت ندارد. همزمان با انتشار این مطلب در کیهان، نه تنها شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قطعنامه‌ای جدید علیه فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی صادر کرد، بلکه وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز ۱۳ شرکت جدید که تهران را در دور زدن تحریم‌های حوزه نفت و پتروشیمی یاری می‌کردند، در فهرست تحریم‌هایش قرار داد.

برایان نلسون، معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا در امور مربوط به تروریسم و اطلاعات مالی، در ارتباط با این تحریم‌های جدید چنین گفت:«اقدامات امروز روش‌های پیچیده [حکومت] ایران در دور زدن تحریم‌ها به‌منظور فروش محصولات نفتی و پتروشیمی‌اش را، به‌طور مضاعف عیان می‌کند. [بنابراین] ایالات متحده آمریکا به اعمال تحریم‌ها علیه بازیگرانی که موجب تسهیل این دست فروش‌ها می‌شوند، ادامه خواهد داد.»

از سوی دیگر نهادهای امنیتی همچنان در تلاش‌اند تا، در ادامه سناریوی مد نظرشان، اعتراضات مردمی و مسالمت‌آمیز را به گروهایی که جمهوری اسلامی آنها را «گروه‌های تروریستی» می‌خواند، منتسب کرده و از این طریق سرکوب معترضان را تشدید کنند.