بازتاب اعتراضات در رسانه‌های بین‌المللی؛ هنر اعتراضی در خیزش سراسری

گاردین: به‌رغم ویدئوهای پرشمار، مقام‌های جمهوری اسلامی مدعی‌اند «اعتصاب اعتراضی» وجود ندارد

همزمان با تداوم اعتراض‌های ضدحکوکتی در ایران، پوشش رسانه‌های بین‌المللی از تحولات سیاسی و خیزش سراسری ایرانیان علیه نظام جمهوری اسلامی ادامه دارد.

گاردین، اکونومیست و نیوزویک از جمله نشریه‌های معتبر بین‌المللی‌اند که روز پنجشنبه گزارش‌هایی درباره اعتراض‌های سراسری ایران منتشر کردند.

گاردین: دستگاه تبلیغاتی جمهوری اسلامی، اعتراض‌ها را «سوریه‌ای شدن» ایران توصیف می‌کند

روزنامه گاردین روز پنجشنبه در گزارشی به‌نقل از منابع خود نوشت در جریان اعتراض‌های سراسری دو روز گذشته در ایران،  دست‌کم ۱۵ تن، از جمله یک کودک ۹ ساله، کشته شده‌ است.

به‌نوشته گاردین، ویدئوهای منتشرشده نشان می‌دهد نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی در داخل مترو به سوی معترضان شلیک کرده‌اند.

به‌نوشته گاردین تنها در شهر اصفهان پنج تن کشته شده‌اند.

روزنامه گاردین در بخش دیگری از گزارش روز پنجشنبه خود نوشت مقام‌های جمهوری اسلامی تلاش می‌‌کنند تا شمار بالای کشته‌شدگان را نشانه‌ای از فروپاشی کشور و زمینه «سوریه‌‌ای شدن» ایران معرفی کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گاردین در بخش دیگری از گزارش روز پنجشنبه خود، ضمن اشاره به اعتصاب بازاریان و تعطیلی گسترده مغازه‌ها می‌نویسد به‌رغم ویدئوهای پرشمار، مقام‌های جمهوری اسلامی مدعی‌اند «اعتصاب اعتراضی» وجود ندارد و برخی از مغازه‌داران مجبور شده‌اند زیر فشار کرکره مغازه‌های خود را پایین بکشند.

اکونومیست: هنر اعتراضی در خیزش سراسری

نشریه اکونومیست روز پنجشنبه با انتشار تصویر از دیوارنگاری بزرگی از روح الله خمینی، که بر روی صورت او رنگ قرمز پاشیده شده است، به جلوه‌های متفاوت حرکت‌های اعتراضی نمادین و هنری، در جریان خیزش سراسری ایرانیان علیه نظام جمهوری اسلامی پرداخته است.

«پرفورمنس‌هایی که به یاد خدا نور اجرا شدند»، «حوضچه‌هایی که به رنگ قرمز در آمدند» و «گرافیتی‌های پرشماری که در سطح شهرهای کار شده است»، از جمله آثار هنر اعتراضی امروز در ایران است که در گزارش روز پنجشنبه گاردین به آن‌ها اشاره شده است. در این میان شمار زیادی نیز سرودهای انقلابی هم تولید شده است.

نیوزویک: اهمیت اعتصاب بازار و نقش نظامیان

هفته‌نامه نیوزویک هم روز پنج‌شنبه، در آخرین شماره خود، گزارشی درباره اعتراض‌های سراسری در ایران دارد.

به‌نوشته نیوزویک اعتصاب‌ها و حرکت‌های اعتراضی بازاریان از این جهت مهم است که «نهاد بازار»، در شکل‌گیری حکومت جمهوری اسلامی مهم بوده است و پایگاه حامیان سنتی رژیم به‌‌شمار می‌رفته است.

نیوزویک در بخش دیگری از گزارش روز پنجشنبه خود، ضمن مقایسه تحولات فعلی ایران با رخدادهای منتهی به انقلاب ۱۳۵۷ می‌نویسد موفقیت انقلاب ۵۷، تا اندازه قابل ملاحظه‌ای به اعلام «بی‌طرف ارتش ایران» باز می‌گردد. در حالی که «سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی» در حال حاضر به‌مثابه یک نهاد نظامی موازی ارتش عمل می‌کند.